Internetová tržiště musí zemřít
i Zdroj: PCTuning s využitím Stable diffusion
Internet Článek Internetová tržiště musí zemřít

Internetová tržiště musí zemřít | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 3. 2024 13:00 39

Seznam kapitol

1. Ráj překupníků 2. Každý si chce urvat svoje 3. Centimetr žádná míra 4. Nechej se překvapit

Dropshipment neboli prodej přes internetová tržiště nám předkládali jako téměř revoluční formu e-komerce. Dnes se ale ukazuje, že to je spíš takový bleší bazar plný podivných charakterů, které spíš poškozují jméno platforem, které je zastřešují.

Reklama

Každý chce trhnout to své

To jsou věci, které jsou obecně známé. Problém je, že s tím, jak na trh vstupují prodejci přímo z Číny, můžeme vidět v plné nahotě, jak moc velký je to kšeft – a dokonce jak masivní ojebávky nám nabízí naši dropshippeři. 

Za mě úplně epickým příkladem bylo nalezení té samé věci na Temu a pak na nové hvězdě středoevropského dropshipmentu – Allegru. Šlo o polohovatelnou uměleckou figurku z měkčeného plastu, takového toho panáčka anebo panenku, které si napolohujete a pak se podle nich pokoušíte kreslit postavu – což není vůbec snadné. (Umělci tomu prý říkají Oskar – ale možná tím myslí jen toho tradičního dřevěného panáka.)

Takže panáček anebo panenka se stojánkem a výměnnýma rukama a chodidly vás na Temu přijde na 288 Kč i s DPH, clem i dopravou. Ona to není moc velká figurka, v klidu by se vešla i do nějakého hračkového kabrioletu, což je možná i úmysl. Ta samá figurka by vás při nákupu přes Allegro přišla na 359 Kč, přičemž to nezahrnuje dopravu, kterou prodejce vykalkuloval na 479 Kč a ještě navíc upozornil, že se z toho musí zaplatit clo a DPH! A to se vyplatí!

Rozdíl mezi cenou Temu a Allegro je naším příspěvkem na život dropshipářů, kteří nic nedělají a nic neřeší. Zvláště v tomto případě je vidět propastný rozdíl v logistice, kterou Temu řeší prakticky point to point, dodá to na Zásilkovnu ve vašem nejbližším okolí – a dovoluje efektivně trackovat postup, který je obvykle poměrně rychlý. Nikoliv v jednom případě se ukázalo, že to mají vyladěné tak, že dodávky od nich jsou rychlejší než dodávky v rámci EU!

Tady už vidíme, že moderní dropshipment ve smyslu „přeposílání objednávek od lidí do Číny“ se poněkud minul smyslem – a to, o co se pokouší v současnosti čínská e-commerce, je zjednodušení a narovnání tohoto vztahu. Proč si něco objednávat od prostředníka, který doslova nedává výrobku naprosto žádnou hodnotu?

V některých případech je to ještě spletitější. Tak například jsem sháněl alternativní náušníky pro Beoplay H95 čistě proto, že z originálních náušníků za originální dva litry se mi poněkud podlamovala kolena. Jelikož jde o náušníky poněkud složitější, alternativ moc nebylo, až jsem našel na Kauflandu nabídku – a bylo jasné, že to je dropshipment. 

Objednal jsem to, zaplatil – a po čase mi zásilka přišla od švédského obchodu INFshop, který je, podle všeho, sám taky dropshipment. Prostým srovnáním jsem zjistil, že přes Kaufland mě to stálo 913 Kč, zatímco kdybych to kupoval přímo u nich, bylo by to za 891 Kč – ten rozdíl je kus, který si vzal Kaufland za to, že to nalistoval. 

Přitom je poměrně patrné, že ani INFshop ty náušníky sám nedělá, ale odkud je bere těžko říct, původní obal to nemělo. Čili je velmi pravděpodobné, že si našli nějaký zdroj v Číně, jako je Alibaba, a ten jenom přeprodávají. Jaký to je – to nepoznám, na Temu to nemají a na Aliexpressu je sice mají, ale často v cenách 1100 – 1200 korun, což už je trochu riziko při nákupu z Číny. 

Jsou tam i levnější dodavatelé, ale netuším, který to je. INFshop mezi nimi vytipoval dodavatele, který je levnější, ale nabízí použitelnou kvalitu – a velmi pravděpodobně si to nechává přebalit a posílá, protože to jim dovoluje obfuskovat výrobce jejich produktů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama