NVIDIA nForce 780a SLI vs AMD RS 780G (2/2 grafika a hybridní technologie)
Seznam kapitol
Včera jsme si představili čipset NVIDIA nForce 780a SLI pro platformu AMD. Tato novinka přináší pro procesory AMD několik dosud nevídaných vlastností. V dnešním testu proti tomuto čipsetu postavíme velmi podařený čipset ze stáje AMD, typ RS 780G. Oba nejmodernější čipsety určené pro procesory AMD, se dnes utkají na "grafickém poli" - hodnotit budeme integrované grafiky a nové možnosti "hybridní" spolupráce těchto obvodů s klasickými grafickými kartami...
V této kapitole se důkladně podíváme na obě grafická řešení. Nejprve si prohlédneme specifikaci obou integrovaných grafických čipů, a poté i výkon v dnešních hrách.
Neméně důležitou vlastností je bezesporu také schopnost akcelerovat a přehrávat HD video, a právě toto srovnání bude uzavírat kapitolu.
Integrovaná NVIDIA GeForce 8200
Základní parametry si prohlédněte na snímku z programu GPUz. Jádro patří do rodiny GeForce 8xxx a je vybaveno 16-ti unifikovanými shadery a čtveřicí ROP jednotek. Jádro plně podporuje API DirectX 10 a Shader Model 4.0. Frekvence GPU je 500MHz, shadery tikají na 1200MHz. Sběrnice pamětí je 64-bitová - jejch frekvenci program nezobrazil, kapacitu ano - 256MB. Velikost paměti se ale může měnit v závislosti na nastavení v BIOSu.
Ovladače pro grafiku integrovanou v čipsetu jsou obsaženy přímo v GeForce driverech, na dodaném CD byla verze 171.23. Měl jsem v systému osazenou i GeForce 9800 GTX a během prvotní instalace se ovladače nainstalovaly jak pro GeForce 8200, tak i pro diskrétní GeForce 9800 GTX. Není tedy nutné instalovat ovladače grafiky zvlášť. Na poslední chvíli ale NVIDIA vydala ještě verzi 175.16, jakož jedinou schopnou provozu Hybrid SLI - s tou jsem také nakonec testoval.
Základní schopnosti jádra podle výrobce jsou:
- Plná podpora DirectX 10 a Vista Aero 3D
- Shader Model 4.0
- Unifikovaná architektura - Shadery
- NVIDIA Lumenex engine - kvalitní obraz, přesnější výpočty
- Možnost až 16x AntiAliasingu
- 128-bitové HDR osvětlení scény
- Unifikované ovladače GeForce
- Zobrazení na více panelech najednou
- 300MHz RAMDAC - 1920x1440@75Hz
- Rozlišení 1920x1400 přes Single-Link DVI
- PureVideo HD - akcelerace H.264, WMV, VC-1, M/EG2
- HDCP čip + HDMI
- GeForce Boost + Hybrid Power
Integrovaný ATi Radeon HD 3200
Také u druhého IGP se nejprve podívejme na screen z GPUz. Jádro je z rodiny Radeon HD3000 a je obsahuje čtyřicet unifikovaných procesorů. Jádro pracuje na frekvenci 500MHz, stejně jako paměti. Kapacita je v tomto případě 512MB, ale můžete ji ovlivnit nastavením v BIOSu (pro plynulé přehrávání HD videa potřebujete minimálně 256MB). Šířka paměťové sběrnice je proti prvnímu řešení poloviční, tj. 32-bitová. Na výkon to ale zřejmě nebude mít nijak výrazný vliv.
V souvislosti s tímto jádrem se také mluví o nadstandardní možnosti jeho přetaktování. Někdy je možné se dostat i vysoko nad stoprocentní nárůst frekvence (rekord je 174 procent). Vzhledem k vysokému zahřívání už na základním taktu a úzké paměťové sběrnici ale nebude asi přetaktování jádra nikterak zajímavé ani po stránce výkonu, tak dalšího chlazení.
Ovladače jsem použil Catalyst 8.3, jiné v době testu nebyly k dispozici. Obecně byla instalace bez problémů, ovšem chování akcelerátoru pod Windows Vista bylo někdy podivné. Mizely na ploše ikony a nebo se podivně chvěly, také zobrazení určitých stránek s textem bylo postiženo deformovaným písmem. Pod Windows XP ale vše fungovalo správně.
Nejdůležitější vlastnosti Radeonu HD 3200 jsou:
- Plná podpora DirectX 10 a Vista Aero 3D
- Shader Model 4.0
- Unifikovaná architektura na bázi R600
- SurroundView - možnost až čtyř monitorů najednou
- Display Cache - je možné osadit vlastní paměť
- UVD čip - akcelerace HD videa - H.264, VC-1, MPEG2
- Display Port, HDMI, Single-Link 1920x1400
- Hybrid CrossFire
Specifikaci obou řešení již známe, podle všeho mají spoustu vlastností obě IGP dosti podobné a i parametry se přibližují. Teď už tedy záleží pouze na schopnostech a reálném výkonu v aplikacích. Grafiky otestujeme v několika hrách. Rozlišení pro všechny hry bylo 1024x768 s přiměřenými detaily. Na větších rozlišeních se zapnutými vyššími detaily by nemělo ani jedno jádro šanci, jde přeci o entry level.
Pro orientaci ve výkonu obou řešení nám naše pětice her postačí (červeně je v grafu Radeon HD3200, zeleně GeForce 8200).
Jak vidíme, Radeon HD3200 je skutečně relativně výkonným čipem a na tomto rozlišení s nízkými detaily je většina her hratelných. Pod hranici hratelnosti spadly fps pouze ve velmi náročném Lost Planet a v Crysis.
Výkon GeForce 8200 je v několika titulech podobný Radeonu a rozdíl je malý, bezesporu je ale konkurenční řešení ATI výkonnější. Grafická karta uvnitř nForce 780a SLI ale nemá ambice být ve hrách nikterak výkonná, její primární využití je jiné - zejména Hybrid Power a akcelerace HD videa.