Na slovíčko s Minh Le, vývojářem Counter-Strike | Kapitola 4
Seznam kapitol
Redakce magazínu PCTuning si pro vás připravila další, unikátní projekt. V sérii rozhovorů „Na slovíčko“ oslovíme ty nejvlivnější a nejznámější osobnosti počítačového i herního světa. Nabídneme vám pohled do zákulisí vývoje technologií, her či programů. Pilotní díl patří Minhu "Gooseman" Leemu, vývojáři hry Counter Strike.
Placené mody
již dlouho jsem hráčskou komunitu neviděl takto šílet. Ti, kteří opěvovali Gabena (Gabe Newell, zakladatel Valve Software), se během jednoho dne změnili na jeho největší odpůrce. Milovníci hry Skyrim začali bojkotovat hodnocení hry v platformě Steam a velká řada významných osobností herního průmyslu začala vyjadřovat svůj nesouhlas s kroky společnosti Valve.
Jak se věci mají
Toho osudného pátku 24. dubna 2015 bylo vše připraveno a experiment započal. Služba Steam na uživatele vychrlila upozornění na padesát nových placených módů a zároveň hráče upozornila na to, že je hra The Elder Scrolls: Skyrim dostupná na tento víkend zdarma. A kdo chce, „Skyrim“ si může rovnou i se 75% slevou koupit. Kdo těch pár let od roku 2011 zaspal a Skyrim stále neměl ve vlastnictví, na tom byl dobře. Ostatní vytáhli vidle, louče a vyrazili do ulic. Přesněji, ke klávesnicím svých počítačů. Takovou odezvu ve Valve neočekávali.
Slavní modeři začali okamžitě sepisovat několikastránkové blogy o škodlivosti špatně kontrolovaných placených modifikací a nastavených podmínkách plateb a podílů ze zisku a komunita bojkotovala hodnocení „Skyrimu“ záměrně špatnými recenzemi. Dokonce se vynalézavému národu komunity 4chan podařilo dohledat fax číslo na Valve a firemní sídlo tak bylo v průběhu víkendu spamováno (aby tiskárnám došel inkoust.) Chudák Gaben musel na Redditu uspořádat AMA – tzv. „Ask me anything“ (Zeptejte se mě na cokoliv) a čelit přílivu nepříznivých komentářů na téma zpoplatnění módů.
Gaben přiznal, že za víkend vydělali něco málo přes deset tisíc dolarů (dle jeho slov pro Valve zanedbatelná částka), veškeré peníze však byly vráceny.
Troufám si říci, že ostatní společnosti jako EA či Ubisoft by v takovém případě placené módy buď ponechaly, nebo by situaci ignorovaly. Jsem velice rád, že i přes tak velký přešlap měl Gaben odhodlání a ochotu promluvit si s komunitou a přiznat chybu. Právě otevřená komunikace a vstřícnost ke komunitě dělá z Valve společnost, které si hráči budou vážit. I přes to, že neumí počítat do tří.
Dohra
Celá situace tak nějak odezněla a napětí se snížilo. I když je to záležitost, stará jen pár měsíců, na placené mody dnes již jen tak někdo nepomyslí. Všichni se momentálně naváží do nového dílu Batmana se zámkem na 30 snímcích za sekundu. Několik studií a vydavatelů přece jenom přijalo poměrně radikální kroky, mezi nimi i američtí Tripwire Interactive, vývojáři známé série Killing Floor. Téměř okamžitě reagovali na zavedení placených modů a ve své licenční smlouvě s koncovými uživateli (EULA) pro hru Killing Floor 2 jasně stanovili, že přísně zakazují zpoplatnění módů. Tak či onak je dnes již ticho po pěšině, od dubna se toho poměrně dost událo a na placené mody se zkrátka zapomnělo. Skyrim si již zpátky získal svých „standartních“ 90 % v hodnocení na Steamu a pyšní se nyní již více jak 24 000 bezplatných módů. No a Gabe Newell je zase starý dobrý strýček Gaben.