Jak svět objevil existenci „nejnovějších médií“
Seznam kapitol
Když začaly klasickým médiím mizet diváci a čtenáři, odborníci zkoumali hlavně to, jak tento propad zastavit. Většina z nich si nepoložila otázku, kam odcházejí a co dělají. Až když se začalo mluvit o milionových výdělcích úspěšných letsplayerů, všiml si i svět konzervativních médií, že jim „uprostřed Hollywoodu tak nějak vyrostla sopka“.
A sopka je to veliká a děsivá. Nejnovější „generace Z“, tedy ta, která přišla na svět po „mileniálech“ a má dnes 15–20 let, je výrazně jiná, než byly ty předchozí. Občas se bavím s mediálními experty o generaci staršími, než jsem já (tedy ještě „předpočítačovými“) a vysvětluji jim postoj „generace Z“, jenž by se dal shrnout zhruba takhle: Experti jsou ve svých padesáti „pod drnem“, já jsem „dinosaurus“, třicetiletí jsou „fotrové“ a jen dvacátníci se na rozdíl od těch starších orientují. „Orientovat se“ znamená ignorovat staré technologie, jako je telegraf, noviny, kouřové signály anebo televizi.
Rozhlas evidují jako generátor zvukového šumu v posilovně či autě a televize představuje zdroj teplého světla v obýváku či náhradu nepohyblivých plakátů, které se kdysi místo nich vyskytovaly po hospodách. Tohle všechno je dávno pasé. A ty staré webové technologie, no, ty s těmi nepohyblivými písmeny, co obsahují blogy a jiné nářky našich fotrů (jako je D-Fens), tak ty už také patří minulosti. Dnes jsou základem sociální sítě, uživateli tvořená videa a hlavním prostředkem komunikace jsou chytré telefony. Samozřejmě ne ty na šňůře, které se používaly v pravěku a z jejich drátů se připravovaly pasti na bizony, ale normální smartphony, ty, co nemají klávesnici.
Kdo by četl noviny, ve kterých se dočtete to, co bylo na netu včera? Tak ještě prarodiče, co bydlí u lesa, je použijí na sušení hub, i když nadávají, že ten blbý levný inkoust houby špiní. Že si místo toho radši nepořídí sušičku!
A kdo by zapínal televizi, která vysílá pořady jen v určitou dobu a ještě je prostřílí reklamami? Nová generace už po televizi netouží, chce ji jenom jako zobrazovač. Proč čekat, než se místním televizím uráčí vysílat nejnovější sérii Hry o trůny, když se na to můžete přes net koukat ve stejnou dobu, kdy se objeví venku?
A ty webovky a blogy plné písmen – kdo by se tím prokusoval? Místo textu lze přece natočit video. Vznikne sice soubor milionkrát větší než text, nelze ho příliš dobře obsahově indexovat a na rozdíl od textu v něm ani moc skákat, ale nevadí. Místo postu natočíš informačku a uploadneš ji k sobě na kanál, ať to lidi šérujou. Takhle to prostě je a hotovo.