V teniskách do obýváku? Test počítače Cooler Master Sneaker X
Sestavy Recenze V teniskách do obýváku? Test počítače Cooler Master Sneaker X

V teniskách do obýváku? Test počítače Cooler Master Sneaker X | Kapitola 5

Petr Kupský

Petr Kupský

5. 4. 2024 10:30 19

1. Úvod 2. Představení sestavy – exteriér 3. Představení sestavy – interiér 4. Představení sestavy – rozborka 5. Představení sestavy – příslušenství a první spuštění 6. Představení komponent sestavy 7. Představení periferií sestavy 8. Provozní vlastnosti – teploty 9. Přetaktování procesoru, nastavení křivky ventilátorů 10. Výkon procesoru – Intel XTU Benchmark a CPU-Z Benchmark 11. Výkon procesoru – Cinebench R23
12. Výkon a teplota grafické karty – FurMark 13. Kancelářský výkon sestavy – PCMark 10 14. Výkon sestavy ve virtuální realitě – VRMark 15. Výkon sestavy všeobecně – 3DMark 16. Herní výkon sestavy – Metro Exodus Enhanced 17. Herní výkon sestavy – Crysis 3 Remastered 18. Herní výkon sestavy – Shadow Of The Tomb Raider Definitive Edition 19. Hlučnost a spotřeba sestavy 20. Problém AIO chladiče procesoru 21. Hodnocení a závěr

Nedaří se vám zlákat dívku pod příslibem prohlídky sbírky motýlů? Co takhle ji zaujmout nabídkou vyzkoušení herního počítačového děla, jaké by si ani ve snu nedokázala představit. Pokud k tomu pozvání připravíte správnou atmosféru, nejlépe v lehce potemnělé místnosti s lahví dobrého moku, tak máte o úspěch postaráno. Nezapomeňte ovšem na záložní plán, jak ji později od toho počítače odtrhnout. Doporučuji například nenadálý výpadek elektřiny s následným přechodem na osvětlení pomocí svíček.

V balení sestavy Cooler Master Sneaker X jsem našel dvě papírové krabičky a jeden plastový sáček s příslušenstvím. Jedná se zejména o příslušenství instalovaných komponent sestavy, nikoliv samotné skříně. V menší z krabiček se ukrýval externí hub ASUS ROX STRIX HIVE (je součástí základní desky) s připojovacím kabelem. Z větší krabičky jsem vybalil nevyužité kabely od napájecího zdroje, datový SATA kabel a kabel napájecí.

Do plastového sáčku byla sbalena veškerá dokumentace instalovaných komponent, nevyužitý spojovací materiál, stahovací pásky, alternativní díly AIO chladiče procesoru, další dva datové SATA kabely, rozdvojka pro napájení ventilátorů, redukce z jednoho 12pinového na tři 8pinové PCIe napájecí kabely grafické karty, podpěra grafické karty, dvouportová sklápěcí WiFi anténa a textilní přívěšek na klíče od ASUSu.

Sestavu jsem nejprve spustil ještě bez připojení k periferiím, abych s ní mohl na stole volně pohybovat a nafotit ji z více pohledů. Z levé strany indikuje provoz sestavy bíle podsvícený segment okolo tlačítka Power. Osobně bych si na tento segment připojil výstup chybějící kontrolky aktivity disku. Provoz sestavy lze totiž na první pohled neomylně poznat podle ARGB osvětlení bočního ventilátoru a průsvitného segmentu pláště skříně pod ním.

Světelný pásek v přední části skříně emituje na plochu stolu ostře ohraničený kužel světla. S ohledem na okolní zakulacené tvary skříně se mně tento vizuální kontrast nelíbí. Spíše bych zde uvítal rozptýlení světla do ztracena, podobně jako je tomu na bocích skříně. Výrobce alespoň mohl před LED pásek doplnit šablonu s vhodným nápisem či symbolem. Pak by to snad mělo i nějaký smysl.

Podobný průsvitný segment pláště s ARGB osvětlením nacházím i na pravé straně skříně. Tlačítko s funkcí Reset ale podsvíceno není.

V prostoru základní desky uvnitř skříně používají efekty ARGB osvětlení oba moduly RAM a blok s čerpadlem AIO chladiče procesoru.

Stejně jsou osvětleny i všechny tři ventilátory AIO chladiče na spodní straně skříně. V běžné poloze skříně je však jejich světelný efekt prakticky potlačen, a to i v setmělé místnosti.

Po připojení vnějších periferií již bylo možné zahájit prohlídku operačního systému sestavy. V několika úvodních krocích jsem byl OS Windows 11 vyzván k vytvoření uživatelského účtu, nebo k přihlášení se do svého již dříve registrovaného účtu. Z výroby zde naštěstí máme jen čistou instalaci operačního systému s nezbytnými ovladači, bez jakéhokoliv nežádoucího balastu. Tedy až na docela pohledný obrázek použitý jako tapeta na ploše obrazovky.

Před instalací vlastních aplikací jsem nejprve aktualizoval bios základní desky. Na webových stránkách ASUSu byl v době přípravy recenze k dispozici čerstvě vydaný bios verze 2002 ze dne 21. 2. 2024. Ten jsem stáhl a z původního archivního souboru rozbalil na flash disk a poté podle pokynu výrobce přejmenoval. Zvolil jsem pak nejpohodlnější způsob aktualizace biosu pomocí externího hubu ROG STRIX HIVE.

i Zdroj: ASUS

Aktualizace se při tomto způsobu provádí u vypnuté sestavy. Vyhrazený USB konektor pro připojení hubu na I/O štítku základní desky je zjevně pod napětím i za tohoto stavu. Flash disk jsem do hubu zapojil pomocí jediného dostupného USB 2.0 konektoru Type-A. Pro spuštění samotné aktualizace pak postačilo stisknutí tlačítka BIOS FlashBack na horní straně hubu a jeho podržení po dobu tří sekund. Proces aktualizace byl po celou dobu indikován čtveřicí barevných LED diod na čelní stěně hubu. Jakmile kontrolky pohasly, proces aktualizace byl ukončen.

Po aktualizaci biosu následovalo spuštění sestavy a stažení nejnovějších aktualizací operačního systému. Teprve poté jsem mohl přistoupit k instalaci všech aplikací potřebných k provedení testu sestavy.