Crysis 3 Open Beta — test hardwarových nároků
Seznam kapitol
Pouhé tři týdny před uvedením Crysis 3 vydali vývojáři volně přístupnou multiplayerovou betaverzi. Vyzkoušeli jsme ji a musíme říct, že grafika hry je jedním slovem úchvatná. Hardwarové nároky jsou při nejvyšším nastavení detailů dle očekávání vysoké a highendový počítač je pro plynulé hraní v nastavení Very High s vyhlazováním nutností.
Crysis 2
Když před dvěma roky vyšel Crysis 2, neskrývalo mnoho hráčů zklamání. Nebylo to zklamání z kvality hry jako takové, ale spíše z její technologické stránky a grafiky. Po vynikajícím Far Cry a především prvnímu Crysis, který bez nadsázky předběhl svou dobu, čekala řada hráčů opět technicky špičkovou hru, která bude mít jednu z nejlepších vizuálních stránek své doby. Bohužel se tak nestalo a přednost před vyspělým vizuálním zpracováním dostaly verze hry pro už tehdy zastarávající herní konzole. Byť Crysis 2 nevypadal špatně a jeho grafika nebyla špatná, obrovská očekávání tento výsledek nemohl naplnit. Dobře o tom svědčí i náš tehdejší technický rozbor hry.
Crysis 2 s opravným balíkem vylepšujícím grafiku (po najetí myši se zobrazí bez) — Pro relevantní srovnání je nutné screeny otevřít v plné kvalitě
Velké zklamání hráčů na platformě PC a především potenciál s pomocí populární hry prodat řadu výkonných grafických karet vycítili lidé z americké nVidie. Vývojářům z německého Cryteku společnost proto nabídla jak hardware, tak především pomoc svých programátorů. Po čtyřech měsících od vydání původní hry tak vyšel velký opravný balík, který do hry přidal textury ve vysokém rozlišení a především tolik toužené vyspělé efekty. Opravný balík přinesl podporu efektů jako teselace, parallax occlusion mapping, vylepšené odrazy a efekt depth of field, stínování, lepší metody ambient occlusion atd.
Se všemi těmito efekty se z Crysis 2 rázem stala jedna z nejkrásnějších, hardwarově nejnáročnějších a především technicky nejvyspělejší hry své doby. Vše jsme podrobně rozebrali v tehdejším článku. Mimochodem všechny tyto superlativa hře dle mého názoru zůstaly dodnes. I to dobře svědčí o tom, jak moc se vývoj technické stránky počítačových her v posledních letech zpomalil.
zdroj: YouTube.com, machinima
Crysis 2 i po prvotním zklamání z horšího technického zpracování slavil úspěch. Nebylo proto překvapením, že brzy po jeho uvedení byl oznámen vývoj třetího dílu (ve skutečnosti ale začal podstatně dříve). Tentokrát se vývojáři po vzoru Far Cry a Crysis rozhodli ihned při vydání uvést technicky špičkovou hru a už během vývoje nás „zásobovali“ informacemi a především fantastickými technologickými videi, jako je to nad odstavcem.
Crysis 3 běží na enginu CryEngine 3, který byl použit už pro Crysis 2. Není se ale třeba obávat grafiky shodné s dva roky starou hrou, engine byl během této doby skutečně výrazně vylepšen. Jak jsem navíc psal už při uvedení Crysis 2, Crytek by z engine rád prodával i dalším studiím a udělal z něj konkurenci například pro Unreal Engine 3 a 4. V současnosti je na CryEnginu 3 oznámeno nebo již vyšlo přes dvacet her (např. Homefront 2, Warface, Sniper: Ghost Warrior 2). Pro srovnání na Unreal Enginu 3 vyšlo doposud okolo sta her (série Bioshock, Batman, Borderlands, Mass Effect) a pro Unreal Engine 4 byl prozatím oznámen jen Fortnite.
Aktuální betaverze Crysis 3 vypadá dle očekávání perfektně a většina ze slibovaných efektů je ve hře již implementovaná. Nadšen jsem například z chování vody. Na interakci jako je střelba nebo chůze totiž reaguje úplně stejně jako ve skutečnosti. Perfektní je je také chování látek a vegetace, křoví i tráva se při chůzi realisticky ohýbají. Totéž platí i o volně vlajících látkách.
Betaverze Crysis 3 vypadá jedním slovem úchvatně a rozhodně se řadí mezi nejlépe vypadající hry současnosti. To můžete ostatně posoudit sami jejím vyzkoušením (beta je otevřená až do 12. února a je zcela zdarma) anebo třeba v galerii screenshotů v předposlední kapitole. V betě nicméně stále chybí některé efekty propagované v technologických demech. Nikde jsem si při hraní například nevšimnul teselace nebo parallax occlusion mappingu nebo displacement mappingu. Ve finální verzi hry s vydáním plánovaným na 21. února však snad tyto efekty budou. Výčet efektů ve hře proto zatím neuvedu a budu se jím zabývat v technickém rozboru finální verze hry.