preview-nvidia-6800-ultra-v-podani-msi
Hardware Článek Preview: nVidia 6800 Ultra v podání MSI

Preview: nVidia 6800 Ultra v podání MSI | Kapitola 2

Bury

Bury

8. 6. 2004 00:00 86

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Evoluce 3. MSI NX6800 Ultra 4. Přetaktování a konfigurace testů 5. Syntetické testy 6. Herní testy a závěr

Je tomu právě rok, co společnost nVidia uvedla poslední grafickou kartu, GeForce FX 5900 Ultra, která (v podobě několika modifikací - 5900 SP, XT, 5950 Ultra...) po celý rok zastupovala hi-end této společnosti. Přestože bylo jejím účelem porazit konkurenční Radeon 9800, nikdy jednoznačného vítězství nedosáhla (velice oblíbené se ale staly její pomalejší varianty SP a XT). Řada GeForce 6800 je pak posledním vyneseným trumfem ve hře o nejvýkonnější grafiku dneška (na který ATI odpovědělo v zápětí řadou Radeon X800).

Reklama

Druhá tabulka ukazuje cestu vývoje série GeForce.

GeForce 256 GeForce 3 GeForce FX 5800 U GeForce 6800 U
Uvedení / vydání srpen 1999 duben 2001 leden 2003 duben 2004
Čip (mark. značení) nV10 nV20 nV30 nV40
Výrobní proces 0.22 ľm TSMC 0.15 ľm TSMC 0.13 ľm TSMC 0.13 ľm IBM
Počet transistorů 23 milionů 57 milionů 125 milionů 220 milionů
Paměťová sběrnice 128-bit SDR (/ DDR) 128-bit DDR 128-bit DDR II 256-bit DDR (I - III)
Max. paměti 64 MB 128 MB 256 MB 512 MB
Takt čipu 120 MHz 200 MHz 500 MHz 400 MHz
Takt pamětí 166 MHz 230 MHz (550 DDR) 500 MHz
(1000 MHz DDR)
550 MHz
(1100 DDR)
Paměťová propustnost 2.7 GB/s 8.0 GB/s  16.0 GB/s 35.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 480 Mpixel/s 800 Mpixel/s 2000 Mpixel/s 6400 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing) 480 Mtexel/s 1600 Mtexel/s 4000 Mtexel/s 6400 Mtexel/s
Vertex Shader 0 (1 Vertex Pipeline) 1x 2x 6x
Maximální počet transformací Troj./s 15M 40M  350M 600M
Počet Pixel Pipelines 4 4 4 16
Počet text. jednotek na pipeline 1 2 2 1
Vertex Shader verze - (DX7 T&L) 1.1 2.0+ 3.0
Pixel Shader verze - 1.1 2.0+ 3.0
HSR - + + +
DirectX DX 7 (částečně) DX 8.0 DX 9.0+ DX 9.0 c
AntiAliasing SuperSampling MultiSampling MultiSampling MultiSampling
SuperSampling
AA typy OG (OverSampling) OG, Quincunx OG, SRG, Quincunx MS: OG, SRG, RG
SS: OG
Integrované RAMDACy 1x 350MHz 1x 350MHz 2x 400MHz 2x 400MHz

Za čtyři roky vzrostla teoretická rychlost zpracování polygonů na 48 násobek. Naopak nejméně vzrostl celkový počet texturovacích jednotek v čipu (4 krát); počet texturovacích jednotek na pipeline klesl (poměr cena/výkon čipu, výrobní náklady).

Zajímavé je srovnání se stávajícím i minulým hi-endem společnosti nVidia

GeForce 5900 Ultra GeForce 5950 Ultra GeForce 6800 GT GeForce 6800 Ultra
Čip (mark. značení) nV35 nV38 nV40 nV40
Výrobní proces 0.13 ľm TSMC 0.13 ľm TSMC 0.13 ľm IBM 0.13 ľm IBM
Počet transistorů 130 milionů 130 milionů 220 milionů 220 milionů
Paměťová sběrnice 256-bit DDR 256-bit DDR 256-bit DDR III 256-bit DDR III
Grafická paměť 256 MB 256 MB 256-512 MB 256-512 MB
Takt čipu 450 MHz 475 MHz 350 MHz 400 MHz
Takt pamětí 425 MHz (850 DDR) 475 MHz (950 DDR) 500 MHz
(1000 DDR)
550 MHz
(1100 DDR)
Paměťová propustnost 27.2 GB/s 30.4 GB/s  32.0 GB/s 35.2 GB/s
Fill-rate  3600 Mtexel/s 3800 Mtexel/s 5600 Mtexel/s 6400 Mtexel/s
Vertex Shader 3 3 6 6
Maximální počet transformací Troj./s 337M 356M  525M 600M
Počet Pixel Pipelines 4 4 16 16
Počet text. jednotek na pipeline 2 2 1 1
Vertex Shader verze 2.0+ 2.0+ 3.0 3.0
Pixel Shader verze 2.0+ 2.0+ 3.0 3.0
DirectX DX 9.0+ DX 9.0+ DX 9.0c DX 9.0 c
AntiAliasing MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
AA typy OG, SRG OG, SRG MS: OG, SRG, RG
SS: OG
MS: OG, SRG, RG
SS: OG
Integrované RAMDACy 2x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz

Na první pohled upoutají taktovací frekvence, které se nijak výrazně nemění. Je to způsobeno tím, že nVidia nasadila 0,13ľm výrobní proces dříve, než konkurence, takže si mohla dovolit vyšší takt. Nyní však naráží na hranice možností tohoto výrobního procesu - při 222 milionech tranzistorů je poměrně nízká výtěžnost, takže je výhodnější prodat větší množství čipů běžících na nižší frekvenci, než naopak.

A v poslední tabulce najdete srovnání s přímou konkurencí v podobě Radeon X800 PRO (verze XT ještě není dostupná) 

  Radeon X800 PRO (R420) GeForce 6800 Ultra (NV40)
Výrobní proces 0.13 ľm TSMC lowK 0.13 ľm IBM
Technologie čipu 256-bit 256-bit
Počet transistorů 160 milionů 220 milionů
Paměťová sběrnice 256-bit DDR (I - III) 256-bit DDR (I - III)
Grafická paměť 256 MB 256 MB
Takt čipu 475 MHz 400 MHz
Takt pamětí 450 MHz (900 DDR-II) 550 MHz (1100 DDR-III)
Paměťová propustnost 28.8 GB/s 35.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 5700 Mpixel/s 6400 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing) 5700 Mtexel/s 6400 Mtexel/s
Vertex Shader 6 6
Maximální počet transformací Troj./s 715M 600M
Počet Pixel Pipelines 12 16
Počet text. jednotek na pipeline 1 1
Vertex Shader verze 2.0 (b) 3.0
Pixel Shader verze 2.0 (b) 3.0
DirectX 9.0 9.0 c
FSAA MultiSampling MultiSampling
SuperSampling
Optimalizace propustnosti paměti Hyper Z HD  LMA III Color Compression
Technologie FSAA a AF SmoothVision HD IntelliSample 3.0
Integrované RAMDACy 2x 400MHz 2x 400MHz
Bitů na barevný kanál 10 10
Další technologie 3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow 2
VPE

GeForce sice běží na nižší frekvenci, ale to je kompenzováno plným počtem (16) pipeline. Nyní ale již přistoupíme k popisu samotné karty.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama