Internetová tržiště musí zemřít
i Zdroj: PCTuning s využitím Stable diffusion
Internet Článek Internetová tržiště musí zemřít

Internetová tržiště musí zemřít | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 3. 2024 13:00 39

Seznam kapitol

1. Ráj překupníků 2. Každý si chce urvat svoje 3. Centimetr žádná míra 4. Nechej se překvapit

Dropshipment neboli prodej přes internetová tržiště nám předkládali jako téměř revoluční formu e-komerce. Dnes se ale ukazuje, že to je spíš takový bleší bazar plný podivných charakterů, které spíš poškozují jméno platforem, které je zastřešují.

Reklama

Když se na to díváte, začínáte uvažovat o vrstvách a vrstvách lidí, kteří stojí mezi vámi a produktem a prostě žijí z přeposílání – a o kolik se to tím přeposíláním asi zdrželo. 

Falšuje se i jídlo

Oficiální dovoz je do značné míry o tom, že drží oficiální kanály, které jsou kontrolovány směrem od výrobce, ale čínští výrobci to boří tím, že jim je buřt, kdo a jak to prodává, hlavně že se to prodává. Celý ten oficiální mechanismus nás má primárně chránit před šméčky, kterých je bohužel požehnaně. 

Už jenom pokud jde o ty náhradní náušníky, najdeme občas na Aliexpressu pozoruhodné disclaimery typu: „Produkt nemá retailový obal. Chyba v rozměrech může být 0 – 1 cm vzhledem k tomu, že se měří ručně, pokud to nejste ochotni přijmout, nekupujte. Dodaná barva se může lišit od té, kterou vidíte na monitoru.“ 

Jako vážně – takovéhle podmínky tam fakt jsou – a zvlášť chyba v rozměrech do jednoho centimetru (pokud to tak fakt mysleli a nešlo o 0,1 cm) patří mezi ty těžko akceptovatelné. Řada čínských výrobců si vážně neláme hlavu s kvalitou výrobků – a to už s jejich kvalitou a autenticitou máme problémy i u nás, například v potravinách. 

Víte vůbec, jak moc se potraviny více anebo méně oficiálně fejkují? Tak například o wasabi se říká, že je prakticky úplně jisté, že to originální jste nikdy v životě neochutnali. Ve skutečnosti se fejkují i takové věci, jako je extra panenský olivový olej a –nebo dokonce med!

Tržiště pro překupníky

Problém je v tom, že vytvoření vrstev překupníků, kteří pouze dropshipují, neřeší vůbec žádné problémy, ani ty s kvalitou, ani ty s fejky. Je to jenom jedna anebo více vrstev navíc, které zpomalují a přitom zdražují celý ten proces. Dropshipment by byl skvělá idea, pokud by se opravdu týkal toho, že nabídne malým místním výrobcům velké a bezpečné tržiště, které z nich vezme většinu obchodní práce, řešení transakcí a podobně.

Co se ale u nás reálně vyrábí takového, aby se to mohlo takhle prodávat? Dropshipment se označuje obvykle jako „digitální tržiště“ a popisuje stav s velkým množstvím malých prodejců, jenomže oni to reálně jsou jenom přeprodejci. Tím v podstatě nic nepřináší, respektive hlavně sdílí komunikační kanály, kterými se lze dostat k zákazníkům. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama