Zvuk na PC (kvalita) - kodeky a zvukové karty | Kapitola 5
Seznam kapitol
Zatímco v oblasti 3D jsme vystaveni umným trikům (np. světelné textury) které úspěšně klamou náš zrak a vytvářejí dojem reálného prostoru, v oblasti zvuku se cení zcela jiný přístup: zde se nejvýše hodnotí věrnost a minimální zásahy do signálu. Přesto je kvalita zvuku často nečekaně mizerná - spoléhá se na to, že je obtížné posoudit kvalitu jednoho zdroje zvuku. Výrobce často chrání i syndrom "plastových bedniček" který problém zvuku posunuje zdánlivě mimo počítač. Nemáte i vy dojem, že této ignorance už bylo dost? Podívali jsme se, jak je na tom, z hlediska kvality zvuku, velká část dnešních zvukovek a kodeků.
Pro vysvětlení použiji fragment článku z e-zine AMP:
Nelinearity způsobují vznik vyšších harmonických složek k základnímu sinusovému signálu. Tyto složky jsou vždy celistvým násobkem frekvence základního signálu. Velikost jednotlivých vyšších harmonických je různá podle použitých zesilovacích prvků a obvodového zapojení. Jejich vznik je pochopitelně nežádoucí. Jejich výskyt se takto nejčasněji udává pomocí tzv. činitele harmonického zkreslení. Tento by měl být co možná nejmenší a vyjadřuje se, zjednodušeně řečeno, v procentech podílu vyšších harmonických k celému signálu nebo v dB téhož...
Objektivnější posouzení, tedy dalo by se říci kvalitativní, je takové, kdy zjišťujeme velikost každé vyšší harmonické složky zvlášť. Toto je výhodné zejména kvůli spektrálnímu složení harmonického zkreslení, jinak řečeno známe velikosti jednotlivých zkreslujících složek a z nich můžeme usuzovat některé důležité věci. Například pro elektronkové zesilovače je velmi typické harmonické zkreslení sudými složkami (2*f, 4*f, ) a obzvláště pak druhou, která je dominantní. Naopak tranzistorové zesilovače se vyznačují výskytem lichých harmonických, které mohou být i "vyšším" násobkem základního kmitočtu.
Jedná se tedy o zkreslení která jsou vůči původnímu signálu harmonické. Díky zpětné vazbě se do systému mohou vnést i součtové a rozdílové složky.
Jak číst tento graf: Graf zobrazuje spíše průběh THD + (N) noise (THD + šum) a původní harmonické se zde zobrazují jako tenké špičky. Test THD + N se liší v tom, že se měří nejenom harmonické ale prakticky vše co je k výstupnímu signálu "přidáno". Tento test je objektivnější, protože se měří vše co k signálu nepatří - harmonické, šum, brum i rušení. Můžete si představit že od změřeného signálu odečtete původní signál, a vše do vám zbude je THD + N. Graf pochopitelně nic neodečítá a u měřící frekvence 1kHz je pochopitelně "jehla"
Naměřené [dB] a přepočítané [%] výsledky
výrobce |
výrobek |
kodek |
THD [%] |
THD [vážená %] |
ASUS | P4C800 | AD1985 | 0,0032 | 100 |
ASUS | K8V | AD1980 | 0,0061 | 52 |
ASUS | A7N8X | ALC650 | 0,0079 | 40 |
Biostar | P4SDQ | C-Media 9739A | 0,668 | 0,5 |
Creative | Live 5.1 | EMU-10K1/STAC9708 | 0,0041 | 78 |
Creative | Audigy LS | EMU-10K2 | 0,0051 | 63 |
Epox | 8HDA3+ | ALC655 | 0,062 | 5 |
Gigabyte | 8KNXP | ALC658 | 0,012 | 27 |
Hercules | Muse 5.1 | C-Media 8738-LX | 0,172 | 2 |
Hercules | Fortissimo III | CS4624 | 0,01 | 32 |
MSI | K7N2Delta | ALC650 | 0,0077 | 42 |
MSI | PT8 | ALC655 | 0,046 | 7 |
MSI | KT6 Delta | C-Media 9739A | 0,068 | 5 |
PC Chips | M848A | C-Media 9739A | 0,083 | 4 |
Pine | PS-M01A | C-Media 8738 | 0,19 | 2 |
Shuttle | FB61 | ALC650 | 0,0091 | 35 |
Soltek | 75FRN2 | ALC650 | 0,0057 | 56 |
Graf přepočítaných výsledků:
Jak krásně se nám kodeky odstupňovaly, není-li pravda? :)
Zajímavým jevem jsou artefakty (vzedmutí) kolem měřící frekvence 1kHz u kodeků řady ALC 65x. Většina kodeků nemá s THD problémy - s výjimkou čipů C-Media. Levná externí zvukovka Pine se ukázala být doslova generátorem harmonických frekvencí (to už raději kodek ALC650 nebo ADxxx).
Nemohou samozřejmě chybět všechny grafy :))
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|