Svěží vítr do plachet Low-Endu: GeForce 6200 v podání MSI
Seznam kapitol
V předchozích recenzích jsme vám přinesli srovnání mainstreamu pro sběrnici AGP i pro PCIe , následovaly recenze High-Endu pro AGP (Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra) i pro PCIe (Radeon X850XT-PE vs. GeForce 6800 GT). Nyní vám přinášíme test 4 Low-Endových karet určených pro rozhraní PCI-Express a poprvé se setkáváme s nejnovějším přírůstkem do oblasti Low-Endu. Představujeme vám GeForce 6200.
Grafická karta GeForce 6200 je založena na novém jádře společnosti nVidia nazvaném NV43V. Pojďme se na něj podívat podrobněji.
NV43V
NV43V není nic jiného, než známý NV43 (GeForce 6600), na kterém je deaktivována polovina pixel pipelines (zůstávají 4) a snížena taktovací frekvence (tu ale nVidia striktně neurčuje, výrobce má určitou volnost) na cca 300MHz.
Následuje pak série omezení některých funkcí. Ty se týkají hlavně Full-Scene AntiAliasingu. NV43V samozřejmě nabízí stejné režimy, jako její výkonnější sestřičky, ale hlavní rozdíl je v kompresi. Technologii FSAA (MultiSampling), kterou GeForce 6 nabízí v režimech 2x a 4x, je závislá především na propustnosti paměťové sběrnice. Aby byla zefektivněna, používají moderní GPU/VPU pro FSAA barevnou kompresi a Z-kompresi. A právě tyto kompresní algoritmy byly na GeForce 6200 deaktivovány. Pokles výkonu při FSAA nám pak připomene GeForce FX 5200, nebo starší GeForce 3.
Potencionální zájemce by si měl uvědomit, zda hodlá tuto kartu využívat hlavně pro nové hry (a smířit se s absencí FSAA a nastavení nejvyšších úrovní detailů), nebo zda chce kartu používat spíše pro starší herní tituly a vychutnat si maximální detaily včetně vyhlazování (FSAA). V druhém případě bych se doporučil poohlédnout po řešení, které barevnou a Z-kompresi nabízí, protože vliv na výkon je velmi citelný.
Mezi další rozdíly (oproti NV43/GeForce 6600) můžeme zařadit sníženou přesnost filtrace textur (vizuálně však bez pozorovatelných rozdílů) a především omezenou podporu pro technologii PureVideo. GeForce 6200 oficiálně nepodporuje HW akceleraci formátů o rozlišení vyšším, než 720p. Přesné informace najdete na oficiální stránce (kde jsou doplňovány i případné změny).
NV43/NV43V nativně podporuje rozhraní PEG 16x a pro GeForce 6200 s oficiální podporou AGP 8x (přes bridge) se nepočítá. Stejně tak není podporován režim SLI (není se čemu divit).
V budoucnu se na kartách GeForce 6200 budeme častěji setkávat s jádrem NV44, které se v současné době používá především pro ultra-low-end verzi GeForce 6200TC (TurboCache). Hlavní rozdíl spočívá ve fyzickém množství pipelines - nezbývají žádné pipelines na odemykání.
ATi Radeon X600 / X300
Série X600 a X300 jsou si technologicky velice blízké. Vycházejí z jádra RV350/360 (Radeon 9600/9550/9600XT), ve kterém bylo AGP rozhraní nahrazeno rozhraním PEG 16x. Znamená to, že nenesou některé technologické vymoženosti sérií X700 a X800. Jsou to především "HD" technologie (SmoothVision HD, SmartShader HD...) a 3Dc kompresi.
RV380 - Radeon X600
Nástupce řady 9600 byl ohlášen ve třech verzích, přičemž dostupné jsou především výkonnější varianty "PRO" (400*300MHz) a "XT" (500*370MHz). Zůstáváme tak u podpory Shader Modelu 2.0, což ale v tomto případě není katastrofa (využitelnost SM 3.0 u karet této výkonnostní úrovně je silně diskutabilní).
Čip je vyráběn 130nm technologií s využitím low-k technologie, takže je škoda, že oficiální frekvence PROčka zůstává jen na 400MHz (na kterých běhal už R9600PRO).
RV370 - Radeon X300
X300 řadím záměrně až na druhé místo. Od jádra RV380 se liší výrobní technologií - 110nm, ale bez využití low-k. ATi využívá 110nm výroby jako levného výrobního procesu pro levnější čipy. Snížení plochy jádra a odbourání low-k znamená značné snížení výrobních nákladů a tím i finální ceny.
V současné době jsou nabízeny dva modely této karty: klasický (bez přívlastku) a SE (tradičně s 64bit paměťovou sběrnicí). Taktovací frekvence obou verzí jsou stanoveny 325*200MHz, ale někteří výrobci nabízejí i karty s 375MHz jádrem.
Podívejme se na technologické parametry čtveřice testovaných karet
Radeon X300 | Radeon X600PRO | GeForce FX 5750 | GeForce 6200 | |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm IBM | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | ? (@76 milionů) | 76 milionů | 82 milionů | 146 milionů |
Takt čipu | 325 MHz | 400 MHz | 425 MHz | 300 MHz |
Takt pamětí | 200 MHz (400 DDR) | 300 MHz (600 DDR) | 275 MHz (550 DDR) | 250 MHz (500 DDR) |
Paměťová propustnost | 6.4 GB/s (128bit) | 9.6 GB/s (128bit) | 8.8 GB/s (128bit) | 8.0 GB/s (128bit) |
Fill-rate (single-texturing) | 1300 Mpixel/s | 1600 Mpixel/s | 850 Mpixel/s | 1200 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 1300 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 1700 Mtexel/s | 1200 Mtexel/s |
Vertex Shader | 2 | 2 | 3 (FP array) | 3 |
Maximální počet transformací Troj./s | 163M | 200M | 319M | 188M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 2 | 4 (z celkových 8) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 2 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2x RGMS 4x OGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Kombinace SS+MS | Kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | Temporal AA VideoShader | Temporal AA VideoShader | VLIW SIMD FP procesor | PureVideo |
Do testu jsme zařadili i GeForce FX 5750 (tj. GeForce FX 5700 vybavená můstkem AGP/PEG).