Dragon Age II — RPG se sporným přínosem DirectX 11 | Kapitola 10
Seznam kapitol
První Dragon Age se stal velmi populárním RPG, které si oblíbily miliony hráčů. Dvojka sice tolik ovací nesklízí, ani tak však nejde o špatné RPG. My se v článku zaměříme na jeho technologickou stránku, která je skutečně zajímavá: na vývoji se totiž podílelo AMD, a hra tak nabízí i DirectX 11 efekty, avšak s pekelnými hardwarovými nároky.
Druhý díl RPG Dragon Age je značně kontroverzní hrou. Na mysli nemám jen množství kauz okolo hodnocení hry a banování hráčů s kritickým názorem, ale zejména technologickou stránku. Na jednu stranu se vývojáři ze studia BioWare chlubí, že vytvořili technicky špičkový titul s podporou nejnovějších DirectX 11 efektů, při hraní se však kýžený efekt nějak nedostavuje. Ne, že by Dragon Age II vypadal vyloženě špatně, nicméně i na nejvyšší detaily jde o vizuálně průměrný titul, který místy potěší, ale na zadek si z něj nesednete. Hardwarové nároky hry jsou přitom na Very high nastavení v DirectX 11 režimu jedním slovem pekelné a hru si plynule zahrají jen majitelé těch nejvýkonnějších grafických karet či spíše SLI a CrossFire řešení.
Podstatně lepší je situace v případě, že na DirectX 11 efekty lidově řečeno kašlete a postačí vám DirectX 9 renderování hry. V něm jsou totiž hardwarové nároky nového RPG jedním slovem minimální. Hra na střední detaily ve Full HD rozlišení naprosto plynule běžela i na poměrně slabém ATI Radeonu HD 5670 či Nvidii GeForce GTS 450, přičemž zapnuté bylo i vyhlazování hran. Vizuální stránka hry přitom zase až tolik neztratí. Chybějící teselace či stínů technologie Ambient Occlusion si sice na některých místech všimnete, rozdíly však nejsou zase tak razantní a pokud vás hra baví, je jistě podstatně lepší volbou oželet pár vizuálních drobností a naopak získat několikanásobně větší framerate.
Úplně v klidu pak můžete být u nároků na výkon procesoru. Pokud budete chtít hrát na co možná nejvyšším nastavením, limitovat vás bude takřka vždy výkon grafické karty a nikoliv procesoru. U mnou testované Nvidie GeForce GTX 580 se limitace projevila až u procesoru Core 2 Duo při frekvenci pod 3 GHz, takže pomalejším kartám bude bohatě stačit třeba i první generace čipů AMD Athlon X2.
Poděkování
Děkujeme partnerům Asus, Dell, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.