Nejlevnější DX9 karty na trhu: Radeon 9600SE vs. GeForce FX 5600XT | Kapitola 3
Seznam kapitol
Pokud uvažujete o koupi levné grafické karty a chtěli byste aby měla hardwarovou podporu funkcí DirectX9, pak je tento článek určen přímo Vám. Test je také určen pro ty kteří váhají nad novými Radeony SE, GeForce XT ale stále berou v potaz i výprodejové modely GeForce 4 Ti 4200. Testované karty DX9 se utkají ve standardní sadě testů, novinkou je test v podobě alfa verze podobě hry STALKER. Myslím že příliš neprozradím, když řeknu, že není vše zlato, co se na první pohled třpytí.
Specifikace obou karet
XFX GeForceFX 5600XT | Triplex Radeon 9600SE | |
Výrobní proces | 0.13 ľm | 0.13 ľm |
Paměťová sběrnice | 64-bit | 64-bit |
Paměť | 128MB | 64MB |
Takt čipu | 235MHz | 325MHz |
Takt pamětí | 167MHz (334MHz DDR) | 200MHz (400MHz DDR) |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 |
Počet text. jednotek na pipeline | 1 | 1 |
Max. textur v 1 cyklu | 8 | 8 |
Vertex Shader verze
|
2.0+
|
2.0 |
Pixel Shader verze
|
2.0+
|
2.0 |
DirectX
|
9.0+
|
9.0 |
FSAA
|
MultiSampling
SuperSampling | MultiSampling |
Optimalizace propustnosti paměti
|
vylepšené LMA II
Color Compression |
Hyper Z III+ |
Optimalizační enginy
|
IntelliSample HCT
|
SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1 |
Z komprese
|
4:1
|
8:1 Max - 24:1 @ 6x FSAA |
Barevná komprese
|
4:1
|
8:1 |
Integrované RAMDACy
|
2x 400MHz
|
1x 400MHz |
Bitů na barevný kanál
|
10
|
10 |
OpenGL
|
1.4
|
1.3 |
Další technologie
|
TV encoder na čipu
UltraShadow Programovatelnost Adaptivní filtrování |
TV encoder na čipu Adaptivní filtrování N-patches Fullstream F-buffer |
Frekvence GeForceFX 5600 XT jsou opravdu děsivé - připadá mi jako by se výrobce chtěl zbavit i jinak nepoužitelných kusů pamětí i VPU.
Přetaktování
Využíval jsem programu PowerStrip v3.47 (1.09Mb) a frekvence kontroloval pomocí porgramu Aida 32 v3.88.
Triplex Radeon 9600SE
Od této karty jsem neočekával nějaký velký potenciál na taktování. Opak byl ovšem pravdou. Jádro se mi povedlo povytáhnout o úctyhodných 100MHz (z 325 na 425MHz) a to i bez použití aktivního chladiče. Stačila case s dobrým větráním a bylo vystaráno. A k tomu všemu bylo jádro pěkně vlažné i po pěti hodinách testů. Paměti sice mohly jít trošku víc, ale i tak 25MHz navíc je slušný výkon. Zde je krásně vidět, že ani 4ns nemusí vždy zvládat 250MHz a záleží na časování a hlavně na napětí, které karta dodává.
XFX GeForceFX 5600XT
Tady jsem byl skutečně zvědav jak pude tato karta taktovat. V jádře jsem tušil velkou rezervu. Na pohled kvalitní aktivní chladič tomu nasvědčoval. Bohužel opak byl pravdou. Zvednutím z 235MHz na 300 jsem dostal po pěti minutách testu "blue screen" a tím to celé končilo. Nakonec se jako stabilní frekvence ukázala 270MHz, což je opravdu málo. Paměti mají standardní frekvenci přesně podle údajů na čipu. Zde už zvedání nebylo skoro možné a nakonec se povedlo jen o 3MHz. Celkově mě tato karta velmi zklamala.
Testy
Redakce: dodatečně jsme doplnili některé referenční karty - oblíbený (a dnes vlastně výprodejový model) GeForce 4 Ti 4200 a standardní GeForce 5600. Za zapůjčení karet děkujeme firmě ProCA.
Použitý hardware
Hardware |
|
Procesor |
AMD Athlon XP (Barton) 2500@3200+ (200 x 11 = 2200MHz) |
Základní deska |
Epox 8RDA3+ rev. 2.1 |
Paměť |
2*256MB Corsair DDR400 CL2 (3, 3, 3, 6) |
Pevný disk |
Maxtor 40GB 6L040J2 |
Grafické karty | XFX GeForce FX 5600XT 128MB 270@170 128bit Triplex Radeon 9600SE 128MB 64bit |
Ovladače, software |
|
Operační systém |
Windows XP Professional SP1 |
DirectX, čipset driver |
9.0b, nForce 3.13 WHQL |
Ovladače grafické karty |
nVIDIA Force Ware 53.03 |
Teoretické testy |
3DMark03 patch 340 |
Herní testy |
Unreal Tournament 2003 v2199 |