Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC
Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC
autor: Pavel Urbánek , publikováno 24.3.2015
Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC

Dobu „post počítačovou“ předvídala už řada lidí. Zatím se ale nedostavila. Komu, nebo čemu za to můžeme být vděčni? Možná právě hráčům, esportu a akcím jako Intel Extreme Masters, které jsme se také zúčastnili. Mají totiž šanci přivést obrovské počty lidí k hraní nikoli jen na konzolích nebo smart zařízeních.


Loňský ročník byl zcela odlišný od toho letošního, alespoň podle toho, jaký zájem byl o jednotlivá finále. Přestože Counter Strike měl velkou výhodu, že se v turnaji dařilo oblíbeným Virtus Pro, nedosáhl zdaleka takové popularity jako League of Legends. Bylo to vidět na návštěvnosti – loni nastával totální boj o pozice v hledišti právě na finále LoL, CSko sice zaplnilo celou halu do posledního místa, ale před sálem nestály nekonečné zástupy dalších lidí.

Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC

Letos se situace otočila o 180 stupňů. Na finále CSka byla místa beznadějně obsazená už zhruba hodinu před začátkem samotného zápasu. Masivní počty lidí z bezpečnostní agentury (nebo spíš agentur) sice ze začátku bránilo nadměrnému přelidnění schodišť a únikových cest, ale nakonec byli přemoženi a diváci stáli všude, kde to jen šlo. Jelikož tohle se dělo při finále CS:GO, které šlo na řadu jako první, tak jsem měl vážné obavy z toho, co teprve nastane u LoLka.

StarCraft 2

Po dohrání finále CounterStrike šel na řadu StarCraft 2. Při tom došlo i k uklidnění situace, velká část publika opustila halu a dostalo se tak i na návštěvníky čekající venku před stadionem. V této hře dominují světu Korejci (a ne ti severní) a v tomto turnaji to nebylo jinak. Finálová hra se hrála v módu „best of 7“, takže vítězem se stal hráč, který dosáhl čtyř vítězství jako první. Jednotlivé hry byly napínavé, ale byla vidět celková nevyváženost soupeřů, která vyvrcholila ve výsledku 4:1.

Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC

Spořádané publikum SC2 čekalo na vyvrcholení zápasu.

League of Legends

Na LoLko se začaly opět scházet větší houfy diváků, nicméně to nebylo tak divoké jako u CSka. Mohlo za to nejspíše zpoždění celého turnaje, které se postupně zvětšovalo a finále LoL místo v 18 hodin začínalo někdy kolem osmé hodiny. Vzhledem ke hře na tři vítězství a době trvání jednoho zápasu se mohlo počítat s ukončením všech her i někdy po půlnoci. To je pochopitelně dost pozdě (obzvlášť pak na to, že jde o nedělní večer), takže někteří návštěvníci IEM to možná vzdali s tím, že se podívají na záznam utkání.

Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC

Kdo vydržel, měl možnost sledovat akční první hru mezi čínskými World Elite (WE) a americkým Team Solomid (TSM). WE získali na začátku hry výhodu a svojí agresivní hrou nedávali soupeři moc šancí. TSM se snažilo dlouho vymanit ze svízelné situace, ale i přes obrovskou podporu publika se nedařilo. Nakonec ale team WE udělal chybu a v team fightu jej hráči TSM překonali. To byl zlomový okamžik celého finále, od toho okamžiku, co udělali WE, nevyšlo, a naopak TSM sklízelo jeden úspěch za druhým. Výsledek 3:0 tomu odpovídal.

Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC

Závěr

Počítače, tak jak je známe, nejsou jen pod útokem ze strany konzolí, ale dnes už také všemožných integrujících se smart zařízení. Dnes se dá hrát na všem a „casual“ hraní nějakého Candy Crush na tabletu zabaví kde koho, teda alespoň na chvíli. A když ho jedna hra omrzí, tak si stáhne jinou za pár korun nebo zcela zdarma. Jak v takové situaci má konkurovat PC platforma, když samotný hardware není zrovna nejlevnější, hry také stojí celkem dost a navíc se to ani nedá vzít s sebou na cestu?

Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC

Pro ty, kdo mají podobné úvahy, doporučuji zhlédnout nějaký ten záznam z letošního IEM v polských Katovicích, nebo ještě lépe tam přímo zajet se podívat na příští ročník. Naprosto neskutečná podívaná vytvářená profesionálními hráči z celého světa, doplněná vynikajícími komentátory a to vše podtrženo atmosférou, která si nezadá s fanděním na mistrovství světa v hokeji – to jsou věci, které člověka ujistí v tom, jakou má PC (a hraní na něm) pozici, a že je nejde jen tak něčím nahradit.



Tagy: intel extreme masters  esl  iem  katovice  lol  league of legends  cs:go  counter strike  starcraft 2  esl one  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
24.3.2015 07:54:08   165.72.200.xxx 816
No kdyz uz, tak snad budoucnost hrani na PC. A ani to neni bohuzel pravda. Realne to ma na PC hry spis negativni vliv. Ale to by bylo na delsi vyklad..
24.3.2015 09:16:59   90.177.175.xxx 101
V jakém smyslu negativní? To by mě docela zajímalo. Hlavně to, jak PC poškodily věci jako Prince of Persia, Wolf, Doom, Half-Life a další. Jak herní grafiky nepomohly v profi sféře kolem modelování, 3D. A jak to nepomohlo třeba k tomu aspoň mizernému rozšíření a využití GPGPU (resp. paralelních výpočtů).
24.3.2015 09:30:33   213.195.199.xxx 51
Dalo by se argumentovat.
Jsou to vykonove celkem nenarocne hry -> Cim vyssi popularita esportu tim vic lidi to chce hrat -> staci jim na to slaby zelezo -> prodeje PC stagnuji -> kvuli slabym prodejum vznikaji clanky ze PC (a PC hrani) je mrtve.

Ale pravda je spis ze zadny z techto esportu neni na konzolach a vse to jsou ciste PC hry (krome nejnovejsiho prirustku ve forme HS). U bojovek to je trosku jine, ale ty nejsou u nas tak moc popularni.
24.3.2015 14:46:50   165.72.200.xxx 11
I tak se na to da hledet.
Ale je prece zjevne, ze mnoha vyrobcum her (a dokonce i HW) by prospelo, kdyby vic usili a penez venovali core businessu, nikoli usilovnemu rozjezdu progamingu. Presneji ono by to prospelo nam, spotrebitelum. (Ze je to svobodna volba tech firem je samozrejme vec jina..) Jako PR navic je to fajn, jenze kdekdo z toho dnes dela zlate tele.
24.3.2015 14:47:37   165.72.200.xxx 01
PS: Samozrejme nic proti progamingu, ale je treba si nalit cisteho vina a uznat, ze sam o sobe NIC NEZACHRANUJE.
24.3.2015 08:27:41   77.92.212.xxx 111
Sledoval jsem pouze CS:GO (ostatní hry nehraju) a podívaná to byla famózní, od skupin až po grand finále... Každá taková akce je užasná už svojí atmosférou... a to že se dívám na online stream, že fandím svému oblíbenému teamu a mám svůj herní vzor přijde divné i mé stejně staré přítelkyni...
24.3.2015 09:01:44   188.120.212.xxx 10
Tak letos jsem se odhodlal a jel jsem tam přímo a nelituju, opravdu hutná atmosféta, spousta zajímavých věcí k vidění, doporučuju, není to daleko a hotely nejsou v okolí drahý
24.3.2015 09:20:53   178.143.19.xxx 835
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.3.2015 09:45:03   90.177.99.xxx 191
Chci se dotknout jen jedné části pěkného článku, a to myšlence o zařazení e-sportů na olympiádu (potažmo mezi "běžné" sporty.

Problém je ten, že naprostá většina her, které se hrají na turnajích (v článku zmíněné SC2, Lol, CS, dále např. DOTA, brzo přibydou určitě i Heroes of the Storm, a mnoho dalších) vyžadují od diváka určitou znalost herních mechanik a pravidel.

Zatímco základní pravidla fotbalu (míč dostat do brány druhého družstva a nevykopnout ho z vyznačené plochy) pochopí i ten, kdo by o něm nikdy neslyšel během cca minuty, důvody proč ve většině e-sport her vyhrál ten který tým/hráč nepochopíte, dokud si tyto hry nevyzkoušíte, nezažijete a nepochopíte souvislosti a vztahy (typicky kámen nůžky papír). Běžné sporty totiž v určité formě dokáže z vlastní zkušenosti hodnotit každý (každý jsme někdy běželi/plavali/skákali/házeli/zvedli závaží a pod.)

Ale důvody proč k vítězství teamu vedla zrovna tahle kombinaci hrdinů v Lol/DOTA/HoS, zrovna tahle kombinace předmětů/skillů, to že staví v SC immortaly a ne colossusy, nepochopíte bez mnohem většího vhledu do pravidel, systému a mechaniky hry. A ten nemáte, dokud to nevyzkoušíte nebo nepozorujete opravdu hooodně dlouho.

Jasně, i v LoL nebo SC2, je cíl jednoduchý, zničit protivníka. Ale bez podrobnější znalosti pravidel nikdy neznalý člověk nepochopí jak to, že jeden tým vyhrává a druhý prohrává.

CS je z tohohle pohledu asi nejblíž tradičním sportům, protože jsou si zde všichni v podstatě rovni (nemají žádné zvláštní skilly, schopnosti, pouze přístup k jiným zbraním). Ale postavte v Dotě suporta proti carrymu (bez zbytku týmu) a běžný člověk nebude tušit, proč support pokaždé umře, když carryho potká (resp. proč má support tak "špatné" skilly oproti těm zabijáckým skillům carryho a proč si člen týmu supporta vůbec vybral).

To je podle mne důvod, proč e-sporty budou vyhrazené pouze omezenému publiku - těm kdo pravidla znají nebo jsou ochotni se je naučit.

Z toho důvodu se přikláním i naznačené myšlence, že e-sporty budou muset mít svou vlastní "olympiádu" a nebudou nikdy součástí tradiční "fyzické" olympiády.
24.3.2015 10:34:11   165.72.200.xxx 111
Ono by bylo lepsi, kdyby z olympijady zmizela tak 1/4 v soucasne dobe zarazenych sportu. Cpat tam hry je v zasade opravdu velmi(!) hloupy napad. Nastesti to v pristich letech fakt nehrozi.
24.3.2015 11:14:08   194.213.41.xxx 154
sport na olympiádách by měl být i o pohybu... nebo myslím, že myšlenkou je sportovat, čili aktivně se hýbat ... ano jsou sporty kde je toho hýbání méně (např. curling) ... ano sezení hodiny na židli taky vyžaduje dalo by se říct určitou fyzičku, ale srovnatelné to rozhodně není ...at si hraní her má svoje turnaje/olympiády ale montovat to do olympiád který jedou už od doby starého Řecka a jsou prostě o sportování ? to je podle mě úplná hovadina a nechápu jak nad tím může i někdo jen přemýšlet...
24.3.2015 11:49:47   213.192.25.xxx 47
Prapůvodní OH měly naprosto zásadní náboženský kontext a měly významný kulturní aspekt. Takže kulové „prostě o sportování“. Nakonec, ty současné známkované disciplíny (např. krasobruslení) také nejsou primárně otázkou fyzičky.
24.3.2015 12:10:04   62.209.192.xxx 75
no myslím si že progaming třeba quake3 že u toho ze zapotí člověk víc než u krasobruslení
24.3.2015 17:47:17   94.113.161.xxx 61
Bože můj. Vy jste oba asi špičkový krasobruslaři. Jasně, bruslení zvládněte levou zadní a bez námahy s pytlíkem chipsů u PC
24.3.2015 12:26:20   213.195.199.xxx 40
O pohybu. Veskere strelecke disipliny vyzaduji snad mene pohybu nez esport V obou zalezi spis na dovednostech (skill) nez na fyzicce.

Ale i tak bych to na olympiadu netahal. Specializaovane budou turnaje vzdy lepsi nez kdyby to bylo pristrceny nekde 100m a skokem dalekym. ENbylo by tam tolik zapalenych fanousku a hlavne mene cosplaye

Zajimavy je ze @leeti (nekde jsem videl tento sileny nazev e-sportovcu) casto "trenuji" mnohem vice nez atleti. 12+ hodin denne nebyva problem.
24.3.2015 10:58:12   213.195.199.xxx 01
Kdysi jsem videl zajimavou statistiku. LoL/DOTA/WoW/CS sleduji z 95% pouze lidi kdo je aktivne hraji, SC2 sledovalo 40% lidi kteri SC2 nikdy nehrali a nezajimali se o pravidla. Je to uz par let a SC2 od te doby trosku umrelo, ale vypada ze je trosku jednodussi na sledovani.
24.3.2015 12:21:13   213.192.25.xxx 10
Ehm, neznamená to spíš, že je nižší vstupní bariéra pro to, aby člověk začal hrát něco jiného než RTS?
24.3.2015 12:16:54   213.192.25.xxx 30
To až zase takový problém není.

Fotbal nebo hokej jsou u nás všudypřítomné, takže pravidla člověk tak nějak postřehne, když to musí povinně hrát ve škole, koukají na to skoro všichni okolo nebo to ruší v hospodě. Na druhé straně, americký fotbal, kriket nebo baseball u nás tak rozšířené nejsou a neznám nikoho, kdo by po shlédnutí pár zápasů byť jen tušil, jak to hrát; přesná pravidla nezná většina lidí ani tam, kde tyhle hry populární jsou. To je čistě věc expozice.

Ačkoliv, je pravda, že v bojovkách nebo FPS je obvykle kdykoliv vidět, kolik má kdo životů/fragů/… – ve strategických hrách tohle není, je tam nezbytně nutný kvalitní komentář a elementární znalost ekonomie/taktiky/psychologie/…

Skutečný důvod, proč (snad) kybersporty (sic!) nebudou na OH, je v principu politický, resp. ty důvody jsou dva.

Jednak je to rozložení národností. Některé disciplíny jsou tradičně dominovány zástupci některých států a odráží se to na sledovanosti. Jaký je komerční potenciál olympijského turnaje v SC2, kterému bude jednoznačně dominovat pár Korejců o několik tříd výš než 99 % zbývajících účastníků? Nadšenec se na to nebude koukat, protože to není elitní Korejec proti elitnímu Korejci, zatímco pro ostatní je výsledek daný.

Druhý problém je, že když chci běhat, lyžovat, hrát fotbal apod., seženu si libovolné vybavení, naučím se pravidla a nanejvýš se domluvím s nějakými spoluhráči. Abych si zahrál libovolnou aktuálně populární hru, musím odsouhlasit drakonickou EULA (a často zaplatit jednomu konkrétnímu vydavateli) a ani nemám jistotu, že ta hra bude existovat a půjde hrát za pár let, resp. mám jistotu, že tu hru si za několik let nezahraju. Nicméně se obávám, že organizátoři OH jsou tak zkorumpovaní a komerci povolili do té míry, že tento bod by pro ně nemusel být překážkou.
24.3.2015 12:26:16   62.209.192.xxx 94
osobně bych raději z klukama na Pivku v hospě koukla mnohem radši jak se nekdo tepe v CS než čumět na trpanej fotbal kterej je furt a furt stejne nudnej a furt sním spamujou v hospodách...
24.3.2015 12:31:06   213.192.25.xxx 91
Já se do hospody chodím bavit s lidmi, nikoliv hledět na bednu.
24.3.2015 17:09:30   89.177.162.xxx 41
Tak jsem to špatně řekl tak jako kulisa by to bylo lepší než fotbal a občas každý kdo je v hospodě kuká na bednu když se zrovna s nikým nebavím ;)
24.3.2015 23:19:03   217.145.199.xxx 20
Pekný článok, aj keď som si prečítal len CS:GO sekciu (len to ma zaujíma).

Celkový počet divákov online (Twitch + GOTV) bol približne 1.1 milióna = http://www.hltv.org/news/14511-katowice-viewer-peak-at-11-million .
Ešte menšia "gramatická" chybička - je to Virtus.Pro (s bodkou).

Inak pekne napísaná sekcia. Videl som všetky zápasy, čo boli cez Twitch, a bolo to ozaj fascinujúce a zábavné.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

32 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 13.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.