Preview: nVidia 6800 Ultra v podání MSI |
autor: Bury Adam , publikováno 8.6.2004 |

5900 ale nebyla žádným generačním skokem. nVidia ji vydala velice brzy po GeForce FX 5800 Ultra, která znamenala pro společnost skutečnou ránu. Karta totiž byla osazena velice drahými paměťmi DDR II taktovanými na 500MHz (1000MHz DDR), ale tato frekvence byla "kompenzována" úzkou 128 bitovou paměťovou sběrnicí (přestože ATi i Matrox již používali 256 bitovou). Dalším hřebíčkem do rakve 5800 bylo nechvalně proslulé chlazení FlowFX (možná by bylo vhodné použít upřesnění FlowFX 1), které si oblíbili pouze vtipálci.

Mizerným poměrem výkon/hlučnost a odepsáním další pozice pod grafickou kartou se na dlouhou dobu dostalo do povědomí jako odstrašující případ. To vše už bylo moc na to, aby karta mohla být úspěšná. 5800 Ultra sice dokázala Radeon 9700 PRO v některých případech o několik procent překonat, ale jakmile došlo na obrazové optimalizace (FSAA, AF) či na použití nových technologií (2.0 Shadery) už se o zázraku mluvit nedalo.
Nyní se, jakoby si vzala ponaučení, společnost nVidia soustředila především na nové technologie a dodržení maximální kompatibility s rozhraním Microsoft DirectX. Zapomenuto nebylo ani chlazení, jehož hlučnost by podle příslibu neměla výrazně přesáhnout únosných 30 decibelů. Do jaké míry se to kalifornské společnosti podařilo, se dočtete v první české recenzi žhavé novinky s názvem nVidia GeForce 6800 Ultra.
Protože jsem se již technologické stránce jádra nV40, na němž je karta postavena, věnoval dostatečně v samostatném článku, shrnu stručně technologickou výbavu čipu:
CineFX 3.0
- DirectX 9.0c
- Vertex shader 3.0
- Displacement Mapping
- Pixel shader 3.0
- podpora pro větvení kódu
- Multiple Render Targets (MRT)
- Nekonečně dlouhý kód pro shadery
- Vylepšené texturovací jednotky
- Až 16 textur (single-pass)
- 16-bit FP přesnost při použití filtrace textur
- 32-bit FP přesnost (bez filtrací)
- UltraShadow 2
High-Precision Dynamic Range Technology
- Podpora desetinných čísel v celé délce pipelines (FP16)
- FP16 preciznost filtrace textur
- FP Frame buffer
- Rotated-Grid SuperSampling
- Rotated-Grid MultiSampling
IntelliSample 3.0
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrace
- nové kompresní algoritmy
- Fast-Z-Clear
- IntelliSample HCT
Multimediální výbava
- VPE (video-procesor)
- HW MPEG1/2
- Akcelerace MPEG4
- Akcelerace WMV9
- TV enkodér, up-to 1024x768
- DVD a HDTV až 1920x1080i
- Dual 400MHz RAMDAC
- Multi-monitor (nView)
Připravil jsem několik tabulek, ve kterých můžete porovnat parametry nové GeForce s se soudobými i staršími modely. V první tabulce si můžete srovnat pozici 6800 Ultra s konkurenčním hi-endem od 3 momentálně nejsilnějších společností.
Matrox Parhelia 512 | Radeon X800 XT P | XGI Volari V8 Duo | GeForce 6800 Ultra | |
Výrobní proces | 0.15 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC lowK | 0.13 ľm UMC | 0.13 ľm IBM |
Technologie čipu | 512-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 80 milionů | 160 milionů | 2 * 110 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR (I - III) | 2 * 128-bit DDR/DDR-II | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti | 256 MB | 512 MB | 512 MB | 512 MB |
Takt čipu | 220 MHz | 520 MHz | 350 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 275 MHz (550 DDR) | 560 MHz (1120 DDR) |
450 MHz (900 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 17.6 GB/s | 35.8 GB/s | 2 * 14.4 GB/s | 32.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 880 Mpixel/s | 8300 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3520 Mtexel/s | 8300 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 4 | 6 | 4 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 220M (?) | 780M | 350M (?) | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 16 | 16 (2 * 8) | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 4 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 1.1 (2.0 HW) | 2.0 (b) | 2.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 1.3 | 2.0 (b) | 2.0 | 3.0 |
Z-komprese | - | 8:1 | - | 8:1 |
HSR, Early Z | - | + | + | + |
DirectX | DX 8 (9.0 částečně) | 9.0 | 9.0 | 9.0 c |
AntiAliasing | SuperSampling | MultiSampling | SuperSampling | MultiSampling SuperSampling |
AA typy | OG, Fragment | RG, Sparse | RG | OG, SRG, RG |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | Glypth AA, Surround Gaming | 3Dc Compression Temporal AA |
Cipher VP | UltraShadow 2 |
GeForce sice nevede v teoretických hodnotách, jako je fillrate, trianglerate a propustnost pamětí (což je způsobeno nižší taktovací frekvencí), ale její předností je plná kompatibilita SM 3.0, což zatím nikdo z konkurence nabídnout nemůže. Druhé prvenství pak nese v množství tranzistorů - těch nese o 60 milionů více, než X800 (pokud se pamatuji, tak právě šedesát milionů byl počet tranzistorů na GeForce 3 - před třemi lety).{mospagebreak title=Evoluce}
Druhá tabulka ukazuje cestu vývoje série GeForce.
GeForce 256 | GeForce 3 | GeForce FX 5800 U | GeForce 6800 U | |
Uvedení / vydání | srpen 1999 | duben 2001 | leden 2003 | duben 2004 |
Čip (mark. značení) | nV10 | nV20 | nV30 | nV40 |
Výrobní proces | 0.22 ľm TSMC | 0.15 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM |
Počet transistorů | 23 milionů | 57 milionů | 125 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 128-bit SDR (/ DDR) | 128-bit DDR | 128-bit DDR II | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti | 64 MB | 128 MB | 256 MB | 512 MB |
Takt čipu | 120 MHz | 200 MHz | 500 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 166 MHz | 230 MHz (550 DDR) | 500 MHz (1000 MHz DDR) |
550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 2.7 GB/s | 8.0 GB/s | 16.0 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 480 Mpixel/s | 800 Mpixel/s | 2000 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 480 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 0 (1 Vertex Pipeline) | 1x | 2x | 6x |
Maximální počet transformací Troj./s | 15M | 40M | 350M | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 4 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 1 | 2 | 2 | 1 |
Vertex Shader verze | - (DX7 T&L) | 1.1 | 2.0+ | 3.0 |
Pixel Shader verze | - | 1.1 | 2.0+ | 3.0 |
HSR | - | + | + | + |
DirectX | DX 7 (částečně) | DX 8.0 | DX 9.0+ | DX 9.0 c |
AntiAliasing | SuperSampling | MultiSampling | MultiSampling | MultiSampling SuperSampling |
AA typy | OG (OverSampling) | OG, Quincunx | OG, SRG, Quincunx | MS: OG, SRG, RG SS: OG |
Integrované RAMDACy | 1x 350MHz | 1x 350MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Za čtyři roky vzrostla teoretická rychlost zpracování polygonů na 48 násobek. Naopak nejméně vzrostl celkový počet texturovacích jednotek v čipu (4 krát); počet texturovacích jednotek na pipeline klesl (poměr cena/výkon čipu, výrobní náklady).
Zajímavé je srovnání se stávajícím i minulým hi-endem společnosti nVidia
GeForce 5900 Ultra | GeForce 5950 Ultra | GeForce 6800 GT | GeForce 6800 Ultra | |
Čip (mark. značení) | nV35 | nV38 | nV40 | nV40 |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm IBM |
Počet transistorů | 130 milionů | 130 milionů | 220 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 256-bit DDR III | 256-bit DDR III |
Grafická paměť | 256 MB | 256 MB | 256-512 MB | 256-512 MB |
Takt čipu | 450 MHz | 475 MHz | 350 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 425 MHz (850 DDR) | 475 MHz (950 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 27.2 GB/s | 30.4 GB/s | 32.0 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate | 3600 Mtexel/s | 3800 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 3 | 3 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 337M | 356M | 525M | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 16 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 2 | 2 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0+ | 2.0+ | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0+ | 2.0+ | 3.0 | 3.0 |
DirectX | DX 9.0+ | DX 9.0+ | DX 9.0c | DX 9.0 c |
AntiAliasing | MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
AA typy | OG, SRG | OG, SRG | MS: OG, SRG, RG SS: OG |
MS: OG, SRG, RG SS: OG |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Na první pohled upoutají taktovací frekvence, které se nijak výrazně nemění. Je to způsobeno tím, že nVidia nasadila 0,13ľm výrobní proces dříve, než konkurence, takže si mohla dovolit vyšší takt. Nyní však naráží na hranice možností tohoto výrobního procesu - při 222 milionech tranzistorů je poměrně nízká výtěžnost, takže je výhodnější prodat větší množství čipů běžících na nižší frekvenci, než naopak.
A v poslední tabulce najdete srovnání s přímou konkurencí v podobě Radeon X800 PRO (verze XT ještě není dostupná)
Radeon X800 PRO (R420) | GeForce 6800 Ultra (NV40) | |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC lowK | 0.13 ľm IBM |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Grafická paměť | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 475 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 450 MHz (900 DDR-II) | 550 MHz (1100 DDR-III) |
Paměťová propustnost | 28.8 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 5700 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 5700 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 715M | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 12 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 c |
FSAA | MultiSampling | MultiSampling SuperSampling |
Optimalizace propustnosti paměti | Hyper Z HD | LMA III Color Compression |
Technologie FSAA a AF | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Bitů na barevný kanál | 10 | 10 |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA |
UltraShadow 2 VPE |
GeForce sice běží na nižší frekvenci, ale to je kompenzováno plným počtem (16) pipeline. Nyní ale již přistoupíme k popisu samotné karty.
{mospagebreak title=MSI NX6800 Ultra}Balení a vybavení
Novodobý rytíř.....
Krabice typická společnosti MSI skrývá kromě v současné době nejvýkonnějšího dostupného adaptéru také bohatý bundle ve formě software, nechybí ani nejnovější hry.
Hry
-
14 in 1 game collection: Praetorians, Yager, Heaven & Hell, Divine Divinity, Etherlords 2, Il-2 Sturmovik, Splinter Cell, Black Hawk Down, J.O.T.R., Comanche 4, American Conquest, Commandos 3 Destination Berlin, Beach Life, Deus EX: Invisible War
-
URU: Ages beyond myst
-
Prince of Persia: The sands of time
-
XIII
Multimédia a software
-
InterVideo WinDVD 5.1
-
WinDVD Creator
-
MSI MUltimedia Center DeLuxe II
-
SuperPack Adobe Photoshop Album SE + 3D Album
-
Far Stone VirtualDrive & Restore IT
Nemůže chybět také CD s drivery a utilitami a technologie "Live VGA BIOS" a "Live VGA Driver", které Vám pomohou s aktualizací BIOSu a ovladačů přímo z internetu.
V balení najdete také redukci DVI-VGA a dvě redukce pro napájení.
Vybavení a balení karty je tedy spíše nadstandardní,
Karta
Samotná karta absolutně nevybočuje z referenčního designu společnosti nVidia. Masivní chlazení připomíná chlazení z původní nVidie FX 5800. Proud vzduchu však v tomto případě míří směrem na zadní část karty a chladí tak kondensátory napájení a zároveň pasiv na napájecích tranzistorech. U původní FX5800 to bylo naopak.
V porovnání s konkurenčními kartami je FX 6800 Ultra docela macek. Její rozměry jsou 220 x 110 mm. Váha je pak 450g.
Kartě vévodí veliký chladič, který kromě jádra chladí také všechny paměti. Ty jsou umístěny pouze z jedné strany. Zajímavostí je pak vybavení karty dvěmi molex konektory. Její maximální teoretický příkon se totiž blíží 150W.
Možná jste si všimli, že chladič (ač referenční) není identický s tím, kterým byla původně osazena první uvedená revize karty (obrázek z preview NV40 a R420). Místo této jednoslotové verze byl na poslení chvíli použit nový koncept chlazení, který sice zabírá pozici jednomu PCI slotu, ale slibuje výrazně tišší provoz.
Karta bude vyžadovat opravdu SILNÝ zdroj. Výrobce uvádí jako minimum kvalitní 350W.
Délka karty je ovlivněna především napájecími a filtračními obvody, které jsou umístěny hned u molex konektorů (řešení a la XGI se zřejmě nedočkáme). Část obvodů je chlazena podlouhlým pasivem, který využívá vzduchu proudícího z hlavního chladiče.
Nápadný kříž, držící hlavní těleso chladiče GPU.
Chlazení karty je opravdu rozměrné, po sundání hlavního krytu se Vám naskytne následující pohled.
Masivní chladič zabírá většinu plochy karty.
Celý chladič je vyroben z hliníku, který je místy poniklován a dokonce zde bylo využito technologie heat-pipe, která se stává stále oblíbenější. Hlasitost chladiče je podle výrobce maximálně 26dBA. Nám se však produkovaný hluk zdál mírně vyšší.
Karta bez chladiče.
Rozložení součástek se od předešlé řady FX5900 téměř neliší. Rozmístění pamětí je také stejné (jak říká Mirek Jahoda alá Parhelia ;-)
Styčné polštářky pamětí a chladič GPU.
Pasta mezi chladičem a GPU byla nanesená kvalitně v tenké vrstvě. Samotný chladič na omak docela hřál, nebylo to však opravdu nic hrozného. O styk chladiče a pamětí se staraly polštářky teplovodivého materiálu.
Paměti použité u této karty jsou jako už obvykle společnosti Samsung. Jejich označení je Samsung -407, K4J55323QF-GC20. Použity jsou paměti GDDR3 s časováním 2,0ns. Celková kapacita osazení na této kartě je 256MB. Více o těchto pamětech naleznete na stránkách výrobce zde. Jsou určeny pro efektivní časování 500MHz (1000MHz DDR).
Pozn: zajímavé je použití pamětí, které oficiálně mají být do rychlosti 500MHz a přitom jsou taktovány na 550MHz.
Jak jste si již zajisté všimli je karta vybavena dvojicí konektorů DVI (o signál se stará TMDS transmitter od Silicon Image) a jedním TV-out konektorem. Karta je vybavena dvěmi 400MHz RAMDACy, které dokáží zobrazit v maximálním rozlišení 2048x1536 při 85Hz.
Pro někoho může být nevýhodou "okupace" druhého PCI slotu.
Asi by jste nám dali, kdybychom se nepokusili kartu přetaktovat. Jen pro úplnost uvedeme, že defaultní takty karty jsou 400MHz pro jádro a 550MHz (1100MHz DDR efektivně) pro paměti.
Ovládací panel přetaktování přímo z ovladačů od MSI. Zajímavostí je použití technologie D.O.T., což je volně přeloženo dynamický overclocking. Ten dokáže sám podle zatížení libovolně přetaktovat grafickou kartu na maximální snesitelné hodnoty. Bohužel ale funguje natolik rychle, že nebylo možno zjistit, nakolik je schopen kartu přetaktovat tak abychom tyto hodnoty zaznamenali. Rozdíly mezi defaultním výkonem a výkonem při zapnutí této featurky jsou znát.
Karta samozřejmě podporuje i měření teploty přímo v ovladačích. Při běžném provozu ve 2D teplota nikdy nepřesáhla cca. 40°C, při plném zatížení pak nepřeběhla 56°C-57°C.
Při maximálním OC, které se ustálilo po testování na 450MHz u GPU a paměti jsme přetaktovali o 30MHz na konečných 580MHz (1160MHz). Pro GPU je to tedy o více jak 12,5% navíc, u pamětí jde pak o přibližně 5% více. Při maximálním přetaktování a dlouhodobém testování se teplota nevyšplhala výše než 67°C.
Overclocking: 400MHz / 550MHz -----> 450MHz / 580MHz
Musíme uznat, že jde o velice dobrý výsledek. Až čas ukáže, jak si povedou konkurenční karty jiných výrobců.
Kvalita zobrazení
S kvalitou zobrazení je na tom karta MSI postavená na nVidii NV40 zase o něco lépe. I když se jednalo o čistě subjektivní názor, zdál se nám obraz ostřejší a věrnější. Kvalitě obrazu u této nové karty se budeme věnovat podrobněji v budoucnu. Budeme porovnávat s novými ATI Radeony a také s kartami staršími. Dnes jsme se rozhodli toto netestovat a posléze se zaměřit na tento aspekt samostatným článkem.
Testovací konfigurace
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ |
Chladič CPU | Gigabyte 3D Cooler |
Čipset, MB | VIA K8T800, Soltek SL-K8AV-R |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Pevný disk | Western Digital WD800JD |
Grafické karty | ATi Radeon 9800XT (Triplex) ATi Radeon X800 PRO (MSI) (OC=550*525) nVidia GeForce FX 5900 XT (XFX) nVidia GeForce 6800 GT nVidia GeForce 6800 Ultra (MSI) |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP1 |
DirectX, ovladače |
Microsoft DX9.0b; ATi: MSI based on Catalyst 4.5; nVidia: MSI based on ForceWare 60.85 |
Teoretické testy |
3Dmark03 patch 340 |
Herní testy |
FarCry |
Vzhledem k tomu, že se nám podařilo vyhradit na testování grafických karet do budoucna lepší sestavu, než kterou jsme používali v minulosti, nenajdete v dnešních výsledcích příliš mnoho konkurentů dnešního soka. V minulosti jsme používali procesor AMD Athlon XP 3200+ Barton v kombinaci s čipovou sadou VIA KT600 či nVidia nForce2 a 2x 256MB pamětí RAM.
Nová testovací sestava
-
Procesor AMD Athlon 64 3200+
-
Základní deska s čipsetem VIA K8T800
-
Paměti Corsair Value 2x512MB/400MHz (CL 2,5-3-3-6)
-
HDD WD800JD
-
Gigabyte 3D Cooler
-
Zdroj Enermax EG465AX-VE
-
Samsung SyncMaster 959NF
Soupeři
-
Triplex ATi Radeon 9800XT
-
XFX FX5900XT
-
MSI ATI Radeon X800Pro (OC 550MHz/525MHz (1050MHz DDR)
-
FX 6800 GT
Za zapůjčení karet Triplex a XFX děkujeme společnosti ABACUS, za zapůjčení karet MSI ATI Radeon X800Pro a MSI FX 6800 Ultra děkujeme společnosti LEVI. Grafická karta nVidia 6800 GT byla "vyrobena" podtaktováním.
Jak už bylo zmíněno, naše nová sestava není v redakci dlouho a proto bude nutné proměřit většinu grafických karet znovu, proto prosím odpusťte, že nenajdete v grafech toliko typů pro porovnání. Samotná 6800Ultra je také v redakci teprve chvíli takže nebylo v našich silách udělat maximum testů jako obvykle. Jen pro ú
Syntetické testy
-
3D Mark 2001 SE
-
3D Mark 03 built.340
-
Aquamark 3
-
CodeCreatures Benchmark Pro
Herní testy
-
FarCry
-
Doom III Beta
-
Unreal Tournament 2004
-
Painkiller
Testovali jsme v méně testech také kvůli tomu, že jsme měli málo času. To, že zde nenaleznete většinu používaných testů je dáno také tím, že recenzí karet 6800 či 6800U najdete na dalších webech spoustu.
{mospagebreak title=Syntetické testy}3D Mark 2001
V případě 3D Marku 2001 v kombinaci s novou sestavou, je vidět, že již tento test není schopen mezi výkonnějšími kartami dostatečně rozlišit (je poměrně limitován výkonem CPU). GeForce 6800U je zde velice vyrovnaná s Radeon X800PRO.
3D Mark03
Zde jsou již výsledky dostatečně separované. 6800 Ultra jednoznačně vede, X800 PRO naopak zaostává více, než jsme očekávali.
Ani vyšší rozlišení situaci neovlivnilo, X800 PRO je stále v závěsu za 6800.
Je zajímavé, že pro X800 i 6800 znamená AntiAliasing i AF zhruba stejný výkonnostní propad, ani zde se tudíž pořadí nemění.
Aquamark
Přes 60000 bodů v Aquamarku jsme tu dosud neměli. 6800 GT a X800 PRO se drží těsně pod touto hranicí, jejich výkon je velmi vyrovnaný. Už se nemůžeme dočkat, až se nám dostane do rukou X800 XT.
Codecreatures Benchmark Pro
CodeCreatures staví X800 PRO přibližně na stejnou úroveň, jako 6800 GT. Samotná 6800 Ultra je v tomto benchmarku takřka 2x výkonnější než nedávný král 3D nebe Radeon 9800XT.
Vyšší rozlišení již staví řadu 6800 do lepšího světla; projevuje se zde výkon 16 pipeline (oproti 12-ti na Radeonu X800Pro).
{mospagebreak title=Herní testy a závěr}RTCW: Enemy Territory
Série 6800 vede, ačkoli X800 PRO se blíží 6800 GT. I když se jedná o starší OpenGL hru, přesto ve vysokých rozlišeních dokáže zatopit i těm nejvýkonnějším adaptérům.
Painkiller
PainKiller sice nepatří mezi ty nejnáročnější hry, ale je oblíbený hlavně kvůli bezkonkurenční hratelnosti. Nová generace grafických karet ponechává dostatečné výkonnostní rezervy pro FSAA a AF. Opět zde vidíme téměř dvojnásobný náskok oproti Radeonu 9800XT.
Doom III beta
V nejbližší době by se konečně měl objevit Doom III. Použitá betaverze posouvá X800 PRO na první místo - že by ATi zapracovala na driverech pro OpenGL? Nebo jsou již ovladače na Doom III "připraveny"? Uvidíme brzy. Na druhou stranu je možné, že finální verze bude podávat odlišné výsledky, neboť podle různých zpráv za tuto dobu prodělal engine mnohé změny - některé optimalizace byly odstraněny, jiné dokončeny... Zajímavé pak bude srovnání mezi "betou" a finální verzí.
Vyšší rozlišení zde potvrzuje náskok X800 PRO. Necháme se překvapit ostrou verzí. Podle všeho také ovladače posunou karty nVidia mírně výše.
Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004 spojuje relativně nízké HW nároky s kvalitní vizuální stránkou. Že lze tuto hru rozběhnout na prakticky jakékoli grafické kartě není novinkou, ale 160FPS v podání přetaktovaného Radeonu je opravdu úctyhodný výkon. Framerate nepřetaktovaných karet je pak velice vyrovnaný. Vše tedy ukazuje na limitaci v CPU.
Far Cry
Velice krásná a náročná hra je vynikajícím benchmarkem, zvláště pak pro nejnovější generaci karet. Její náročnost je až neskutečná, zvláště pak při vysokých rozlišeních a zapnutém FSAA a AF.
Far Cry, jako kombinace nejnáročnější a nejlépe vypadadající hry současnosti, staví při 1024*768 všechny karty na stejnou úroveň
Při vyšším rozlišení podává Far Cry poměrem srovnatelné výsledky, jako Doom III. X800 PRO má oproti 6800 Ultra 10% náskok
Z těchto výsledků se zdá, že je GeForce poněkud méně náchylná na pokles výkonu při FSAA + AF, než konkurenční Radeon. To by mohlo být do jisté míry způsobeno i větším počtem pipelines v jádře GeForce.
Rozlišení 1600*1200 jen propad mezi Radeonem X800 PRO a GeForce 6800 prohlubuje. Jak je vidět, výkon 6800U je v současné době dosti předimenzován. I když pro uživatele využívající vysokých rozlišení a vyhlazování hran spolu s anizotropním vyhlazováním i tato karta nebude u Far Cry dostačující.
Zase na druhou stranu vzpomeňte na uvedení jiných her v minulosti. Dnes je hrajete se stovkami fps.
Závěr
MSI GeForce 6800 Ultra je nejvýkonnější grafickou kartou, jakou jsme dosud v redakci měli. Je trochu škoda, že jsme jí nemohli srovnat s konkurenčním Radeonem X800 XT, který se teprve objeví.
Společnost nVidia ale tentokrát udělala významný krok a jakoby se částečně poučila ze svých předchozích chyb, vsadila na nové technologie a propracovanou architekturu. Je jisté, že s příchodem nových ovladačů se její výkon posune ještě výše, ale už nyní překonává veškerou dostupnou konkurenci. Taktéž výkonnostní propad při aktivovaném antialiasingu a anizotropním filtrování je výrazně nižší, než na kartách předchozí generace. Nesmíme ale zapomínat na konkurenční Radeon X800 PRO, který sice není postaven přímo proti GeForce 6800 GT a Ultra (byl směřován proti GeForce 6800), ale leckdy tyto karty pěkně potrápí (Far Cry, Doom III beta).
Vzhledem k vysokému výkonu (kdy karta MSI NX6800Ultra nechává nedávné krále daleko za sebou), slušným možnostem přetaktování udělujeme kartě ocenění Silver Award. Zaslouží si jej i z pohledu kvality zpracování, která je u karet firmy MSI standartně vysoká a jejíž bundle Vám také "vrátí" pár tisícikorun investovaných právě do tohoto modelu.
Za zapůjčení karty MSI GeForce 6800 Ultra děkujeme společnosti LEVI International.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Ale asi zůstanu u ATi
Btw, 150W peak? Kolik že to žerou rychlovarné konvice?
Co je to tedy za verzi? A kde se da stahnout???
jinak goood :-)))
http://www.matrox.com/mga/products/parhelia/128mb.cfm
Key features:
512-bit GPU
256-bit DDR memory interface
128MB DDR memory
....
2. existovala nejaka Geforce 256 (DDR) s 64 MB? Osobne som videl iba 32 MB.
A to po strance spotreby a emitovaneho tepla!
Nicmene aspon ze se 6800U tak nejak povedla a dela konkurenci...
adios
Navíc ATI má teď na krku největší cheatovací průšvih, co snad kdy byl.
v zápětí - pise se to dohromady
ty pameti do kruhu me chytly za oci jeste driv nez sem si prect te popisek...
2 molexy... brutalni spotreba... stoji to za to? kazdopadne se tesim na srovnani s 800XT...
pekny test... aspon clovek vi o cekat
no nemysli si, ze Asus na tom bude po strance vykonu nejak jinak. Bude mit maximalne jinej layout a jiny hry, ale to je tak vsechno. Jo a jeste chlazeni, ale to bude 100% hrat pro MSI, to maj vic vychytany.
Btw:Uvidime, jestli tu kartu Asus vubec predstavi...Videl jsem jejich Roadmapu a maj tam s nVidii tak 3 kousky, jinak uz samy ATI
ATI RULA
zato nvidia, ta mala uz zopar neskutocnych pruserov s futuremarkom a ich oficialnymi tvrdeniami a najlepsi bol s aquamarkom 3, to bol vysmech, co sa nevidi len tak, tu je napr: http://www.driverheaven.net/articles/aquamark3/index2.htm
ked vysiel aquamark 3, tak bola nvidia hodne pozadu, tak nove drivery spravili svoje, keby aspon s nejakou kvalitou obrazu, ale nie s takou ako mala tnt1, samozrejme dorovnala skoro s 9800
Dale se chci zeptat, jake jste pouzili ovladace, protoze to v cele recenzi nikde nepisete!! Docela chyba, ne!? Jde o to, ze nove 61.32 maji vice moznosti jak eliminovat cheatovani v ovladacich, ale predpokladam, ze jste pouzili 61.12???
Říkata, že si chodíte přečíst diskuzi k tématu a přitom sem sám píšete blbosti.
A jeste jedna vec k DOOMovi III......sice ted pro dOOM jsou oficialne doporuceny nVIdie a obracene.....ze na nVidiich povali doom suprove......ale prece....od zacatku byl engine puvodne vyvijen na ATi.....upustili od ni proto ze utekla ta alfa verze....ale nadruhou stranu...prece nebudou 3 roky vyvijenej engine predelavat kvuli nejakymu uniku specialne na karty nVidia....takze bych nebral vazne to tvrzeni ze doom pojede duper na nVidia kartach a na ATinach ne....stejne tak to nebude ani s HL2......to samozrejme nevytikam autorovi..nic takovyho ani nepsal...jenom chci prispet tadyhle
jinak tesim se na srovnani s X800XT...to bude velice zajimavy
Nejlepší je HW odemknout zbylé 4 pipelines (návod třeba svethardware) a potom popř. ještě přetaktovat, abysme se dostali na frekvence XTčka.
Na Doom3 NEBUDE potřeba grafárna >= 15.000,- Kč
Proc karta dostala Silver Award, kdyz tato cena se udilela na PCT za pomer cena/vykon, kdezto tohle je spis vysoky vykon a take dobre zaplaceny.
No na to bych jen znal rad odpovedi, jinak se nebudu vyjadrovat, aby to nebylo brany, ze si pripravuju pudu pro konkurencni recenzi :-)
Co to bylo za desku, na které jste to testovali?
A jak se ti nelibi jak na to jde nvidia tak vymysli neco lepsiho sam ty trubo.nazdar
a) ATI ve všech svých materiálech tvrdila, že X800 dělá 100% trilineární filtrování
b) ATI ve svých dokumentech nabádala testery, aby tuto funkci vypla u nVidie, což nVidiu obrovským způsobem poškodilo, protože ji to ubralo cca 15% výkonu
c) je to podvod ve VŠECH aplikacích a tudíž se to nevztahuje pouze k jednomu testu (jako Aquamark či 3DMARK) - to je asi hlavní důvod, proč tvrdím, že je to největší podvod, co tu byl (protože prozatím to byly podvody jen v konkrétních aplikacích
d) ATI nejen, že se o tom nezmínila, ale navíc při testech kvality zapla plnohodnotné trilineární filtrování a tím uvedla v omyl spousty lidí (řekl bych téměř všechny)
Ale optimalizované je to pro karty ATI i nVidia. Vím, že se v tomto směru Carmack už vyjadřoval.
Ja tedy vim, ze merim Intelem, coz je dost jiny, ale v porovnani s vama me vychazi uplne jiny vysledky. Na priklad X800Pro mam v 1600x1200 s AF a FSAA vyssi, a treba FX5950Ultra mam uplne pod vasimi nejnizsimi vysledky.
Nechci nejak rejpat, jen by me to proste zajimalo, abych si to mohl porovnat.
PS: ale ovladace respektive jejich verze by se uvadet mela vzdy
Diky za odpoved
proste v ati secko zapierali a to nemali robit
len je tu jedna vec, ja osobne by som si to nikdy nevsimol
problem je, ze mnoho ludi sa orientuje prave podla vsetkych markov, a aquamark ma potencial ked vysiel, ze bude oblubenym benchom, a proste ludia sa budu pozerat len po skore, a mnoho webov ani casopisov sa o tom vobec nezmieni
este lepsie je to videt tu: http://www.elitebastards.com/page.php?pageid=2086&head=1&comments=1
no teraz si ale clovek ma vybrat to mensie zlo, ktore to je??
http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20040612/etc_radx8xt.html
Ako by sa vam pacilo keby som vam ukradol auto vlastnej vyroby a napisal clanok o tom ako ho vytunovat, alebo sa s nim pred vasimi ocami predvadzal a pouzival ho ako platformu na preteky?
Ani nespominam fakt ze ta vec bola naprogramovana pre ucel statickej prezentacie na kartach ATi, cize o nejake fps pri jej tvorbe vobec neslo
Takisto vobec nepoznamenavam ze id nahanal a nechaval zatvorit vsetky mozne stranky ktore nejakym sposobom vyuzivali alphu
Uz teraz sa tesim na vsetky reakcie o moralizme a mojom dusevnom stave
Pocul som ze benchemall (alebo aj iny program) obsahuje benchmark dooma a neviem si to vysvetlit. Tipujem ze bolo prilis jednoduche tam taky test zakomponovat (od q3 sa urcite prakticky nelisi), kazdopadne taketo testovanie je nekorektne. Inac asi vies ze minuly rok niektore servery vratane Tom's Hardware testovali vtedy aktualnu verziu dooma s povolenim id a ak sa dobre pamatam, vysledky vyzerali dost inak ako tieto. Mozno za tymto ucelom bola hra pridana do benchemall.
Problem je asi v tom, ze alespon co ja jsem zkousel s drivery 61.12 (v dobe vaseho testu posledni dostupne), tak pokud jsem vynutil FSAA u NVIDIA karet primo v driverech, tak se nezapnulo, takze pri kombinaci 4x FSAA a 8x Aniso nebo, co tam mate, jste u NVIDIA karet merili jen 8x Aniso.
PS: testovat s alfou Dooma je dost narez, to si zaslouzi nafackovat. Hough
Jinak tesotvat tim leakem DooMa III je fakt nesmysl, zvlast, kdyz to vehementne odsuzuji sami vyvojari hry.