Preview: nVidia 6800 Ultra v podání MSI | Kapitola 2
Seznam kapitol
Je tomu právě rok, co společnost nVidia uvedla poslední grafickou kartu, GeForce FX 5900 Ultra, která (v podobě několika modifikací - 5900 SP, XT, 5950 Ultra...) po celý rok zastupovala hi-end této společnosti. Přestože bylo jejím účelem porazit konkurenční Radeon 9800, nikdy jednoznačného vítězství nedosáhla (velice oblíbené se ale staly její pomalejší varianty SP a XT). Řada GeForce 6800 je pak posledním vyneseným trumfem ve hře o nejvýkonnější grafiku dneška (na který ATI odpovědělo v zápětí řadou Radeon X800).
Druhá tabulka ukazuje cestu vývoje série GeForce.
GeForce 256 | GeForce 3 | GeForce FX 5800 U | GeForce 6800 U | |
Uvedení / vydání | srpen 1999 | duben 2001 | leden 2003 | duben 2004 |
Čip (mark. značení) | nV10 | nV20 | nV30 | nV40 |
Výrobní proces | 0.22 ľm TSMC | 0.15 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM |
Počet transistorů | 23 milionů | 57 milionů | 125 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 128-bit SDR (/ DDR) | 128-bit DDR | 128-bit DDR II | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti | 64 MB | 128 MB | 256 MB | 512 MB |
Takt čipu | 120 MHz | 200 MHz | 500 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 166 MHz | 230 MHz (550 DDR) | 500 MHz (1000 MHz DDR) |
550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 2.7 GB/s | 8.0 GB/s | 16.0 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 480 Mpixel/s | 800 Mpixel/s | 2000 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 480 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 0 (1 Vertex Pipeline) | 1x | 2x | 6x |
Maximální počet transformací Troj./s | 15M | 40M | 350M | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 4 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 1 | 2 | 2 | 1 |
Vertex Shader verze | - (DX7 T&L) | 1.1 | 2.0+ | 3.0 |
Pixel Shader verze | - | 1.1 | 2.0+ | 3.0 |
HSR | - | + | + | + |
DirectX | DX 7 (částečně) | DX 8.0 | DX 9.0+ | DX 9.0 c |
AntiAliasing | SuperSampling | MultiSampling | MultiSampling | MultiSampling SuperSampling |
AA typy | OG (OverSampling) | OG, Quincunx | OG, SRG, Quincunx | MS: OG, SRG, RG SS: OG |
Integrované RAMDACy | 1x 350MHz | 1x 350MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Za čtyři roky vzrostla teoretická rychlost zpracování polygonů na 48 násobek. Naopak nejméně vzrostl celkový počet texturovacích jednotek v čipu (4 krát); počet texturovacích jednotek na pipeline klesl (poměr cena/výkon čipu, výrobní náklady).
Zajímavé je srovnání se stávajícím i minulým hi-endem společnosti nVidia
GeForce 5900 Ultra | GeForce 5950 Ultra | GeForce 6800 GT | GeForce 6800 Ultra | |
Čip (mark. značení) | nV35 | nV38 | nV40 | nV40 |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm IBM |
Počet transistorů | 130 milionů | 130 milionů | 220 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 256-bit DDR III | 256-bit DDR III |
Grafická paměť | 256 MB | 256 MB | 256-512 MB | 256-512 MB |
Takt čipu | 450 MHz | 475 MHz | 350 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 425 MHz (850 DDR) | 475 MHz (950 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) |
550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 27.2 GB/s | 30.4 GB/s | 32.0 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate | 3600 Mtexel/s | 3800 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 3 | 3 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 337M | 356M | 525M | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 16 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 2 | 2 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0+ | 2.0+ | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0+ | 2.0+ | 3.0 | 3.0 |
DirectX | DX 9.0+ | DX 9.0+ | DX 9.0c | DX 9.0 c |
AntiAliasing | MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
AA typy | OG, SRG | OG, SRG | MS: OG, SRG, RG SS: OG |
MS: OG, SRG, RG SS: OG |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Na první pohled upoutají taktovací frekvence, které se nijak výrazně nemění. Je to způsobeno tím, že nVidia nasadila 0,13ľm výrobní proces dříve, než konkurence, takže si mohla dovolit vyšší takt. Nyní však naráží na hranice možností tohoto výrobního procesu - při 222 milionech tranzistorů je poměrně nízká výtěžnost, takže je výhodnější prodat větší množství čipů běžících na nižší frekvenci, než naopak.
A v poslední tabulce najdete srovnání s přímou konkurencí v podobě Radeon X800 PRO (verze XT ještě není dostupná)
Radeon X800 PRO (R420) | GeForce 6800 Ultra (NV40) | |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC lowK | 0.13 ľm IBM |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Grafická paměť | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 475 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 450 MHz (900 DDR-II) | 550 MHz (1100 DDR-III) |
Paměťová propustnost | 28.8 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 5700 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 5700 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 715M | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 12 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 c |
FSAA | MultiSampling | MultiSampling SuperSampling |
Optimalizace propustnosti paměti | Hyper Z HD | LMA III Color Compression |
Technologie FSAA a AF | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Bitů na barevný kanál | 10 | 10 |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA |
UltraShadow 2 VPE |
GeForce sice běží na nižší frekvenci, ale to je kompenzováno plným počtem (16) pipeline. Nyní ale již přistoupíme k popisu samotné karty.