quake-iv-a-vykon-grafickych-karet
Hardware Článek Quake IV a výkon grafických karet

Quake IV a výkon grafických karet | Kapitola 2

Štefek Petr

Štefek Petr

9. 11. 2005 01:00 68

Seznam kapitol

1. Nová hra, nebo Doom 3 v bledě modrém? 2. Quake IV a špičkové grafické karty 3. ATi CrossFire vs. nVidia SLI 4. Quake IV a karty střední třídy

Dlouho očekávaná hra Quake IV je venku a my se dnes podíváme jak to celé šlape na třídě high-endových a mainstreamových grafických karet. Do testu bylo zařazena i platforma ATi CrossFire a nVidia SLI, což jsou dvě konkurenční platformy, které umožňují využití dvou grafických karet. Po článku o výkonu grafických karet ve hře F.E.A.R. se tak jedná o pokračování tohoto trendu na PCTuningu.

Reklama

Tyto karty lze také označit přívlastkem nejdražší grafické karty, protože ceny těchto kousků se pohybují někdy velmi vysoko nad 10 000 korun a kupují si je velmi nároční hráči či prostě ti, kteří na ně mají. V této kapitole se podíváme jak si stojí nejnovější karty společností ATi a nVidia ve srovnání se staršími sériemi karet, které před nedávnem ještě vládly tomuto segmentu a teď musely chtě nechtě odstoupit na nižší pozice.

Quake IV a výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 1.0
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloaddemos 1[enter]
timedemo moje_demo.demo[enter]
Quake IV a výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Quake IV je v podstatě stejně náročný jako Doom 3, protože těží ze stejného (mírně upraveného engine), který ve své době udivoval ve výše jmenované hře. Nastavení High Quality je vhodné pro všechny grafické karty s paměti 256MB, protože některé efekty a textury jsou komprimovány. Dnes existují dvě grafické karty, které mají 512MB paměti a ty navíc zatím nejsou dostupné. Jedná se o Radeon X1800XT 512MB, který se snad na trhu objeví do konce měsíce a také o nově příchozí GeForce 7800GTX 512, která má zatopit Radeonu X1800XT.

Pokud se podíváme na výsledky v grafech, pak vidíme, že Radeon X1800XT je nejrychlejší kartou v této hře bez vyhlazování. Náskok je téměř nepodstatný. Stejná situace ale z opačného pohledu se koná v souboji GeForce 7800GT vs. Radeon X1800XL, kde je GeForce o něco rychlejší,a le náskok je opět nepodstatný. Ostatní karty vykazují výkon adekvátní svému věku a již nemohou soupeřit s novou generací grafických karet.

Quake IV a výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Po zapnutí vyhlazování se Radeony řady X1800 ujímají vedení nad svou konkurencí. Radeon X1800XT prohloubil svůj náskok na GeForce 7800GTX docela podstatně. Levnější Radeon X1800XL zase porazil o nějaký ten bodík GeForce 7800GT. Všechny karty nové generace poskytují podle grafu výkon pro hraní se zapnutým vyhlazováním, ale v praxi ve hře nastanou situace, kdy se hra začne nepříjemně cukat.

Starší generace poskytne komfortní hraní s vyhlazováním pouze do rozlišení 1280x1024, kde se opět musí počítat s tím, že doporučené maximum je nastavení 2xFSAA.

Quake IV a výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Ultra High Quality je nastavení pro grafické karty s pamětí 512MB, což znamená vše bez komprimace a maximální vizuální kvalita. Ve hře ale rozdíl mezi nastavením na vysokou kvalitu a ultra vysokou kvalitu jen stěží poznáte, proto s klidem ponechte pouze vysokou kvalitu a pohrajte si s konfiguračním souborem hry, kde můžete s klidem posunout hodnotu lodbias (level of detail) na hodnotu -0.5 až -1. Hrátky s konfiguračním nastavením v této hře si necháme na samostatný článek.

Radeon X1800XT si vybojoval opět vítězství díky 512MB paměti. GeForce 7800GTX se drží překvapivě dobře i v tomto nastavení. Je však jasné, že testování dema nemůže nahradit zkušenosti z reálné hry, kde mají 256MB karty problém s občasným cuknutím při dohrávání dat. Proto nesmíte brát výsledek v grafu za naprosto směrodatný a jedinou kartou při která hra ani necukla byl Radeon X1800XT s 512MB paměti. To vše musí být podpořeno 2GB paměti systémové. Na testy, kde tvrdí podle naměřených výsledků opak nedejte, jelikož recenzent si často neuvědomí, že příkaz com_preloaddemos nahraje veškerá data před zpuštěním dema, a tak je jasné, že se rozdíl mezi 1GB a 2GB systémové paměti neprojeví, což je v reálné hře naprosto jinak.

Quake IV a výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Při zapnutí vyhlazování následuje vyrovnání v tomto nastavení jinak slabšího Radeonu X1800XL s GeForce 7800GT. Radeon X1800XT díky 512MB paměti a vysoké frekvenci pamětí překonává GeForce 7800GTX o notný kus. Na staší generaci karet je hra v 1600x1200 nehratelná. Pokud máte 20 palcové LCD a chcete si užít Quake IV s vyhlazováním, tak musíte sáhnout po Radeonu X1800XT 512MB nebo počkat na GeForce 7800GTX 512MB.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama