Just Cause 3 – rozbor hry a nastavení detailů | Kapitola 2
Seznam kapitol
Just Cause 2 před více než pěti lety přinesl nejen obrovskou herní plochu, ale také velmi pokrokovou grafiku s GPGPU efekty. Pokračuje třetí díl ve stopách svého předchůdce? Poběží vám se sníženými detaily i na slabším hardware? V tomto rozboru se opět podíváme na všechna nastavení a jejich vliv na výkon.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
- Operační systém: 64 bit: Windows Vista SP2 nebo Windows 7 nebo Windows 8.1
- Procesor: Intel Core i5-2500K, 3.3GHz nebo AMD Phenom II X6 1075T 3GHz
- Operační paměť: 6 GB RAM
- Pevný disk: 54 GB volného místa
- Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 670 nebo AMD Radeon HD 7870 (2GB VRAM)
Doporučená sestava
- Operační systém: 64 bit: Windows Vista SP2 nebo Windows 7 nebo Windows 8.1
- Procesor: Intel Core i7-3770, 3.4 GHz nebo AMD FX-8350, 4.0 GHz
- Operační paměť: 8 GB RAM
- Pevný disk: 54 GB volného místa
- Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 780 nebo AMD Radeon R9 290
Oficiální minimální požadavky na procesor Intel Core i5-2500K nebo AMD Phenom II X6 1075T jsou velmi vysoké. Dá se tedy očekávat výrazná limitace výkonem procesoru v nižších rozlišeních na silných grafických kartách. Minimum 6 GB operační paměti už dnes nikoho nemůže překvapit. Požadavek na 64bitový operační systém Windows 7 nebo více už je dnes naprostý standard. Nároky na minimální grafickou kartu jsou mírně vyšší – GTX 670 je karta někde kolem dnešních GTX950 a GTX960. Jako minimum je vyžadováno 2GB VRAM – to potvrzuje i dnešní test. Trochu rozdíl, proti Mad Maxovi, kde GTX 670 OC byla karta použitelná v rozlišení 2560 × 1440.
U doporučené sestavy (na té by hra měla fungovat s maximálními detaily plynule) se zvyšují požadavky na výkon procesoru. 8GB RAM je v herních PC běžný standard, takže v tomhle ohledu hra nijak nevybočuje. Požadavky na grafické karty jsou také vyšší.
Testovací sestava
Hlavní testovací PC je založeno na starším, ale stále dobrém procesoru Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge), který je přetaktován na 4,5 GHz. Šestnáct gigabajtů RAM by mělo s rezervou zajistit, aby testované hry měly dostatek operační paměti. Hry budou instalovány na 1 TB SSD disk, a tak z případných nepřiměřeně dlouhých časů načítání můžeme vinit špatnou optimalizaci a nikoliv na pomalý HDD.
Na herní rozbory byla zapůjčena referenční GeForce GTX 980 Ti, která bude sloužit jako referenční grafická karta pro hodnocení grafiky hry a zjištění samotných nároků hry na videopaměť. A také ji využiji k tomu, abych vás informoval o tom, zda si danou hru v plných detailech zahrajete i ve 4K rozlišení (3840 × 2160).
Druhá grafika je velice známý a oblíbený model GeForce GTX 670 v přetaktované edici od Gigabyte. Tato grafika svým výkonem pokrývá široké spektrum podobných grafik (výkon kolem modelů: GTX 760 OC, GTX 770, GTX 960, R9 280, R9 285), a tak bude použita v rozborech pro ukázání vlivu detailů na výkon.
Sestava s AMD (AMD FX + Radeon R9 290X) se tohoto rozboru nezúčastnila, neboť při minulém testu Gigabyte Radeon R9 290X vypověděl službu. Naštěstí byla velmi rychle zajištěna náhrada v podobě ASUS Radeon R9 290 DirectCU 4GB (s mnohonásobně tišším chladičem), takže naše testy mohou pokračovat. Náhradní Radeon přišel v den uzávěrky testu (původně jsem s testem na AMD grafice ani nepočítal), a tak jsem Radeon stihl osadit jen do sestavy s Intel CPU a otestovat v již nainstalované a rozehrané hře.
Metodika testování a nastavení hry
Protože rozbory her a nastavení detailů nejsou a nebudou běžným benchmarkováním několika grafik, a protože ne každý efekt se projeví na jakékoliv scéně, bude se vždy testovaná lokace lišit podle detailu a nastavení, které právě zkoušíme. Just Cause 3 je hra s otevřeným světem a má jen jeden autosave – testování detailů tedy je nutné provádět během hraní když zrovna neplníte nějakou misi.
Just Cause 3 umožňuje změnu detailů během hry a není nutný restart hry. To umožnilo vytvořit porovnávací obrázky z přesností na pixel. Výjimkou je jen test HQAF, které se aktivuje přes ovladače grafické karty.
Test vlivu jednotlivých detailů bude proveden na grafické kartě GTX 670 při následujícím referenčním nastavení detailů. Sníženy musely být textury a stíny, protože 2GB VRAM na GTX 670 by jinak zkreslovalo výsledky.