Dragon Age II — RPG se sporným přínosem DirectX 11 | Kapitola 8
Seznam kapitol
První Dragon Age se stal velmi populárním RPG, které si oblíbily miliony hráčů. Dvojka sice tolik ovací nesklízí, ani tak však nejde o špatné RPG. My se v článku zaměříme na jeho technologickou stránku, která je skutečně zajímavá: na vývoji se totiž podílelo AMD, a hra tak nabízí i DirectX 11 efekty, avšak s pekelnými hardwarovými nároky.
Protože je Dragon Age II na nejvyšší detaily extrémně náročnou hrou, bude muset drtivá většina hráčů snižovat detaily. Pochopitelně jsme tento vliv vyzkoušeli i my a to s nejpopulárnější Nvidia kartou minulého roku – GeForce GTX 460 v 768MB verzi. Rozdíl jednotlivých nastavení jsme zkoušeli v rozlišení 1680 × 1050 se zapnutým čtyřnásobným vyhlazováním hran.
Graphics detail
nastavení Low
nastavení High
Položek v nastavení grafiky má hra zoufale málo a jediným pořádným je Graphics detail, které souhrnně nastavuje úplně vše od rozlišení textur přes kvalitu stínů až po jednotlivé techniky nasvětlení. Nižší dvě nastavení běží v DirectX 9 režimu a v tom nejnižším jsou například úplně vypnuté stíny. Abyste mohli hrát v nastavení High, musíte mít DirectX 10 kompatibilní grafickou kartu a dojde k dalšímu zlepšení vizuální stránky. Very high je pak nejvyšším nastavením pro DirectX 11 hardware a zapnout se v něm například textury ve velmi vysokém rozlišení.
Dopad tohoto nastavení na výkon je samozřejmě naprosto zásadní, na GeForce GTX 460 768 MB vyletěl počet fps z 21 na 112 snímků za sekundu.
Screen space ambient occlusion
Technologii ambient occlusion i další dodatečné efekty si můžete zapnout jen v DirectX 11 renderování. Ambient Occlusion vám na mnoho míst včetně postav přidá další drobné stíny. Pokud však nastavení vypnete, poskočí framerate z 18 na 25 fps.
Diffusion depth of field
Diffusion depth of field On / Off
Naprosto minimální je přínos vylepšeného depth of field, rozdíly nejsou téměř vůbec patrné. Vliv na framerate však patrný je, rozdíl byl 18 a 23 snímků za sekundu.
High-quality blur
Ani u vylepeného efektu blur jsem si nevšiml žádných větších rozdílů ve vizuální stránce. V tomto případě se navíc příliš nepohnul ani framerate, rozdíl byl pouze jediný snímek za sekundu.
Minimální vs. maximální nastavení grafiky
Rozdíly mezi minimálním a maximálním nastavením grafiky jsou poměrně velké a mnoha typů. Asi nejvíce je vidět nižší rozlišení textur, chybějící stíny a podstatně menší plastičnost celého prostředí. Nicméně snížení přineslo své ovoce v podobě podstatně vyššího frameratu. Ten se zněkolikanásobil z 17 na 72 fps u první scény, u druhé pak vyskočil z 18 na rovných 80 fps. Na nejvyšší detaily je tedy Dragon Age II pekelně náročnou hrou, po snížení si jej ale zahrajete na ledasčem.