Quake IV a výkon grafických karet
Seznam kapitol
Dlouho očekávaná hra Quake IV je venku a my se dnes podíváme jak to celé šlape na třídě high-endových a mainstreamových grafických karet. Do testu bylo zařazena i platforma ATi CrossFire a nVidia SLI, což jsou dvě konkurenční platformy, které umožňují využití dvou grafických karet. Po článku o výkonu grafických karet ve hře F.E.A.R. se tak jedná o pokračování tohoto trendu na PCTuningu.
Quake IV je hrou kterou všichni s napětím očekávali, ale jak tomu už na světě bývá, každý očekával něco trošku jiného. Nejpočetnější skupinka čekala důstojného nástupce světoznámé hry Quake III, která i dnes, po tolika letech, představuje stále pojem v oblasti multi-playerových her. Jelikož je Quake IV postavený na herním "motoru" dříve uvedené hry Doom 3, tak si sebou přináší všechny jeho přednosti i nedostatky. Hra tedy bude využívat výborného světelného modelu, ale také bude velmi náročná na paměť grafické karty (díky masivnímu nasazení tzv. normálových map).
Bohužel ani zde, přibližně jeden rok po vydání Doomu 3, se nezbavíme kritizovaného "syndromu hranatých hlav", který je způsoben malým množstvím polygonů (polygon je elementární ploškou 3D modelu) samotných postav ve hře. Tento fakt byl často kritizován, když se ale podíváme na současnou herní pecku F.E.A.R., tak spatříme totéž, i když v menší míře. Hranaté hlavy nás tedy budou provázet i nadále.
Jestli hra jako taková splnila očekávání po stránce hratelnosti necháme na recenzentech herních magazínů a podíváme se raději na výkon o který jde až v první řadě.
Testovací sestava a metodika
Základ testovací sestavy tvořila základní deska DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR, která pomohla vymáčknout z procesoru AMD Opteron 144 slušných 2.8GHz, což je adekvátní současné špičce procesorového nebe, jímž je Athlon 64 FX-57 na téže frekvenci a jádře. Dále byla sestava doplněna o paměťové moduly Corsair XMS TwinX 3500LLPRO o velikosti 2x1GB. Paměti pracovaly na 400MHz při časování CL2 (2-2-2-5) T1.
Metodika měření je poměrně snadná a velmi se podobá měření hry Doom 3. Bohužel Quake IV neobsahuje žádné demo, které byste mohli pro vlastní test využít. Nezoufejte, protože vytvoření vlastního dema je poměrně jednoduchou záležitostí. Celý postup si popíšeme v následujících bodech.
- Spusťte hru a vyvolejte příkazovou řádku konzoly trojklikem [ctrl]+[alt]+[~]
- Nahrajte si požadovaný level hry
- Do příkazového řádku napište recorddemo moje_demo
- Pro skončení zmáčkněte Escape
- Do konzole napište příkaz com_preloaddemos 1, který zajistí plné uložení dema do paměti a při testu se zamezí dohrávání.
- Pro samotný test napište do příkazového řádku konzole timedemo moje_demo.demo (toto demo je uloženo v adresáři s názvem demos ve složce samotné hry)
Pro účely testovaní grafických karet jsem si vybral závěrečný souboj s hlavním bossem, který se odehrává v rozlehlém sále, kde se objevuje spousta nepřátel. Demo zatím nebude zpřístupněno na webu, neboť bez komprese zabírá přibližně 100MB.