Technika 3D: Pixel shadery i pro běžné uživatele | Kapitola 3
Úkolem tohoto článku je osvětlit pojem pixel shader i běžným uživatelům, kteří nemají žádné znalosti z oblasti grafických karet. V článku je obsažena sada příkladů doplněná obrázky, která by měla tento pojem dostatečně vysvětlit. P.S. Článek obsahuje i popis několika příkladů.
Tato kapitola přinese další sadu příkladů objasňující další možnosti pixel shaderů.
Třetí příklad -tento příklad nám představí další sadu světelných efektů, které lze použít na různé povrchy. Je zde použita sada tří obrázků sportovního auta na které jsou aplikovány různé efekty vytvořené použitím pixel shaderů. První dva obrázky ukazují model na který byly aplikovány efekty využívající odraz a lom světla.
Ukázka modelu auta z boku
Ukázka modelu auta zepředu
Poslední obrázek ukazuje spojení třech různých povrchů, jejichž vzájemným překrytím je dosaženo realistického povrchu karosérie automobilu. Druhy použitých povrchů jsou uvedeny v následujícím seznamu:
- Two tone paint -povrch s přechodem vytvořeným dvěma barevnými odstíny. Jedná se o obrázek umístěný v levém horním rohu.
- Sparkless -nejiskřící povrch. Jedná se o obrázek umístění v pravém horním rohu.
- Glass -skleněný povrch. Jedná se o povrch umístěný v levém dolním rohu.
- Final -finální povrch vytvořený kombinací předchozích třech povrchů. Jedná se o obrázek umístěný v pravém dolním rohu.
Kombinace třech povrchů pro dosažení finální efektu
Čtvrtý příklad -v tomto příkladu použijeme pro demonstraci technologické demo od Nvidie, které ukazuje tři druhy efektů dosažitelných použitím pixel shaderů. Všechny tři typy efektů budou demonstrovány na modelu chameleona. Jedná se o velice hezký model reálného zvířete, který se kvalitou svého zobrazení přibližuje realitě. První obrázek nám představuje efekt nazvaný odraz světla. Vidíte, že v tomto případě povrch těla chameleona kontrastně vystupuje vůči pozadí.
Efekt nazvaný odraz světla aplikovaný na model chameleona
Druhý obrázek představuje efekt nazvaný lom světla. V tomto případě je povrch těla chameleona téměř neviditelný a živočich téměř splývá se svým okolím.
Efekt nazvaný lom světla aplikovaný na model chameleona
Na posledním obrázku je předveden efekt stínu. V tomto případě je chameleon velice kontrastní vůči svému pozadí.
Efekt nazvaný stín aplikovaný na model chameleona
Na této sadě obrázků jsme si názorně předvedli, že pixel shadery se dají použít nejen pro zobrazení různých scén s technickými zařízeními, ale že je možno pomocí nich vytvářet i scény zobrazující působivé přírodní scenérie, se kterými se v našem okolí často setkáváme. Tím uzavírám tyto dvě kapitoly věnované demonstračním příkladům. V následující kapitole se souhrně podíváme na výčet jednotlivých možností pixel shaderů.