Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní? | Kapitola 7
Seznam kapitol
Když nedávno Carmack prohlásil, že už brzy budou dominantní herní platformou tablety a telefony, zavládlo mezi hráči zděšení. Je vůbec možné, že toto prohlašuje autor pecek, jako byl Doom nebo Quake? Kde to jsme? Kde je smysl přetaktování našich PC a kam najednou mizí zdánlivá dominance herních konzolí?
Tabletová budoucnost nabízí expanzi hlavně MMORPG žánru i mimo obýváky a ložnice – šílenci, kteří po vzoru Penny propadnou online světům, se budou moci připojovat odkudkoliv. I „hardcore casual sociální hry“ od Zyngy, které se rvou do života lidem s razancí nezbedného štěněte, bude možné hrát na více a více místech a upevňovat své závislosti. Nově budou moci podporovat svou závislost na dovolené, během cest a třeba i v práci, protože i když firma hlídá využívání jejích zdrojů, bude jen těžko kontrolovat tablety a mobily patřící zaměstnancům. Tablet je pro podobný typ hardcore her ideální, můžete ho mít kdekoliv s sebou, bezdrátové komunikace jsou dnes už velmi slušné a i grafický výkon bude brzy přijatelný, pokud skousnete jednodušší grafiku. A pokud jste hardcore hráč, tak ji téměř jistě skousnete.
Skutečná změna v herních technologiích, tak, jak nově přicházejí, nesouvisí vlastně s tím, že by nějak revolučně měnily herní styly. Je to expanze hraní do nových časových slotů a na nová místa. Nekryjí se příliš s výkonnými konzolemi a ze své povahy ani nemohou – zařízení, které má mít hmotnost kolem 500 gramů a na zabudovanou baterii jet alespoň 5 hodin, prostě nemůže ve stejné generaci svým výkonem a možnostmi konkurovat konzoli konzumující přes 100 wattů nebo PC s více než kilowattovou spotřebou. Nepochybně dojde k rozdělení her podle žánrů – střílečky se na tabletech ovládají vážně blbě, navíc vyžadují velký výkon, a tak je pravděpodobné, že budou na tabletech okrajové, zatímco na PC a konzolích budou dominantní.
Skutečná kolize, která se blíží, není o tom, zda dojde „ke změně z hardcore hraní na casual“. Hardcore a casual hraní není totiž o hardware, ale spíše o designu her a stylu, jakým hráči hrají. Dojde spíše k diferenciaci her mezi „mobilní“ a „nemobilní“ platformy, kdy na mobilní straně nastane tahanice o hráče mezi tablety, smartphony a přenosnými konzolemi a na straně „nemobilní“ bude pokračovat válka mezi PC a konzolemi. Konflikt mezi PC a konzolemi se dále plynule rozvíjí tak, že PC sice dominuje výkonem a má silnou nezávislou scénu, ale konzole se snaží zaujmout netradičními způsoby ovládání, na což PC odpoví jenom velice těžko.