Canyon - nový hráč na poli grafických karet |
autor: Kovač Pavel , publikováno 17.3.2004 |
Canyon
Co by se dalo o této firmě říci? V první řadě to, že karty ona sama nevyrábí, ale pouze distribuuje. Většina karet je od firmy PowerColor (celá řada s čipy ATI), pak jsou tu značky Albatron (FX 5700, MX440), MSI (FX 5200) a v neposlední řade Sparkle (FX 5900XT).
Balení karet je u všech prakticky totožné. Manuály má firma Canyon zřejmě dva pro všechny karty, pro ATI jeden a druhý pro nVidia. Rozhodně to neberte jako zápor, naopak si myslím že někomu může posloužit velmi dobře jako přehled specifikací karet. A co více, manuál je velmi dobře zpracován a to ve třech jazycích (anglicky, francouzsky a německy), bohužel český překlad není. Pro většinu z Vás to určitě nebude problém.
Všimněte si obrázku na přebalu, je to foto cesty, která míří do Grand Canyonu.
Ostatní krabice nebylo potřeba fotit, jsou totožné.
Software je sice chudší, ale musíme brát v potaz cenu karet. Ta je často nižší než u bulk verzí ostatních výrobců. Balení obsahuje jen CD s drivery a u Radeonu CD s Win-DVD 4.
A jak vypadají karty? Tentokrát jsem zvolil menší náhledy s odkazy na full-size. Přece jen karet je dost a myslím i na návštěvníky s pomalým připojením.
Pokud jste se dívali pozorně jistě Vám neuniklo, že kondensátory nemají na sobě modrou čárku. Pokud si dobře vzpomínám tak BlauPunkt vznikl tak, že prodával jen ověřené díly označené modrou tečkou. Tento trend se zachoval jen místo tečky je čárka. Tyto karty nejspíš neprocházejí tak drsnou kontrolou jako je tomu např. u Sapphiru.
Update: Na krabici Radeonu 9600 je uvedeno Pro, ve skutečnosti by si zasloužila označení "9600+", které lépe odpovídá taktování karty.
Hodnocení
S kartami nebyli sebemenší potíže, ostatně jaké by měli být, že?
Klady | Zápory |
|
|
Rozměry
Délka | Šířka | |
Radeon 9200SE | 168mm | 57mm |
Radeon 9200 | 168mm | 90mm |
Radeon 9600 | 168mm | 90mm |
Radeon 9800SE | 185mm | 97mm |
FX 5200 | 168mm | 92mm |
FX 5700 | 175mm | 97mm |
FX 5900XT | 200mm | 100mm |
MX 440 AGP-8x | 168mm | 95mm |
Přetaktování
Pro taktování karet ATi používám programu ATItool, na taktování nVidií RivaTuner a u XGI jsem použil ovladače. Ověření stability provádím střídáním testů CodeCreatures a MotherNature z 3dmark03 zhruba 30min. U karet které nepodporují DX8+ tak používám 1. test z 3dmark03.
Hodnoty jsou uváděny frekvence jádra / frekvence pamětí
Původní frekvence | Přetaktování | |
Radeon 9200SE | 250/400MHz | 263/415MHz |
Radeon 9200 | 250/400MHz | 277/433MHz |
Radeon 9600PRO LE | 400/400MHz | 434/439MHz |
Radeon 9800SE | 378/680MHz | 400/700MHz |
FX 5200 | 250/400MHz | 279/410MHz |
FX 5700 | 425/550MHz | 594/641MHz |
FX 5900XT | 390/700MHz | 476/787MHz |
MX 440 AGP-8x | 275/500MHz | 300/550MHz |
Hlučnost karet
Hluk byl u všech na velmi příjemné úrovni. U některých vlastně ani žádný hluk nebyl (pasivní chlazení). Jedinou výjimkou byla nVidia FX5700 opatřená dvěma ne zrovna tichými ventilátory. Na druhou stranu to se nejspíš podepsalo na dobrém přetaktovacím potenciálu.
{mospagebreak title=Syntetické testy}Testy
Konfigurace
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon XP 2500@3200 (11*200) |
Základní deska | Epox 8RDA3+ rev. 2.1 |
Paměť | 2*256MB Corsair DDR400 CL2 (3, 3, 6) |
Pevný disk | Maxtor 40GB 6L040J2 |
Grafické karty |
|
Ovladače, software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP1 |
DirectX, čipset driver | 9.0b, nForce 3.13 WHQL |
Ovladače grafické karty | nVIDIA Force Ware 53.03 |
Syntetické testy | 3Dmark03 patch 340 |
Herní testy | Unreal Tournament 2003 v2199 |
V průběhu testování vyšly nové ovladače pro GeForce karty, ale pro objektivnost testů jsem nechal prozatím v. 53.03.
3dmark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 330 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Vyhrává Radeon 9800SE s 8pip. Pokud ovšem nebude možnost odemknout zbylé 4pip je vítěžem FX 5900XT. Nárůst výkony u FX5700 je ohromný, dokonce předežene R9800SE. 64-bit sběrnice u FX5200 a R9200SE sráží jeho potenciál na minimum. MX440 zcela propadá, musíte, ale brát v potaz, že test není určen pro DX7 karty.
3dmark 2001 SE
Verze | 3DMark 2001 SE, build 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics (náročné na CPU), dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml |
Prakticky stejná situace jako u novějšího bratříčka. Je zde také vidět "skutečný" výkon MX440 která je skoro na úrovni R9200. 64-bit je zde také problém.
CodeCreatures Benchmark
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně Vertex Shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 poylgonů na snímek) |
Nastavení | Požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
3D Analyze log | cc.shader.out.txt |
Codecreatures požaduje 128MB na kartě pro optimální běh. 64MB je zde velkou nevýhodou, nemluvě o 64-bit sběrnici.
nVIDIA ChameleonMark
Verze | nVIDIA ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1600x1200x32bit, skin real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz///ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\16x12x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Ač se jedná o tes napsaný výhradně pro nVidia karty, tak ATI vede na plné čáře. MX440 samozřejmě neobsahuje PixelShadery a tudíž nelze test spustit.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy, různě aplikované přesnosti FP16-FP32, 3D volumetric fog, dynamic vertex based lighting+environment map (modely), particle effects+alpha blending, plant system (vertex shader), závislost na fill-rate (multi-texturing) |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Překvapivý výkon MX440 a drsná porážka FX5200. Vítěz jako vždy Radeon 9800SE 8pip. FX5700 po přetaktování je doslova neskutečná.
{mospagebreak title=Herní testy}Unreal Tournament 2003 v2199
Verze | Unreal Tournament 2003 v2199 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping, particles |
Nastavení | 1600x1200@32bit, official score |
Stažení benchmarku | spuštěním Benchmark.exe v adresáři /system |
Flyby
MX440 si zpočátku vede dobře, jakmile však nastoupí vyšší rozlišení ztrácí dech. O prvenství se dělí R9800SE 8pip a FX5900XT.
Botmatch
FX5700 se po přetaktování drží těsně za FX5900XT a Radeonem 9800SE 8pip.
Serious Sam Second Encounter 1.07
Verze | Serious Sam Second Encounter 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 1600x1200@32bit, max detail |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz/titulnistrana/ default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1821 |
Gun Metal
Verze | Gun Metal Benchamrk |
Rozhraní | DX 9.0 |
Heslovitý popis | multi-texturing, particles, lens flare, animated lights, |
Nastavení | 1600x1200@32bit, max detail |
Návod jak testovat | Spusťte hru (demo), nastavte požadované rozlišení a zadejte Rolling demo. Pomocí utilitky Fraps změřte FPS. |
Return to Castle Wolfenstein ET
Verze | Return To Castle Wolfenstein Enemy Teritory |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 1600x1200@32bit, max detail |
Návod jak testovat | nastavte detaily na max a spustťe z konzole demo "radar" příkaz: "timedemo 1" a poté "demo radar" |
Quake 3 engine je velmi závislý na propustnosti paměťové sběrnice. 64-bit nemá šanci a MX440 nestíhá svou zastaralou technologií.
Comanche 4 Benchmark Demo
Verze | Comanche 4 Benchmark Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1, pixel shader 1.1 (voda), bump mapping |
Nastavení | 1600x1200x32bit, Max. Aniso (driver), DXT on, FSAA 4x (driver), Disable Audio, HW shaders |
Satžení dema | http://files.novalogic.com/C4/c4_demo_122101_xx.exe |
Návod jak testovat | Spusťte příkazem "c4demo.exe /bench" a nastavte Disable Audio |
Log z 3Danalyze | c4.shader.out.txt |
Comanche 4 dává zabrat snad všem dnešním grafikám. FX5700 ani po přetaktování nestíhá, přeto předehnala Radeon 9800SE 4pip.
IL-2 Sturmovik
Verze | IL-2 Sturmovik Demo |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Nevyužívá PixelShaderů, velice závislí na fill-rate, multi-texturing |
Nastavení | 1600x1200x32bit, Max Details, BF109_vs_P39) |
Satžení dema | http://www.il2sturmovik.com/download/demo.php |
Návod jak testovat | Spustíte hru, nastavíte vše na max (jako 3dzobrazení zvolíte OpenGL). Pak již zbývá spustit příslušné demo a pomocí programu Fraps (klávesa F11 na začátku i na konci dema) změřit výsledek. |
IL-2 je pěkně optimalizovaná hra a běhá i na slabších počítačích. Každopádně po nasazení nejvyššího rozlišení podává pěkné výsledky.
Firestarter
Verze | Firestarter Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | Dynamic light, Projected textures, multi-texturing, EMBM, Procedural textures, volumetric fog |
Nastavení | max detaily, 1600x1200@32bit |
Satžení dema | http://download.guru3d.com/pafiledb.php?action=download&id=706 |
Návod jak testovat | Spustíte hru, nastavíte požadované reozlišení a zvolíte Benchmark --> GameBenchmark |
Naprosto stejná situace jako u 3dmark03.
X2 The Threat
Verze | X2 The Threat |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | Dynamic light, multi-texturing, EMBM, Stencil shadow, volumetric fog |
Nastavení | max detaily, 1600x1200@32bit |
Satžení dema | http://download.games.tiscali.cz/game/demo4/x2_rollingdemo.zip |
Návod jak testovat | Spustíte hru, nastavíte požadované rozlišení a zapnete Shadows. Zvolíte benchmark mod a stiskněte START. |
Tato hra je jaksi neoptimalizovaná a i na nejvýkonnějších strojích neběhá tak jak má. Výsledky hovoří za vše. FX5900XT tentokrát vyhrává o slušný kus.
{mospagebreak title=Ceny a závěr}Ceny
Cena s DPH | |
Radeon 9200SE | 1 501,- |
Radeon 9200 | 2 423,- |
Radeon 9600 | 4 072,- |
Radeon 9800SE | 6 370,- |
FX 5200 | 2 076,- |
FX 5700 | 4 963,- |
FX 5900XT | 6 641,- |
MX 440 AGP-8x | 1 333,- |
Závěr
Velice příjemným překvapením byla FX5700, škoda snad jen toho hlučného chlazení. Ještě se podíváme, jak je to s poměrem cena / výkon. Pro srovnání jsou do tabulky zařazeni veteráni - Radeon 9500, 9500Pro a Radeon 9700Pro.
3DMark 2003 - DX 9 | 3DMark 2001 - DX 8.1 | Cena s DPH | |
Radeon 9200SE | 737 | 4998 | 1 501,- |
Radeon 9200 | 1186 | 7136 | 2 423,- |
Radeon 9600 | 2638 | 9434 | 4 072,- |
Radeon 9800SE | 3721 | 13571 | 6 370,- |
FX 5200 | 912 | 5761 | 2 076,- |
FX 5700 | 3126 | 11655 | 4 963,- |
FX 5900XT | 4936 | 14500 | 6 641,- |
MX 440 AGP-8x | 235 | 4368 | 1 333,- |
Radeon 9500 | 2660 | 10765 | 3790,- |
Radeon 9500Pro | 3500 | 12584 | 4390,- |
Radeon 9700Pro | 4900 | 15348 | 7747,- |
Pro přehlednější srovnání se podívejte na grafy, vyjadřují kolik Kč stojí 1000 bodů v programu 3DMark.


Za poskytnutí grafických karet děkujeme firmě Asbis
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Ale hlavne proc sem pisu je to zda by mi nekdo dokazal napsat jaky je vykonostni rozdil mezi Radeonem 9200 - 128bit a R 9600 SE - 64bit. Protoze se prodavaji za skoro stejnou cenu, pokud to cte nekdo z redakce tak bych uvital nejake testy. dikymoc, kdyz tak odpovedi na email - chemlon@volny.cz
Pro normální použití i té nejvýkonnější karty stačí i 2000Mhz procesor resp 2000+, protože když se nevyužije plný výkon normálně, tak při zapnutí FSAA + AF se výkon vyždímá do poslední kapky.
Bohužel ani jedna karta nepodporovala měření teplot, takže tentokrát Vám nemohu nabídnout konkrétní hodnoty."
to je opravdu plnohodnotny uryvek z clanku :-D
BTW ta prvni cast se uz objevila v jednom vasem clanku
IMHO opravdu mate namahavou praci..kopiravat par vet z clanku do clanku...vymyslete si neco jinyho protoze to ani nebylo ftipny
Může mi někdo objasnit, JAKÝM ZPŮSOBEM vlastně tento(potažmo další) článek vznikal? Je autor vůbec autor, když si buď neuměl sehnat váhu, nebo neuměl upravit jeden nadpis, když zjistl, že nesežene váhu ? Buď od někud převezmu článek a uvedu zdroj, a nebo ty karty opravdu otestuji a tyto přinejmenším podivnosti by zde nevznikaly. To se vážně nestydíte(nebo jinak, to se může?). Mi to tak příjde, že nás tady taháte za nos. Prosím o vyjádření někoho kompetentního ke všem mým otázkám, vážně mě to zajímá, jak to s vámi je....
Ja kdyz koukam na treba Toms´s Hw. tak jsem taky rad ze pouzivaji stejna slova jako v predchozich testech clovek si precte prvni slovicko a uz vi co by mel ocekavat. Pokud bych zmenil nadpis tak to zhorsi orientaci pro lidi co ctou pravidelne nas server.
Rozhodne odmitam to ze ten test jsem nedelal ja!
Nechapu proc vsichni vyrobci zvysujou cenu tyhle karty dodavanim software. Kdyby ji Canyon mel byl schopen prodavat pod 8.000,- s dani, tak bych do ni sel hned.
"S kartami nebyli sebemenší potíže..." Nejde mi o pravopis, ale o 9200SE, která používá PCB to D-SUB kabel. Nezdá se mi, že by se toto řešení neprojevilo na kvalitě výstupu... S podobnými kartami mám (a nejen já) špatné zkušenosti (neostrý obraz, "duchy"...). Nebo jste nic podobného nepozorovali?
5900 vidim akorat XT, ktera je asi o tretinu drazsi nez 9600XT, bohuzel prekracuje psychologickou cenovou hranici, kterou jsem si stanovil :-D
To je fakt neco, vetsinou to je nic moc rozdil ale tady to vsechno drti. Ty FX5700 sou asi jenom kvuli obchodu podtaktovaný.
A tiez by som ocenil, keby bol link "pridat prispevek" na konci pod prispevkami. Dik.
Inac, pekny testik.
Tipuju, ze Radeon 9600 nema frekvence 325/400, ale 400/400 a je to tzv. 9600 Pro LE (resp. konkretne PowerColor R9600 Pro EZ). Potom teda nevim, jestli je smysleny i overclocking. Pokud ne, a je to vazne 9600 na normalni frekvenci 9600 proc pak ten kec s 9600+?
V grafech ten mix cestino-anglicismu Original frekvence+Overclocked vypada taky dost silene. Je puvodni frekvence a pretaktovani tak hrozny?
A v zaverecnym hodnoceni me, Pavle, pripada, ze jsi nevim z jakeho duvodu krajne neobjektivni. Ceny jsou bud normalni nebo casto nic moc, FX5700 sezenes i s lepsi vybavou levneji ci v podobne cene (Inno3D, coz uz neni davno zadny smejd zvlast v midrange, Abit, Leadtek ...) R9200 treba Gigabyte s HW monitoringem a Will Rockem, FX5900 XT od nekolika vyrobcu, R9800SE treba original s morem softwaru od PowerColor jen o trosicku draz, ... staci jen zkouknout par jinych shopu.
Myslim, ze pokud chces, aby lidi mohli podle Tvych rad nakupovat, musis napsat o necem, ze je levne, kdyz to opravdu levne je, tady to chtelo u nekolika karet nepsat, ze zas tak moc levne prave nejsou.
Jinak je to skoda, je tam zmereno hodne karet v hodne testech a muselo to dat praci ...
1. Primo Albatron FX5700P (Samsung 4.0ns!?) - z 425/500 sla na 490/637 MHz
2. Canyon FX5700 (Samsung 3.6ns) - z 425/550 sla na 476/670 MHz
(ty vetracky sou spis na paradu, nastesti FX5700 stejne moc nepece, ale umisteni jinak obriho pasivu nad pametmi nebo mimo ne me prijde dycky divny)
Takze ten super kousek cipu FX5700, co byl v testu si primo zada nejake vykonne chlazeni a pokus o svetovej rekord :-)
Tip: Existuje docela zajimavej programek Grammaticon, dokonce se kouka i na shodu podmetu s prisudkem apod., doporucuju sehnat :-)
"Dobry den. Jdu reklamovat kartu, protoze k ni nebyl ceskej navod"
"Ale jinak ta karta funguje?"
"Nevim, nebyl k ni ceskej navod"
"Ale tak to na reklamaci nemate narok"
"Myslim, ze kontrole z ceske obchodni inspekce se to bude jevit jinak"
"Aha - tak dobre, chcete novou kartu nebo od jineho vyrobce?"
Navic, ja adresy neuvadel a muj zmizel taky.
Panove z redakce se nevyjadri? ;-)
Prestoze jsem majitelem SP verze, myslim si, ze popravde ten rozdil v taktu je natolik maly, ze rozdil mezi verzi SP a XT je temer nerozeznatelny. Hlavni rozdil, ktery byl pred par mesici mezi MSI XT a MSI SP verzi uz je davno smazany - to byl rozdil v provedeni desky. Verze SP se drive prodavala v layoutu stejnem, jako plnohodnotna 5900 - velky chladic + senzor teploty jadra. Pak se to ale, bohuzel, zmenilo a SP verze se vyrabela uz jen v layoutu stejnem jako verze XT (PCB XT) - tj. osizene chlazeni a bez senzoru teploty.
Chci tim rict, ze kdyz koupis 5900XT za priblizne stejnou cenu, za jakou se prodavala 5900SP, tak naprohloupis.
(BTW: na forumu zde na PCTuningu jsem jeste minuly tyden videl inzeraty, ze nekdo prodava 5900SP)
A to je takový problém si tuto informaci zjistit u Asbisu, který v ČR Canyon dodává, "pane redaktore"? Nebo jenom nechcete veřejně přiznat, že hodláte něco prodávat bez českého manuálu (rozuměj v rozporu s platnými zákony)
P.S. Co odešli z PCT klíčový autoři (Honza, Petr, Martin), tak to tu jde vážně do kytek!!!
Nevim taky proc se u karty taktovane 400/400 misto 325/400 (9600) ci 400/600 (9600 Pro) nedrzite uz zavedenejsiho oznaceni 9600 Pro LE:
http://www.pctuning.cz/titulnistrana/hardware/Default.aspx?CatID=187&LayId=2&ArtId=18809&ChapID=4463
A kdyz uz davate na stazeni jejich timedemo, tak by bylo alespon slusne zachovat puvodni ZIP, kde je TXT s autorstvim k nemu.
"Ale jinak ta karta funguje?"
"Nevim, nebyl k ni ceskej navod"
"Ale tak to na reklamaci nemate narok"
"Myslim, ze kontrole z ceske obchodni inspekce se to bude jevit jinak"
a nyni nastanou dve veci.Bud pockas 10minut a dostanes vytisklej CZ navod ve kterem bude jen jak mas kartu strcit do slotu a par kydu na tri radky a mas smulu.A nebo te rovnou vyhodej ze ses magor ty nastvan posles COIku ale mezitim tento par radkovej navod bude doplnen u vsech karet a bude receno ze jsi svuj ztratil a kdyz ti nabizeli novej ze jsi odmitl.Tak jako tak ty kartu nevymenis a jeste budes za blbce.Tvuj navod nefunguje a fungovat nebude:-)))