Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Fígle, efekty a skvělý audio editor Audacity pod drobnohledem
i Zdroj: Studio Recoding Record - Needpix - Creative Commons
Návody Článek Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Fígle, efekty a skvělý audio editor Audacity pod drobnohledem

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Fígle, efekty a skvělý audio editor Audacity pod drobnohledem | Kapitola 5

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

12. 7. 2023 10:30 4

Seznam kapitol

1. Zvukové filtry úvodem 2. Základní zvukové efekty (filtry) 3. Nahrávací fígle 4. Nahrávání v Audacity 5. Slovníček a závěr

V předchozím článku jsme si shrnuli základní audio terminologii, nyní se zaměříme na efekty, s jejich pomocí zvýšíme hlasitost nahrávky, vyčistíme ji a zajistíme dodržování náležitých standardů. Detailněji se podíváme také na free editor Audacity, jehož funkčnost umějí efekty zásadním způsobem rozšířit.

Reklama

Akustická clona

Paraván z akusticky pohltivého materiálu zlepšující zvuk nahrávky tím, že omezuje opakované zachytávání zpětných odrazů zvuku nahrávaného mikrofonem.

Clipping

Nastává, pokud signál překročí hodnotu True Peak 0,0 dB (či 0,0 dB FS apod.). Zvuková vlna se ořízne, dochází ke zkreslení zvuku a nevratné ztrátě zvukové informace.

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Fígle, efekty a skvělý audio editor Audacity pod drobnohledem
i Zdroj: PCTuning.cz

DAW (Digital Audio Workstation)

Počítač obsahující produkční DAW aplikaci, který je po HW i SW stránce optimalizován pro zpracování a produkci zvuku a hudby. Podstatný je u něj procesorový, hlavně jednovláknový výkon, rychlost disku a rychlost a velikost RAM. Za minimální standard pro pohodlnou práci lze považovat čtyř- či osmijádro s HT, 512 GB NVMe SSD a 16 či 32 GB RAM. Z procesorů lze doporučit Intel Core i9 13900K; pokud vás zajímá i spotřeba a herní výkon, doporučím AMD Ryzen 9 7800X3D, případně 7950X3D. Jednovláknový výkon mají o něco nižší, celkově jsou však parametry i vlastnosti vyrovnanější.

dB SPL (dB Sound Pressure Level)

dB SPL se používá pro kalibraci signálů, např. při testování sluchu, udává také citlivost mikrofonu. Jedná se o míru hladiny akustického tlaku ve vzduchu měřenou v dB vzhledem k tlaku 20 mikropascalů. dB SPL se často převádí pomocí „váhových“ stupnic (např. A-weighting scale) dB – dBA a dB HL – umožňujících zohlednit způsob, jakým lidé vnímají zvuk odlišně na různých frekvencích.

Ekvalizér

Upravuje frekvenční charakteristiku zvukového signálu zesílením či zeslabením daných zvukových pásem. Nejjednodušším ekvalizérům se říká tónové clony a tónové korekce, na jejich principu fungují také propusťové filtry (HPF, LPF). Pokročilejší grafický ekvalizér je soustavou faderů, pomocí nichž je frekvenční spektrum rozčleněno na jednotlivá pásma. Nejvyspělejší je parametrický ekvalizér, protože umožňuje přesnou korekci úzkopásmových útlumů, libovolné nastavení bodů centrální frekvence a strmosti a typu ovlivnění frekvencí sousedních.

Filtry high-pass a low-pass

High-pass filtr (HP / HPF), čili přepínač horní propusti, je elektronický, frekvenční lineární filtr zamezující průchodu nízkých frekvencí signálu. Low-pass filtr (LP / LPF) je stejný, zabraňuje však průchodu vysokých frekvencí signálu.

Knob a fader

Fyzické či virtuální potenciometry používané k ovládání studiových zařízení. Knob je otočný regulátor, s některými druhy můžete točit dokola neomezeně, jiné mají na koncích zarážky. Fader (šavle) je tahový regulátor či táhlo, jehož pomocí nastavujete hodnoty stejně jako s knobem. 

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Fígle, efekty a skvělý audio editor Audacity pod drobnohledem
i Zdroj: PCTuning.cz

Kompresor

Snižuje dynamický rozsah signálu. Díky tomu se zdají být tišší pasáže hlasitější a hlasitější tišší. Nastavuje se pomocí threshold (práh), ratio (poměr) a attack / release (rychlost nástupu / uvolnění), případně také skrze input (vstupní) a output (výstupní) úrovně zisku (make-up gain), čímž se dorovnává redukovaný zisk (gain). 

Vztah threshold a ratio kompresoru říká, kdy má naběhnout a o kolik má signál snížit. Nízké hodnoty threshold a vysoké hodnoty ratio vedou k vysoké kompresi a naopak. Attack a release kompresoru sdělují, jak rychle / pomalu reagovat na překročení threshold (attack) v signálu a jak rychle / pomalu jej zase uvolnit (release) po poklesu pod hodnotu threshold. Tyto parametry mění způsob, jakým komprese zní. Rychlejší attack potlačuje přechodové jevy, pomalejší může mít za následek slyšitelné pumpování. 

Mezi další funkce patří hard knee a soft knee přepínající mezi tvrdším a měkčím průběhem řízení. Při hard knee průběhu začíná komprese po dosažení threshold ostrým skokem, při soft knee pozvolným nástupem s minimálním poměrem, kdy daného poměru dosáhne až v určité úrovni nad threshold.

Limiter

Druh kompresoru, u nějž nejsou některé prvky viditelné, jelikož u něj ratio bývá nastaveno na (teoreticky) nekonečnou hodnotu, zatímco attack a release na hodnotu minimální. Limiter vyrovnává špičky signálu překračující nastavený threshold na úroveň thresholdu. Používá se zejména k omezení výstupní hlasitosti nahrávky tak, aby nedocházelo k přesažení True Peak a ke clippingu.

Master a mastering

Master je originální nahrávka v nejvyšší možné zvukové kvalitě. Obvyklá kvalita digitálního studiového masteru je 48 kHz /24-bit s headroom -24 dB FS. Masteringem rozumíme finální zpracování zvukové nahrávky před jejím vydáním. Úpravy, které je nutné provést, se liší podle výsledného média, kde bude nahrávka zveřejněna.

Mikrofon

Nejčastějšími jsou mikrofony kondenzátorové a dynamické. Kondenzátorové mikrofony jsou nejcitlivější, používané hlavně ve studiích pro nahrávání zpěvu a řeči. Akustické kmity v nich rozechvívají membránu, změnou jejíž polohy se mění kapacita kondenzátoru, jehož je membrána součástí. Tyto mikrofony se připojují konektorem XLR a vyžadují tzv. fantomové (48V) napájení. U dynamického mikrofonu zvuk rozvibruje membránu, která chvění přenáší na cívku umístěnou v elektrickém poli. Dynamické jsou mikrofony méně citlivé než kondenzátorové, nevyžadují však externí napájení, jsou jednodušší a odolnější. Využívají se hlavně při živých vystoupení a v terénu, mnohdy však i pro nahrávání podcastů apod.

SNR (Signal-to-Noise Ratio)

Označuje poměr signálu k šumu porovnáním úrovně šumu v pozadí s úrovní požadovaného signálu. Čím vyšší je hodnota SNR v dB, tím nižší je šum. Hodnoty nad 100 dB znamenají velmi nízkou hladinu šumu. Na rozdíl od reprodukčních zařízení hodnoty pod 100 dB u mikrofonů tolik nevadí, šum zde může signálu dodat žádoucí saturaci.

VST (Virtual Studio Technology)

Otevřený standard zavedený firmou Steinberg v r. 1996. Slouží ke komunikaci mezi hostitelskou aplikací a zásuvnými moduly (pluginy) třetích stran. VST pluginy se dělí na efekty VST (VST FX) sloužící k úpravě zvuku a nástroje VST (VSTi), jež zvuk generují. Typickými příklady mohou být třeba ekvalizér (VST FX) a klavír (VSTi).

Zisk (Gain)

Zesiluje výkon či amplitudu signálu. Definujeme jej jako poměr amplitudy nebo signálu na výstupu obvodu vůči amplitudě na vstupu.

Závěrem

V tomto a v minulém článku jsme se úspěšně prokousali nezbytnými základními znalostmi pro zpracování digitálního zvuku. Ale nejen tím. Řada z těchto údajů má trvalou platnost a člověk se k nim při produkci audia neustále vrací. Ani já si nepamatuji všechno, zvlášť ne u věcí, s nimiž nepracuji často. Takový kompresor si nastavím párkrát pro určité nástroje a pak tuto předvolbu vždycky jen vyvolám. Podobné je to s minule probíranými streamovacími standardy a s masteringem, který leckdy z velké části svěřuji automatickým algoritmům v iZotope Ozone a svým předpřipraveným presetům. Kdybych měl říct, co přesně a jak jsem tam šteloval, musel bych se podívat do svých poznámek – které s vámi takto sdílím. Slovníček, který jsem pro tuto sérii článků sepsal, mám stále po ruce.

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Základy zpracování digitálního audia
i Zdroj: Bjørnar Kibsgaard - Pixabay

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Základy zpracování digitálního audia

Ať už streamujete nebo nahráváte podcasty, chcete, aby váš jedinečný hlas zněl dostatečně zřetelně, čistě a bez ruchů. Ale…

16. 5. 2023 06:00
31

Díky zvládnutí teoretických základů už se příště můžeme vrhnout na praktické úpravy. Naučíme se pracovat s vynikajícím parametrickým ekvalizérem TDR Nova, s jehož pomocí zvuk rozjasníme a dočistíme. Ekvalizér má přehledné grafické rozhraní, skvělý zvuk a je, samozřejmě, úplně zadarmo. S nechtěnými ruchy v nahrávce si pak v Audacity poradíme na pár kliknutí. Tento open-source software mě nepřestává udivovat, doslova jsem si ho zamiloval – je lepší než řada placených programů.

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Fígle, efekty a skvělý audio editor Audacity pod drobnohledem
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud je pro vás zvukařina nová a teprve si Audacity osaháváte, budete překvapeni, jak zásadně lze schopnosti a kvalitu zvukového výstupu tohoto editoru rozšířit pluginy VST, které jsme zatím pouze nakousli. Už brzy se na ně ale podíváme blíže. Audacity disponuje speciálním real-time VST módem, který mimo jiné skvěle demonstruje princip sériového zpracování zvukových efektů – a tedy i důvod, proč je důležitý jednovláknový výkon vašeho procesoru. Real-time mód je však především zábavný, protože výsledek slyšíte okamžitě.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama