Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC |
autor: Pavel Urbánek , publikováno 24.3.2015 |
Dobu „post počítačovou“ předvídala už řada lidí. Zatím se ale nedostavila. Komu, nebo čemu za to můžeme být vděčni? Možná právě hráčům, esportu a akcím jako Intel Extreme Masters, které jsme se také zúčastnili. Mají totiž šanci přivést obrovské počty lidí k hraní nikoli jen na konzolích nebo smart zařízeních.
Loňský ročník byl zcela odlišný od toho letošního, alespoň podle toho, jaký zájem byl o jednotlivá finále. Přestože Counter Strike měl velkou výhodu, že se v turnaji dařilo oblíbeným Virtus Pro, nedosáhl zdaleka takové popularity jako League of Legends. Bylo to vidět na návštěvnosti – loni nastával totální boj o pozice v hledišti právě na finále LoL, CSko sice zaplnilo celou halu do posledního místa, ale před sálem nestály nekonečné zástupy dalších lidí.
Letos se situace otočila o 180 stupňů. Na finále CSka byla místa beznadějně obsazená už zhruba hodinu před začátkem samotného zápasu. Masivní počty lidí z bezpečnostní agentury (nebo spíš agentur) sice ze začátku bránilo nadměrnému přelidnění schodišť a únikových cest, ale nakonec byli přemoženi a diváci stáli všude, kde to jen šlo. Jelikož tohle se dělo při finále CS:GO, které šlo na řadu jako první, tak jsem měl vážné obavy z toho, co teprve nastane u LoLka.
StarCraft 2
Po dohrání finále CounterStrike šel na řadu StarCraft 2. Při tom došlo i k uklidnění situace, velká část publika opustila halu a dostalo se tak i na návštěvníky čekající venku před stadionem. V této hře dominují světu Korejci (a ne ti severní) a v tomto turnaji to nebylo jinak. Finálová hra se hrála v módu „best of 7“, takže vítězem se stal hráč, který dosáhl čtyř vítězství jako první. Jednotlivé hry byly napínavé, ale byla vidět celková nevyváženost soupeřů, která vyvrcholila ve výsledku 4:1.
Spořádané publikum SC2 čekalo na vyvrcholení zápasu.
League of Legends
Na LoLko se začaly opět scházet větší houfy diváků, nicméně to nebylo tak divoké jako u CSka. Mohlo za to nejspíše zpoždění celého turnaje, které se postupně zvětšovalo a finále LoL místo v 18 hodin začínalo někdy kolem osmé hodiny. Vzhledem ke hře na tři vítězství a době trvání jednoho zápasu se mohlo počítat s ukončením všech her i někdy po půlnoci. To je pochopitelně dost pozdě (obzvlášť pak na to, že jde o nedělní večer), takže někteří návštěvníci IEM to možná vzdali s tím, že se podívají na záznam utkání.
Kdo vydržel, měl možnost sledovat akční první hru mezi čínskými World Elite (WE) a americkým Team Solomid (TSM). WE získali na začátku hry výhodu a svojí agresivní hrou nedávali soupeři moc šancí. TSM se snažilo dlouho vymanit ze svízelné situace, ale i přes obrovskou podporu publika se nedařilo. Nakonec ale team WE udělal chybu a v team fightu jej hráči TSM překonali. To byl zlomový okamžik celého finále, od toho okamžiku, co udělali WE, nevyšlo, a naopak TSM sklízelo jeden úspěch za druhým. Výsledek 3:0 tomu odpovídal.
Závěr
Počítače, tak jak je známe, nejsou jen pod útokem ze strany konzolí, ale dnes už také všemožných integrujících se smart zařízení. Dnes se dá hrát na všem a „casual“ hraní nějakého Candy Crush na tabletu zabaví kde koho, teda alespoň na chvíli. A když ho jedna hra omrzí, tak si stáhne jinou za pár korun nebo zcela zdarma. Jak v takové situaci má konkurovat PC platforma, když samotný hardware není zrovna nejlevnější, hry také stojí celkem dost a navíc se to ani nedá vzít s sebou na cestu?
Pro ty, kdo mají podobné úvahy, doporučuji zhlédnout nějaký ten záznam z letošního IEM v polských Katovicích, nebo ještě lépe tam přímo zajet se podívat na příští ročník. Naprosto neskutečná podívaná vytvářená profesionálními hráči z celého světa, doplněná vynikajícími komentátory a to vše podtrženo atmosférou, která si nezadá s fanděním na mistrovství světa v hokeji – to jsou věci, které člověka ujistí v tom, jakou má PC (a hraní na něm) pozici, a že je nejde jen tak něčím nahradit.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Jsou to vykonove celkem nenarocne hry -> Cim vyssi popularita esportu tim vic lidi to chce hrat -> staci jim na to slaby zelezo -> prodeje PC stagnuji -> kvuli slabym prodejum vznikaji clanky ze PC (a PC hrani) je mrtve.
Ale pravda je spis ze zadny z techto esportu neni na konzolach a vse to jsou ciste PC hry (krome nejnovejsiho prirustku ve forme HS). U bojovek to je trosku jine, ale ty nejsou u nas tak moc popularni.
Ale je prece zjevne, ze mnoha vyrobcum her (a dokonce i HW) by prospelo, kdyby vic usili a penez venovali core businessu, nikoli usilovnemu rozjezdu progamingu. Presneji ono by to prospelo nam, spotrebitelum. (Ze je to svobodna volba tech firem je samozrejme vec jina..) Jako PR navic je to fajn, jenze kdekdo z toho dnes dela zlate tele.
To uz ste mohli skor napisat ze kickStarter je zachranca.., ale.. (aj to je bud /alebo)
a kazdemu ide o prachy -priklad ubi /optimalizacia , vsade drbu tzv, protipiratske ochrany ktor su skor na obtiaz ,nez na uzitok - minule som si kupil original Serious Sam 1a2 encounter HD, dvd, som sa tesil -nainstalujem a hram -ale co ?! -nutna podpora jebnuteho steamu -do pekla ,preboha naco ?! naco to vsetko komplikuju online pripojenim ? ! to bola posledna kvapka ,pojebany steam, uPlay ,origin a podobne sracky , to uz radsej GOG, ja si chcem zaplatit za hru ,ktoru vlastnim na stalo ,nie len jej cast, dalej tu mame dlc -to je zabijak hier !!!, ale odbehol som trosku..., fakt je ze teda kazdemu ide o prachy (a bol by blbec ,keby nie..) myslite si ze intel toto robi zdarma pre pekne oci sikmookeho korejca
a tie vselijake dnesne mmorpg ,wow,lol,a moba a cojaviemeste co -to je cisty vymel ,kravina.., zdegenerovanost jedincov na prvy stupen!
co ma clovek z toho ze presedi cely zivot pri hrach (nepocitam tych ,ktorym to vynasa ,cize 0,000000000000000000000000000000000000000000000000000001 % z populacie ?!
takisto to mame s inym sportom -futbal je zabava pre ,,opice´´ -pivo ,futbal ,krcma :-D ,le vazne -co dokazali sportovci ? co prinasaju ludstvu ? -su to cirkusanti, sasovia .., Dobre -vedia to co vedia ,podla profesie ,-je to ich praca ,ich konicek.., ALE -co spravili pre ludstvo ?! pekar pecie -nasyti ludi , stavbar stavia -ludia maju kde byvat..,a pod . Sportovci su tu len za jedinym ucelom -zabava ,ako bolo volakedy koloseum v Rime , alebo terajsi cirkus -platime za zabavu ,ale nic ine to neda, nema to nejaku velku hodnotu..., Dajmetomu take olympijske hry -dobre -je to tiez podivana, udrzuje ducha sportu -ale ,neni to v kazdom z nas ? v prvom rade JA sa musim udrziavat fit, nepomoze my to ze sa pozeram na niekoho ineho.., motivacia nestaci, je to o cloveku samom.
cize toto vsetko je len zabava ,ako som spomenul vyssie, nic naviac. Holt ludia si platia za sprostosti ,najlepsie druhim :-)), ale na tom sa predsa zaraba, keby sme boli vsetci trochu mudrejsi ,ekonomika by krachla ,vsakze ;-)
Problém je ten, že naprostá většina her, které se hrají na turnajích (v článku zmíněné SC2, Lol, CS, dále např. DOTA, brzo přibydou určitě i Heroes of the Storm, a mnoho dalších) vyžadují od diváka určitou znalost herních mechanik a pravidel.
Zatímco základní pravidla fotbalu (míč dostat do brány druhého družstva a nevykopnout ho z vyznačené plochy) pochopí i ten, kdo by o něm nikdy neslyšel během cca minuty, důvody proč ve většině e-sport her vyhrál ten který tým/hráč nepochopíte, dokud si tyto hry nevyzkoušíte, nezažijete a nepochopíte souvislosti a vztahy (typicky kámen nůžky papír). Běžné sporty totiž v určité formě dokáže z vlastní zkušenosti hodnotit každý (každý jsme někdy běželi/plavali/skákali/házeli/zvedli závaží a pod.)
Ale důvody proč k vítězství teamu vedla zrovna tahle kombinaci hrdinů v Lol/DOTA/HoS, zrovna tahle kombinace předmětů/skillů, to že staví v SC immortaly a ne colossusy, nepochopíte bez mnohem většího vhledu do pravidel, systému a mechaniky hry. A ten nemáte, dokud to nevyzkoušíte nebo nepozorujete opravdu hooodně dlouho.
Jasně, i v LoL nebo SC2, je cíl jednoduchý, zničit protivníka. Ale bez podrobnější znalosti pravidel nikdy neznalý člověk nepochopí jak to, že jeden tým vyhrává a druhý prohrává.
CS je z tohohle pohledu asi nejblíž tradičním sportům, protože jsou si zde všichni v podstatě rovni (nemají žádné zvláštní skilly, schopnosti, pouze přístup k jiným zbraním). Ale postavte v Dotě suporta proti carrymu (bez zbytku týmu) a běžný člověk nebude tušit, proč support pokaždé umře, když carryho potká (resp. proč má support tak "špatné" skilly oproti těm zabijáckým skillům carryho a proč si člen týmu supporta vůbec vybral).
To je podle mne důvod, proč e-sporty budou vyhrazené pouze omezenému publiku - těm kdo pravidla znají nebo jsou ochotni se je naučit.
Z toho důvodu se přikláním i naznačené myšlence, že e-sporty budou muset mít svou vlastní "olympiádu" a nebudou nikdy součástí tradiční "fyzické" olympiády.
Ale i tak bych to na olympiadu netahal. Specializaovane budou turnaje vzdy lepsi nez kdyby to bylo pristrceny nekde 100m a skokem dalekym. ENbylo by tam tolik zapalenych fanousku a hlavne mene cosplaye
Zajimavy je ze @leeti (nekde jsem videl tento sileny nazev e-sportovcu) casto "trenuji" mnohem vice nez atleti. 12+ hodin denne nebyva problem.
Fotbal nebo hokej jsou u nás všudypřítomné, takže pravidla člověk tak nějak postřehne, když to musí povinně hrát ve škole, koukají na to skoro všichni okolo nebo to ruší v hospodě. Na druhé straně, americký fotbal, kriket nebo baseball u nás tak rozšířené nejsou a neznám nikoho, kdo by po shlédnutí pár zápasů byť jen tušil, jak to hrát; přesná pravidla nezná většina lidí ani tam, kde tyhle hry populární jsou. To je čistě věc expozice.
Ačkoliv, je pravda, že v bojovkách nebo FPS je obvykle kdykoliv vidět, kolik má kdo životů/fragů/… – ve strategických hrách tohle není, je tam nezbytně nutný kvalitní komentář a elementární znalost ekonomie/taktiky/psychologie/…
Skutečný důvod, proč (snad) kybersporty (sic!) nebudou na OH, je v principu politický, resp. ty důvody jsou dva.
Jednak je to rozložení národností. Některé disciplíny jsou tradičně dominovány zástupci některých států a odráží se to na sledovanosti. Jaký je komerční potenciál olympijského turnaje v SC2, kterému bude jednoznačně dominovat pár Korejců o několik tříd výš než 99 % zbývajících účastníků? Nadšenec se na to nebude koukat, protože to není elitní Korejec proti elitnímu Korejci, zatímco pro ostatní je výsledek daný.
Druhý problém je, že když chci běhat, lyžovat, hrát fotbal apod., seženu si libovolné vybavení, naučím se pravidla a nanejvýš se domluvím s nějakými spoluhráči. Abych si zahrál libovolnou aktuálně populární hru, musím odsouhlasit drakonickou EULA (a často zaplatit jednomu konkrétnímu vydavateli) a ani nemám jistotu, že ta hra bude existovat a půjde hrát za pár let, resp. mám jistotu, že tu hru si za několik let nezahraju. Nicméně se obávám, že organizátoři OH jsou tak zkorumpovaní a komerci povolili do té míry, že tento bod by pro ně nemusel být překážkou.
Celkový počet divákov online (Twitch + GOTV) bol približne 1.1 milióna = http://www.hltv.org/news/14511-katowice-viewer-peak-at-11-million .
Ešte menšia "gramatická" chybička - je to Virtus.Pro (s bodkou).
Inak pekne napísaná sekcia. Videl som všetky zápasy, čo boli cez Twitch, a bolo to ozaj fascinujúce a zábavné.