r420-a-nv40-dalsi-generace-vpu
Hardware Článek R420 a NV40 - další generace VPU

R420 a NV40 - další generace VPU | Kapitola 3

Souček Jiří

Souček Jiří

14. 5. 2004 00:00 69

Seznam kapitol

1. Dlouhá cesta vývoje 2. GeForce 6800 a Radeon X800 3. Specifikace a předchozí generace 4. Změny z Kanady
5. Novinky z Kalifornie... 6. Nové technologie...? 7. Multimedia, video a HW akcelerace, závěr

Poté, co v roce 2002 společnost ATi Technologies vydala Radeon 9700 PRO a stvrdila tak svoji pozici v čele grafického průmyslu, se objevily první zmínky a náznaky dalšího vizuálního procesoru. O několik měsíců později, po vydání kontroverzní nVidia GeForce 5800 Ultra, se začaly rýsovat poněkud přesnější informace. Stejně jako o projektu R400, jak byl tehdy nazýván, přišly i první zmínky o konkurující NV40. Oba procesory se zdály být spíše přirozeným evolučním krokem, než nějakým skokem. To potvrzovaly i předběžné a neoficiální specifikace, které nechávaly většinu uživatelů chladnými. Co taky lze čekat od čipů, které budou mít 8 pipelines - stejně jako tehdy nové R300 a NV30?

Reklama

Oproti minulé generaci došlo k poměrně velkým změnám. Obě karty (čipy) obsahují 16 pixel-pipelines. Vezmeme-li v úvahu, že před necelými osmi lety byla standardem jedna, pak dojdeme ke skutečnosti, že se jejich počet každých 18 měsíců zdvojnásobí. Je reálné uvažovat o cca 128 pro rok 2010? Vertex shader se oficiálně objevil na HW úrovni v dubnu 2001 na GeForce 3. Radeon 8500 a GeForce 4 již disponovaly dvěma VS jednotkami. GeForce FX 5900 třemi a nynější generace šesti. Podobným způsobem roste i teoretická paměťová propustnost, která na Radeonu X800 XT již překonala 35 GB/s.

GeForce FX 5950 Ultra (NV38) GeForce 6800 Ultra (NV40) Radeon 9800 XT
(R360)
Radeon X800 XT Platinum (R420)
Výrobní proces 0.13 ľm TSMC 0.13 ľm IBM 0.15 ľm TSMC 0.13 ľm TSMC lowK
Technologie cipu 256-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Počet transistorů 125 milionu 220 milionu 107 milionu 160 milionu
Paměťová sběrnice 256-bit DDR 256-bit DDR (I - III) 256-bit DDR/DDR-II 256-bit DDR (I - III)
Max. paměti 256 MB 512 MB 256 MB 512 MB
Takt čipu 450 MHz 400 MHz 412 MHz 520 MHz
Takt pamětí 475 MHz (850 DDR) 550 MHz
(1100 DDR-II)
365 MHz (730 DDR) 560 MHz
(1120 DDR-II)
Paměťová propustnost 28.3 GB/s 32.8 GB/s 21.8 GB/s 35.8 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 1900 Mpixel/s 6400 Mpixel/s 3040 Mpixel/s 8300 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing) 3800 Mtexel/s 6400 Mtexel/s 3040 Mtexel/s 8300 Mtexel/s
Vertex Shader 3 6 4 6
Maximální počet transformací Troj./s 365M 600M 412M 780M
Počet Pixel Pipelines 4 (8*0) 16 (32*0) 8 16
Počet text. jednotek na pipeline 2 (1) 1 1 1
Max. textur v 1 cyklu 16 16 16 16
Vertex Shader verze 2.0 3.0 2.0 2.0
Pixel Shader verze 2.0 3.0 2.0 2.0
DirectX 9.0 9.0 c 9.0 9.0
FSAA MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling MultiSampling
Optimalizace propustnosti pameti vylepšené LMA II
Color Compression
 LMA III
Color Compression
Hyper Z III+ Hyper Z HD
Optimalizační enginy IntelliSample HCT IntelliSample 3.0 SmartShader 2.1
SmoothVision 2.1
SmartShader HD
SmoothVision HD
Z komprese 4:1 ? 8:1
Max - 24:1 @ 6x FSAA
8:1
Max - 48:1 @ 6x FSAA
Barevná komprese 4:1 bezztrátová 8:1 8:1
Integrované RAMDACy 2x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz
Bitů na barevný kanál 10 10 10 10
Další technologie UltraShadow UltraShadow 2 F-buffer 3Dc Compression
Temporal AA

Podporované technologie 

Technologická výbava ATi R420

SmartShader HD

  • Hardwarová podpora DirectX 9.0
  • Vertex Shader 2.0
    • 65 280 instrukcí s řízením toku
    • Trigonometrické operace během 1 cyklu
  • Pixel Shader 2.0+
    • Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
    • F-Bufferu Druhé generace
    • 32 dočasných a pevných registrů
    • Multiple Render Target (MRT)
SmoothVision HD

  • 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
  • Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
  • Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
  • 3Dc komprese normálových map (4:1)

HyperZ HD

  • 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
  • Bezztrátová komprese Z-bufferu
  • Fast-Z-Clear

VideoShader HD

  • Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
  • FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
  • VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
  • HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
  • Motion Compensation, iDCT, DCT
  • Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence

Technologická výbava nVidia NV40

CineFX 3.0

  • DirectX 9.0c
  • Vertex shader 3.0
    • Displacement Bump Mapping
  • Pixel shader 3.0
    • podpora pro větvení kódu
    • Multiple Render Targets (MRT)
  • Nekonečně dlouhý kód pro shadery
  • Vylepšené texturovací jednotky
    • Až 16 textur (single-pass)
    • 16-bit FP přesnost při použití filtrace textur
    • 32-bit FP přesnost (bez filtrací)
  • UltraShadow 2

High-Precision Dynamic Range Technology

  • Podpora desetinných čísel v celé délce pipelines (FP16)
  • FP16 preciznost filtrace textur
  • FP Frame buffer
  • Rotated-Grid SuperSampling
  • Rotated-Grid MultiSampling

IntelliSample 3.0

  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrace
  • nové kompresní algoritmy
  • Fast-Z-Clear
  • IntelliSample HCT

Multimediální výbava

  • VPE (video-procesor)
  • HW MPEG1/2
  • Akcelerace MPEG4
  • Akcelerace WMV9
  • TV enkodér, up-to 1024x768
  • DVD a HDTV až 1920x1080i
  • Dual 400MHz RAMDAC
  • Multi-monitor (nView)

Pokud byste nenalezli vysvětlení některých technologických pojmů na dalších stránkách, můžete zkusit můj slovníček.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama