R420 a NV40 - další generace VPU | Kapitola 3
Seznam kapitol
Poté, co v roce 2002 společnost ATi Technologies vydala Radeon 9700 PRO a stvrdila tak svoji pozici v čele grafického průmyslu, se objevily první zmínky a náznaky dalšího vizuálního procesoru. O několik měsíců později, po vydání kontroverzní nVidia GeForce 5800 Ultra, se začaly rýsovat poněkud přesnější informace. Stejně jako o projektu R400, jak byl tehdy nazýván, přišly i první zmínky o konkurující NV40. Oba procesory se zdály být spíše přirozeným evolučním krokem, než nějakým skokem. To potvrzovaly i předběžné a neoficiální specifikace, které nechávaly většinu uživatelů chladnými. Co taky lze čekat od čipů, které budou mít 8 pipelines - stejně jako tehdy nové R300 a NV30?
Oproti minulé generaci došlo k poměrně velkým změnám. Obě karty (čipy) obsahují 16 pixel-pipelines. Vezmeme-li v úvahu, že před necelými osmi lety byla standardem jedna, pak dojdeme ke skutečnosti, že se jejich počet každých 18 měsíců zdvojnásobí. Je reálné uvažovat o cca 128 pro rok 2010? Vertex shader se oficiálně objevil na HW úrovni v dubnu 2001 na GeForce 3. Radeon 8500 a GeForce 4 již disponovaly dvěma VS jednotkami. GeForce FX 5900 třemi a nynější generace šesti. Podobným způsobem roste i teoretická paměťová propustnost, která na Radeonu X800 XT již překonala 35 GB/s.
GeForce FX 5950 Ultra (NV38) | GeForce 6800 Ultra (NV40) | Radeon 9800 XT (R360) |
Radeon X800 XT Platinum (R420) | |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM | 0.15 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC lowK |
Technologie cipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 125 milionu | 220 milionu | 107 milionu | 160 milionu |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR/DDR-II | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti | 256 MB | 512 MB | 256 MB | 512 MB |
Takt čipu | 450 MHz | 400 MHz | 412 MHz | 520 MHz |
Takt pamětí | 475 MHz (850 DDR) | 550 MHz (1100 DDR-II) |
365 MHz (730 DDR) | 560 MHz (1120 DDR-II) |
Paměťová propustnost | 28.3 GB/s | 32.8 GB/s | 21.8 GB/s | 35.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 1900 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 3040 Mpixel/s | 8300 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3800 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s | 3040 Mtexel/s | 8300 Mtexel/s |
Vertex Shader | 3 | 6 | 4 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 365M | 600M | 412M | 780M |
Počet Pixel Pipelines | 4 (8*0) | 16 (32*0) | 8 | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 2 (1) | 1 | 1 | 1 |
Max. textur v 1 cyklu | 16 | 16 | 16 | 16 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 3.0 | 2.0 | 2.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 3.0 | 2.0 | 2.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 c | 9.0 | 9.0 |
FSAA | MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling | MultiSampling |
Optimalizace propustnosti pameti | vylepšené LMA II Color Compression |
LMA III Color Compression |
Hyper Z III+ | Hyper Z HD |
Optimalizační enginy | IntelliSample HCT | IntelliSample 3.0 | SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1 |
SmartShader HD SmoothVision HD |
Z komprese | 4:1 | ? | 8:1 Max - 24:1 @ 6x FSAA |
8:1 Max - 48:1 @ 6x FSAA |
Barevná komprese | 4:1 | bezztrátová | 8:1 | 8:1 |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Bitů na barevný kanál | 10 | 10 | 10 | 10 |
Další technologie | UltraShadow | UltraShadow 2 | F-buffer | 3Dc Compression Temporal AA |
Podporované technologie
Technologická výbava ATi R420
SmartShader HD
- Hardwarová podpora DirectX 9.0
- Vertex Shader 2.0
- 65 280 instrukcí s řízením toku
- Trigonometrické operace během 1 cyklu
- Pixel Shader 2.0+
- Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
- F-Bufferu Druhé generace
- 32 dočasných a pevných registrů
- Multiple Render Target (MRT)
- 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
- Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
- Temporal Anti-Aliasing
- Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
- Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
- 3Dc komprese normálových map (4:1)
HyperZ HD
- 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
- Bezztrátová komprese Z-bufferu
- Fast-Z-Clear
VideoShader HD
- Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
- FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
- VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
- HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
- Motion Compensation, iDCT, DCT
- Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence
Technologická výbava nVidia NV40
CineFX 3.0
- DirectX 9.0c
- Vertex shader 3.0
- Displacement Bump Mapping
- Pixel shader 3.0
- podpora pro větvení kódu
- Multiple Render Targets (MRT)
- Nekonečně dlouhý kód pro shadery
- Vylepšené texturovací jednotky
- Až 16 textur (single-pass)
- 16-bit FP přesnost při použití filtrace textur
- 32-bit FP přesnost (bez filtrací)
- UltraShadow 2
High-Precision Dynamic Range Technology
- Podpora desetinných čísel v celé délce pipelines (FP16)
- FP16 preciznost filtrace textur
- FP Frame buffer
- Rotated-Grid SuperSampling
- Rotated-Grid MultiSampling
IntelliSample 3.0
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrace
- nové kompresní algoritmy
- Fast-Z-Clear
- IntelliSample HCT
Multimediální výbava
- VPE (video-procesor)
- HW MPEG1/2
- Akcelerace MPEG4
- Akcelerace WMV9
- TV enkodér, up-to 1024x768
- DVD a HDTV až 1920x1080i
- Dual 400MHz RAMDAC
- Multi-monitor (nView)
Pokud byste nenalezli vysvětlení některých technologických pojmů na dalších stránkách, můžete zkusit můj slovníček.