Risen — náročný nástupce Gothic 3 | Kapitola 2
Seznam kapitol
Pokud patříte mezi fandy RPG počítačových her, jistě jste zaregistrovali příchod nástupce populárního německého RPG Gothic 3. V našem testu se jako obvykle zaměříme na engine a hardwarové nároky Risenu. A že bylo co testovat, protože hra má podobně jako třetí Gothic velmi vysoké hardwarové nároky.
Oficiální požadavky hry
Minimální požadavky
— Procesor: Intel Pentium 4 / AMD Athlon X2 2,0 GHz
— Operační paměť: 1 GB
— Grafická karta: NVIDIA GeForce 7900 / ATI Radeon X1800 (podpora Pixel Shader 3.0)
— OS: Windows XP / Vista / 7
Doporučené požadavky
— Procesor: Intel Core 2 Duo / AMD Athlon X2 3,0 GHz
— Operační paměť: 2 GB
— Grafická karta: NVIDIA GeForce 8800 / ATI Radeon HD 2900
Minimální nároky hry nejsou jako obvykle nijak vysoké a splní je téměř každý počítač. Dle mých zkušeností si hru na minimální konfiguraci sice zahrajete, budete však musel opravdu brutálním způsobem snižovat detaily. Zapomeňte na stíny, textury ve vyšším rozlišení a podobně. Naopak doporučené požadavky hry zní sice poměrně razantně, ale zase jsou pravdivé. Na počítači podobné konfigurace si v rozumném rozlišení budete moci dopřát nejvyšších detailů.
Testovací sestava
Procesor | Intel Core i7 @ 3,61 GHz |
Základní deska | Asus P6T DeLuxe |
RAM | Kingston 3× 2 GB DDR2, 1700 MHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce 9600 GT NVIDIA GeForce GTS 250 NVIDIA GeForce GTX 260 (192 SP) NVIDIA GeForce GTX 280 NVIDIA GeForce GTX 295 ATI Radeon HD 4670 ATI Radeon HD 4850 ATI Radeon HD 4870 ATI Radeon HD 4890 ATI Radeon HD 4870 X2 |
Ovladače | GeForce 190.62 ATI Catalyst 9.9 |
Pevný disk — systémový | Western Digital VelociRaptor |
Pevný disk — data | Western Digital WD3200AAKS |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200 W |
Operační systém | Windows 7 Ultimate 64bit |
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7 920, který jsem přetaktoval na 3,61 GHz. Počítač byl dále osazen trojicí 2GB DDR3 pamětí Kingston na frekvenci cca 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce Asus P6T DeLuxe. Jako zdroj posloužil 1200W Gigabyte Odin.
K testovaní jsem dále použil sadu osmi grafických karet zahrnující modely od Radeonu HD 4670 až po GeForce GTX 295. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 190.62, pro ATI Radeony pak Catalyst 9.9. Oboje ovladače jsou poslední verifikované a žádné novější bety určené speciálně pro hru v době testování dostupné nebyly.
Metodika testování
Risen nemá vestavěný benchmark, testoval jsem proto hraním hry pomocí programu FRAPS. K testování jsem si vybral první noční část hry, kdy jsem šel od pobřeží džunglí od pochodně k pochodni. Takto jsem ušel cca 300 metrů, po cestě zabil čtyři potvory a po celou dobu pršelo a hru osvětlovaly blesky.
Nastavení hry
Nastavení hry není mnoho, protože Risen vychází nejen na PC, ale také na konzoli Xbox 360. Vývoj proto probíhal současně a nastavení grafiky hry je je jen několik. Při testování jsem měl vše nastavené na maximum. Tesotval jsem pouze režim bez vyhlazování hran s anizotropním filtrováním, AA totiž ve hře zapnout nelze a to ani přes ovladače (viz první kapitola).