Vítězství nerdů: Jak i bez big businessu stvořili svou kulturu | Kapitola 6
Seznam kapitol
V roce 1984 se objevila americká komedie Revenge of The Nerds, která ukazovala, že „šprti“ mají taky svoje kvality. Dnes je tato komedie skoro až nepochopitelná: Kultura nerdů se stala mainstreamem, dokonce do té míry, že se bez ní neobjedou ani velké korporace. Její vzestup je přitom do značné míry dílem nerdů samotných.
Klasické společnosti mají problém s tím, že jsou příliš zaběhané ve svých vzorech a neinovují. Neumí to, protože mají příliš mnoho pater managementu, který je příliš opatrný, než aby cokoliv riskoval. Úplně klasickým příkladem je Disney – ti se v minulosti snažili i o inovativní produkci, kde svoje klasické animáče doplňovali projekty „na hraně něčeho dospělejšího“, jako byl například trosečnický bizár The Last Flight of Noah's Ark (1980). Pravda, stále to nemá na ještě o něco větší bizár Bombers B-52 (1957) od Warner Bros, který se dá popsat jen jako „romanticky-rodinný film na palubě strategického bombardéru“, ale právě tyhle neúspěšné pokusy vystoupit ze šablony tvůrčích schémat ukazují, že velké společnosti to nedokážou, že je jedno, kolik peněz do své produkce nacpou, protože nemají vizi a odvahu, se kterou by se pustili tam, kam se pouštějí filmoví nerdi s možnostmi, které jim dají techničtí nerdi.
Nakonec korporátu nezbývá, než koupit to, co vedle nich vyrostlo. Takže zatímco někdo vidí odkup Mojangu Microsoftem a zařazení Star Wars pod Disney jako intelektuální pohřeb, který inovativní značky nakonec zničí (a to se bohužel vážně často děje), je to zároveň uznání faktu, že nerdi a jejich inovace vítězí. To, co je na tom opravdu hezké, je fakt, že nerdovský svět nejde nijak udusit, on si prostě vybublá o kus vedle. Pokud byste měli někdy pocit, že máte problém prorazit se svojí ideou, tak nepanikařte: Když šel Jobs shánět do banky peníze pro stavbu prvních Applů, tak ten pocit měl taky. A měl ho oprávněně, protože tehdy se zdálo, že mimo svět korporátu můžete vegetovat jenom v garáži.
Dnes disruptivní tvorba jedněch nerdů otevírá prostor pro jiné nerdy. Ti nejúspěšnější vyrostou, stanou se korporátem a zamrznou, čímž paradoxně otevřou prostor pro jiné nerdí počínání. Oni totiž dělají jednu základní věc jinak: Nesoutěží ve stejné lize se silnějšími, většími a mocnějšími: Oni si prostě vymyslí svoji vlastní ligu a díky tomu uspějí. A proto je jejich triumf nevyhnutelný!