GeForce 8800GT: high-end za cenu střední třídy 2/2 | Kapitola 2
Seznam kapitol
V pondělí jste si mohli přečíst první část testu této grafické novinky. Slíbili jsme pokračování, které nyní přinášíme. V druhé části najdete test několika her v režimu SLI, a hlavně i prověrku schopností karty při přehrávání HD videa.
Nejprve se podíváme na testy v zapojení grafik do SLI. Na závěr této kapitoly pak ještě doplním několik grafů pořízených z her pod DirectX 10 - abychom dostáli slibu z první části našeho testu.
Testy se zapojením ve SLI
Graf mluví jasnou řečí, SLI složené ze dvou grafických karet GeForce 8800 GT totálně poráží jak "GTX", tak i "Ultru". Při takto vysokém rozlišení a zapnutém vyhlazování je výsledek skutečně "nářez". Pro tuto hru (a možná i další na stejném Unreal3 enginu) je toto SLI zapojení cestou k nadstandardním grafickým "orgiím", které až dosud zažívali jen uživatelé s drahým SLI, ze dvou karet "GTX" nebo "Ultra".
Maximální takovouto možnou kvalitu a rozlišení, které lze dosáhnout na 24" LCD panelu u hry Half Life 2 a jejích pokračování, také nedosáhnete s žádným řešením s jednou grafikou. Zde nám naše dvojice grafik střední třídy absolutně utíká, a nejdražší a nejvýkonnější kartu planety - GeForce 8800 Ultra, předhání o čtyřicet procent!
Demo posledního dílu, této akční "pecky" se sice odehrává v dnešní době, ale hratelnost se blíží původním historickým dílům série. Hra je velmi náročná na výkon hardware, a jak vidíte na mnohých kartách se při tomto vysokém nastavení nedá plynule hrát. Tento test ale není výjimkou, a i tady dvojice "GT" ve SLI poráží všechny své soupeře.
Tato síťová hra není nijak výrazně náročná a hra se hýbe dobře i na slabších konfiguracích. Přetaktovaná "GT" zde zdatně dohání kartu "GTX", na zapojení SLI ale opět nestačí ani "Ultra". Zatím ve všech testech, grafické řešení za cenu kolem 12-ti tisíc na hlavu poráží kartu "Ultra" s o třetinu vyšší cenou - a toto vítězné tažení ještě není u konce.
Strategie World Of Conflict, je hned po Crysis nejnáročnější hrou celého testu. Plynule lze tuto hru hrát jen za určitých ústupků na rozlišení nebo detailech. Zde nárůst výkonu není takový jako u předešlých her, ale při relativně nízkých fps se každý navíc počítá dvojnásob.
Honba za "akridy" na zamrzlé planetě je skutečně graficky geniální a těžko najdeme "hezčí" hru na první pohled. Nároky na hardware při zapnutém vyhlazování jsou ale gigantické a hezká grafika je zde vykoupena obrovskou náročností. Pokud jste si mysleli, že "Ultra" vám za peníze které stojí, dá v této hře vyzkoušet nejvyšší možné - mýlili jste se. Je opět překonána dvěma "GT" ve SLI, rozdíly jsou ale už malé.
DirectX 10 hry
Jelikož se o tomto testu mluvilo, tak jsem si ho našel a zkusil. Jde ale zřejmě o nějaké neodladěné "alpha" benchmarkovací demo. Naše testovaná novinka v něm úplně propadla a s opravdu nízkým skóre skončila poslední v testu. Buď mám nějakou starou verzi testu (mám 17.09.07) a nebo se někde stala chyba. Na jiných serverech byl totiž výkon bez vyhlazování podobný jako u jiných DX 10 her.
Ani po "obrovském" DX10 patchi se autorům hry nepodařilo přivést optimalizaci ke zdárnému konci. Hra je velice náročná a žádná karta ji nedokáže ve vysokém rozlišení na maximální kvalitu bez problémů rozhýbat. Ovšem i tady SLI řešení zaujímá první příčku a skýtá nejlepší možný zážitek ze této hry ve své cenové kategorii.
Tato válečná strategie je také značně náročná, a zde dokonce přetaktovaná "GT" poráží i "GTX". Jen malý náskok si udržela "Ultra", která je ale již tradičně pokořena dvojicí "GT" ve SLI.
Shrnutí druhé části testů
V tomto případě je závěr jednoduchý a zcela jasný. Pokud srovnáme karty GeForce 8800 GTX a Ultra, které si v zátěži řeknou o stejnou porci Wattů jako dvě "GT" ve SLI. Ale přitom na ně svým výkonem prostě nestačí, je řešení jasné. Za cenu jedné "GTX" máte dvě "GT", které vám nabídnou mnohem větší komfort při hraní - vyšší hodnoty min/avg/max fps, menší propady fps, lepší efektivitu a nadstandardní výkon.