Na cestě k holodecku: Kam míří virtuální realita?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Na cestě k holodecku: Kam míří virtuální realita?

Na cestě k holodecku: Kam míří virtuální realita? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 1. 2016 16:00 24

Seznam kapitol

1. Vojáci to jistí 2. Virtuálně na dálku snadno a rychle 3. Oculus Rift a HTC Vive na akci Nvidie 4. HTC Vive: nechybí ani virtuální ruce 5. Nejen divákem, ale i virtuálním kreativcem 6. Holodesk na obzoru

Miluji virtuální realitu a děsí mě, jak roky lavíruje na pomezí mezi životem a smrtí. „Realistickou VR“, takovou, která je jenom stěží k rozeznání od reality skutečné, vidím celý svůj život jako finální hranici, ke které se musí dopracovat počítačové hry. Ale této hranice se nám stále nedaří dosáhnout. Jak jsme od ní daleko? A co nás to bude stát?

Reklama

Ve středu 27. ledna jsme navštívili akci Nvidie, která nám předvedla dva typy VR brýlí – předprodukční verzi Oculus Riftu a HTC Vive. K Oculusu řeknu jen tolik, že se od poslední verze významně zlepšil, je mnohem lehčí, zmizel pocit nevolnosti a dá se na něm hrát celá řada velkých herních titulů. U nic mě trochu negativně překvapila jejich konzervativnost, je vidět, že pro velké výrobce je Oculus spíš okrajová platforma a hry stále designují tak, aby se daly hrát i s klasickým monitorem. Ale to nevadí, nezávislí vývojáři stoprocentně přijdou s nějakou divočinou!

Na cestě k holodecku: Kam míří virtuální realita?
i Zdroj: PCTuning.cz

Nvidia přichází se specifikací VR Ready počítače, který by i v minimální úrovni pro VR měl být celkem silný – alespoň procesor třídy Intel Core i5 a alespoň GeForce GTX 970. Takový stroj, i když je na dnešní poměry „velmi slušný“, je prostě třeba proto, aby dokázal nejen urenderovat obraz pro oba okuláry, ale hlavně proto, aby měl minimální reakční dobu. Uvádí se, že optimálně by měl být schopen počítač reagovat na pohyb hlavy do 20 ms, při zvýšení latence se objevuje nevolnost.

Opět se ukazuje, že neurologické mechanismy jsou rychlejší, než vaše vědomí: Zvýšení latence ze 20 ms na více než 70 ms si asi nevšimnete, ale nervové dráhy koordinující oči a vestibulární aparát ano a začne se vám dělat zle. Latenci je třeba minimalizovat, Nvidia nám předvedla dema na opravdu silných strojích s Core i7 a Titany, takže problém s ničím nebyl.

Už Oculus je tedy finančně poměrně náročný. Opravdu zajímavý byl ale VR set HTC Vive, kde slovo „set“ je úplně na místě. HTC Vive využívá headset, dva kontroléry pro ruce a navíc optický systém, který vytváří virtuální prostor až 5×5 metrů, ve kterém se můžete pohybovat. Finální cena setu zatím není známá, je jasné, že několikrát překročí Oculus, ale i tak je na něm nejdražší místnost, kam ho budete instalovat.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama