Srovnání ovladačů grafických karet | Kapitola 2
Seznam kapitol
Nevíte který ovladač použít pro vaší kartu? Vyplatí se používat modifikované ovladače DNA nebo Omega? Těmito otázkami se zabývá mnoho vlastníků grafických karet, především těch od firmy ATI. nVidia takovéto problémy již delší dobu nemá, zato se občas spekuluje o "cheatování" ve známých benchmarcích jako je 3dmark, Aquamark, nebo Unreal Tournament 2003.
Veškeré testy jsem prováděl s přejmenovaným "exe" souborem.
3dmark 2003
Verze |
3DMark 2003, patch 330 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Catalyst 4.1 byly asi nejhorší co ATI vydala od dob 3.7. Ostatní ovladače jsou prakticky na stejné úrovni a DNA 4.3 předhánějí oficiální jen o malý kousek. Bájné 3.9ky předehnaly jen nové 4.3 nebo neoficiální ovladače.
Teď se podíváme jak na tom jsou s kvalitou obrazu. Než začnete stahovat musím vás upozornit že rozdíly jsou tak nepatrné, že lze považovat obrázky za totožné. Největší rozdíl lze pozorovat u DNA, kde jsou trosku méně vyfiltrován textury (velký kámen).
Radeon 9700 Oficiální ovladače 4.3 | Radeon 9700 DNA ovladače 4.3 |
Radeon 9700 Omega ovladače 4.3 |
Pozn.: obrázky pro test kvality obrazu jsou v nekomprimovaném PNG (velikost cca 1,4MB)
52.16 byly první oficiální ovladače pro karty s čipem FX 5700 a je to na nich docela znát.
A co kvalita obrazu u nVidie? 53.03 mají dost podobný "problém" jako DNA (také lze pozorovat na velkém kameni).
FX 5700 oficiální 53.03 | FX 5700 oficiální 56.64 |
3dmark 2001 SE
Verze |
3DMark 2001 SE, build 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics (náročné na CPU), dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml |
Docela překvapivý výsledek 4.1ček ostatní jsou zcela vyrovnané.
V 3dmark01 naopak se 52.16 dostávají do vedení a 53.03 jsou docela dost pozadu.
CodeCreatures Benchmark
Verze |
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně Vertex Shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 poylgonů na snímek) |
Nastavení | Požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
3D Analyze log | cc.shader.out.txt |
Catalyst 3.9 vítězí jen o vlásek.
V tomto testu jsou všechny ovladače tak vyrovnané, že se to dá považovat za chybu měření.
nVIDIA ChameleonMark
Verze |
nVIDIA ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1600x1200x32bit, skin real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz///ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\16x12x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Zde se zdá, že čím novější ovladače tím lepší výsledek.
Zase 52.16 propadají. Jak se zdá 53.03 jsou dobré ovladače.
Aquamark 3
Verze |
Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy, různě aplikované přesnosti FP16-FP32, 3D volumetric fog, dynamic vertex based lighting+environment map (modely), particle effects+alpha blending, plant system (vertex shader), závislost na fill-rate (multi-texturing) |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Další test potvrzuje dobrou odladěnost obou ovladačů.