Nejlevnější DX9 karty na trhu: Radeon 9600SE vs. GeForce FX 5600XT | Kapitola 4
Seznam kapitol
Pokud uvažujete o koupi levné grafické karty a chtěli byste aby měla hardwarovou podporu funkcí DirectX9, pak je tento článek určen přímo Vám. Test je také určen pro ty kteří váhají nad novými Radeony SE, GeForce XT ale stále berou v potaz i výprodejové modely GeForce 4 Ti 4200. Testované karty DX9 se utkají ve standardní sadě testů, novinkou je test v podobě alfa verze podobě hry STALKER. Myslím že příliš neprozradím, když řeknu, že není vše zlato, co se na první pohled třpytí.
3DMark03 build 340
Verze | 3DMark 2003, patch 330 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3DMark03.shtml |
Radeon těží z dobré implementace Pixel Shaderů, která je daleko rychlejší než u konkurence. GeForce FX 5600 XT zde propadla úplně.
A hle, zde GeForce 4Ti 4200 dokonce předhání Radeona 9600SE. Vezmeme li v potaz potenciál přetaktování většiny karet GeForce 4, tak není o čem diskutovat. GeForce 4 Ti 4200 a GeForce FX5600 zde vyhrává.
3DMark 2001
Verze | 3DMark 2001 SE, build 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics (náročné na CPU), dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3DMark2001.shtml |
Ani ve starém 3DMarku si "osekané" karty nevedou příliš slavně (nepomáhá ani přetaktování), pokulhávají i GeForce 4 Ti 4200.
CodeCreature benchmark
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 poylgonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
3D Analyze log | cc.shader.out.txt |
Zde GeForce FX 5600 XT celkem slušně dohání Radeona 9600 SE. Bohužel po přetaktování obou karet tomu tak zdaleka není. Radeon zde získává slušný 20% náskok i přes svou úzkou 64-bit sběrnici.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy, různě aplikované přesnosti FP16-FP32, 3D volumetric fog, dynamic vertex based lighting+environment map (modely), particle effects+alpha blending, plant system (vertex shader), závislost na fill-rate (multi-texturing) |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Tento moderní test využívá Pixel Shadery a v hojné míře multi-texturing a ten GeForce svými nízkými takty nezvládá.
Redakce: v dalších testech už naše referenční karty, GeForce 4 Ti 4200 a GeForce FX 5600 nenajdete - je však evidentní že jsou mnohem lepší volbou než verze 9600 SE nebo 5600 XT. Pokud hry nevyužívají Pixel Shadery je náskok "staré" GeForce 4 často i dvojnásobný (podívejte se na 3DMark 2001). V novějších hrách si zase lépe vede GeForce FX 5600 - právě tato karta může být považována za nástupce řady GeForce 4 Ti.
VillageMark
Verze | D3D VillageMark 1.20 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x16bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe ScreenWidth=1024 ScreenHeight=768 VSyncOFF Benchmark=1 |
nVidia Chameleon Mark
Verze | ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://http://www.pctuning.cz//http://www.pctuning.cz/ilustrace/poola/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Ačkoliv by se mohlo zdát, že Chameleon je optimalizovaný pro nVidie - v tomto testu již nějakou dobu vedou karty ATI. Ale, že to bude o tolik, to jsem nečekal.
Unreal Tournament 2003
Verze | UT2003 v2299 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping, particles |
Nastavení | 1600x1200x32bit, default benchmark (Benchmark.exe) |
Návod jak testovat | http://http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1813 |
Zde GeForce vede a v celku o slušnou část. Jakmile ovšem dojde na přetaktování tak se karta obrací.
Comanche 4
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy, různě aplikované přesnosti FP16-FP32, 3D volumetric fog, dynamic vertex based lighting+environment map (modely), particle effects+alpha blending, plant system (vertex shader), závislost na fill-rate (multi-texturing) |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Zde ATI těží hlavně z lepších taktů což se projeví i na přetaktování.
Serious Sam The Second Encounter
Verze | Serious Sam 2 1.07 |
Rozhraní | OpenGL (DirectX 8) |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | http://http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1821 |
Return To Castle Wolfstein - Enemy Territory
Verze | ET 1.0 |
Rozhraní | OpenGL (DirectX 8) |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, timedemo 1, demo checkpoint |
Návod jak testovat | http://http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1820 |
V tomto testu jsou vždy naopak lepší nVidie. I po drobném přetaktování získáváme dva snímky navíc, kdyby šla karta přetaktovat na úroveň Radeonu tak ho s klidem porazí a nebude se ani ohlížet.
IL-2 Sturmovik
Rozhodl jsem se do testů zařadit i nějaký letecký simulátor. První, který jsem stáhl byl právě IL-2 Sturmovik. Po spuštění jsem zjistil, že je velice vhodný na testování. Obsahuje již připravená dema která stačí spustit a pomocí utilitky FRAPS změřit výsledek.
ET 1.0 | |
Rozhraní | OpenGL (DirectX 8) |
Heslovitý popis | Nevyužívá PixelShaderů, velice závislí na fill-rate, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, BF109_vs_P39) |
Návod jak testovat | Spustíte hru, nastavíte vše na max (jako 3dzobrazení zvolíte OpenGL). Pak již zbývá spustit příslušné demo a pomocí programu Fraps (klávesa F11 na začátku i na konci dema) změřit výsledek. |
S.T.A.L.K.E.R. alpha 1096
Verze | S.T.A.L.K.E.R. alpha 1096 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1/možná i 1.4 , intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva) |
Nastavení | soubor user.ltx |
Stažení hry | :-) |
Jen tak pro porovnání: Na mém Radeonu 9700PRO je výsledek ze hry S.T.A.L.K.E.R. 146fps
Zhodnocení výsledků
Určitě jste si všimli, že výsledky levných karet s DX9 jsou opravdu hodně mizerné (k čemu jsou funkce které při tomto nízkém výkonu stejně nevyužijete). Radeon 9600 SE ještě zvládá alespoň základní aplikace, ale i tak se u některých her musíte omezovat na detailech. nVidia GeForce FX 5600XT nezvládá bohužel ani to. Ubírání na detailech se u moderních her nevyhnete skoro nikde. Maximální rozlišení pro tyto karty je 1024*768*32. Na antialising, stejně jako na použitelné DX9, můžete rovnou zapomenout. Rozhodně nepočítejte, že by jste si na těchto kartách zahráli DooM III, Half-Life2 nebo zde testovaný STALKER.
Poznámka: Pro majitele karet GeForce 4 Ti 4200 a lepších se rozhodně nevyplatí upgrade na tyto karty. Zde bych doporučil spíše Radeona 9700 / 9800 či GeForce 5700 Ultra nebo vyšší.
Závěr
Po dopsání tohoto článku mě napadla jediná věc: Kdo je tak bohatý, aby si kupoval levné věci!