Akce jako IEM zachraňují budoucnost PC | Kapitola 7
Seznam kapitol
Dobu „post počítačovou“ předvídala už řada lidí. Zatím se ale nedostavila. Komu, nebo čemu za to můžeme být vděčni? Možná právě hráčům, esportu a akcím jako Intel Extreme Masters, které jsme se také zúčastnili. Mají totiž šanci přivést obrovské počty lidí k hraní nikoli jen na konzolích nebo smart zařízeních.
Loňský ročník byl zcela odlišný od toho letošního, alespoň podle toho, jaký zájem byl o jednotlivá finále. Přestože Counter Strike měl velkou výhodu, že se v turnaji dařilo oblíbeným Virtus Pro, nedosáhl zdaleka takové popularity jako League of Legends. Bylo to vidět na návštěvnosti – loni nastával totální boj o pozice v hledišti právě na finále LoL, CSko sice zaplnilo celou halu do posledního místa, ale před sálem nestály nekonečné zástupy dalších lidí.
Letos se situace otočila o 180 stupňů. Na finále CSka byla místa beznadějně obsazená už zhruba hodinu před začátkem samotného zápasu. Masivní počty lidí z bezpečnostní agentury (nebo spíš agentur) sice ze začátku bránilo nadměrnému přelidnění schodišť a únikových cest, ale nakonec byli přemoženi a diváci stáli všude, kde to jen šlo. Jelikož tohle se dělo při finále CS:GO, které šlo na řadu jako první, tak jsem měl vážné obavy z toho, co teprve nastane u LoLka.
StarCraft 2
Po dohrání finále CounterStrike šel na řadu StarCraft 2. Při tom došlo i k uklidnění situace, velká část publika opustila halu a dostalo se tak i na návštěvníky čekající venku před stadionem. V této hře dominují světu Korejci (a ne ti severní) a v tomto turnaji to nebylo jinak. Finálová hra se hrála v módu „best of 7“, takže vítězem se stal hráč, který dosáhl čtyř vítězství jako první. Jednotlivé hry byly napínavé, ale byla vidět celková nevyváženost soupeřů, která vyvrcholila ve výsledku 4:1.
League of Legends
Na LoLko se začaly opět scházet větší houfy diváků, nicméně to nebylo tak divoké jako u CSka. Mohlo za to nejspíše zpoždění celého turnaje, které se postupně zvětšovalo a finále LoL místo v 18 hodin začínalo někdy kolem osmé hodiny. Vzhledem ke hře na tři vítězství a době trvání jednoho zápasu se mohlo počítat s ukončením všech her i někdy po půlnoci. To je pochopitelně dost pozdě (obzvlášť pak na to, že jde o nedělní večer), takže někteří návštěvníci IEM to možná vzdali s tím, že se podívají na záznam utkání.
Kdo vydržel, měl možnost sledovat akční první hru mezi čínskými World Elite (WE) a americkým Team Solomid (TSM). WE získali na začátku hry výhodu a svojí agresivní hrou nedávali soupeři moc šancí. TSM se snažilo dlouho vymanit ze svízelné situace, ale i přes obrovskou podporu publika se nedařilo. Nakonec ale team WE udělal chybu a v team fightu jej hráči TSM překonali. To byl zlomový okamžik celého finále, od toho okamžiku, co udělali WE, nevyšlo, a naopak TSM sklízelo jeden úspěch za druhým. Výsledek 3:0 tomu odpovídal.
Závěr
Počítače, tak jak je známe, nejsou jen pod útokem ze strany konzolí, ale dnes už také všemožných integrujících se smart zařízení. Dnes se dá hrát na všem a „casual“ hraní nějakého Candy Crush na tabletu zabaví kde koho, teda alespoň na chvíli. A když ho jedna hra omrzí, tak si stáhne jinou za pár korun nebo zcela zdarma. Jak v takové situaci má konkurovat PC platforma, když samotný hardware není zrovna nejlevnější, hry také stojí celkem dost a navíc se to ani nedá vzít s sebou na cestu?
Pro ty, kdo mají podobné úvahy, doporučuji zhlédnout nějaký ten záznam z letošního IEM v polských Katovicích, nebo ještě lépe tam přímo zajet se podívat na příští ročník. Naprosto neskutečná podívaná vytvářená profesionálními hráči z celého světa, doplněná vynikajícími komentátory a to vše podtrženo atmosférou, která si nezadá s fanděním na mistrovství světa v hokeji – to jsou věci, které člověka ujistí v tom, jakou má PC (a hraní na něm) pozici, a že je nejde jen tak něčím nahradit.