Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev

Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev | Kapitola 9

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 3. 2019 03:00 28

Seznam kapitol

1. Česká večerka 2. Vložte minci 3. Stroje na peníze 4. Špinavé kšefty 5. Značkové hadry a herák zdarma
6. Mám v tom prachy 7. Efekt české pošty 8. S rozpočtem omezeným 9. Jde to strašně dobře

Při čekání ve frontě na České poště jsem si uvědomil, že free to play hry začínají vypadat víc a víc jako ona: Neustále vás zdržují a nabízejí věci, které nechcete, nechápete a nepotřebujete. Jsou výrobci free to play her stejně zoufalí jako naše skomírající instituce?

Reklama

Vývojáři free to play se dostali do jámy, kterou sami vykopali: Aby měli šanci skásnout publikum, musí ho mít hodně, mnohem více než u placených her. Velká čísla, kterými se chlubí, jsou ale naleštěná bída: Oni je mít musí, pokud chtějí přežít. Celá mechanika, kterou vyvinuli, je ale velmi demotivační pro migraci a zároveň aby se tento stav udržel, musí rozdávat bonusy zdarma. Pokud to děláte chytře, nezaplatíte jim nic.

Zároveň tak vytapetujete svůj volný čas způsobem, který nedovoluje přijít něčemu dalšímu. Čím více času zabírají staré tituly, tím nižší je incentiv přejít na ty nové – a to zvlášť pokud jsou velmi podobné těm starým. Takže máte masu hráčů, která hraje zadarmo, dodáváte jim obsah, snažíte se je udržet, aby neodešli k sousedům – a zároveň s tím vlastně nejde nikam pokročit.

Jediný pokrok, který mobilní revoluce přinesla, je efekt sekundárního zařízení. (Ne)koukáte na televizi a u toho hrajete – v jednom čase konzumujete dvě média najednou. Ale to je zhruba všechno, protože jen těžko budete hrát dvě hry najednou (ne že to nejde, ale zvládne to málokdo). To je vše, co se z tvrdého časového limitu podařilo vybagrovat navíc.

Data říkají, že free to play trh je na tom strašně, strašně dobře. 88 miliard USD v roce 2018, to je přece paráda. Jenomže se podívejte, jak přesně to rozdělení vypadá – 60 % z celkových 100 miliard USD připadá na mobily a tam dominuje F2P. Kdo dominuje v téhle oblasti? Asie. A u predikce pro Asii je nápadné, že tam se růst pozvolna zastavuje, protože trh je saturovaný. V rozvinutých asijských zemích má mobil každý, kdo ho chce.

Zbývají ty nerozvinuté. Tam ještě lidi mají volný čas, čas pro F2P. Ale jejich čas je konečný a trh je tedy také konečný. A ten se bude rozdělovat mezi ty opravdu masivní hráče, kteří budou soutěžit o svoji základnu, budou muset platit reklamu, budu muset nabízet obsah zdarma. V dobách vzestupu Clash of Clans jsem viděl jejich reklamu tak dvacetkrát denně, levné to nebylo. Naznačuje to ale věci budoucí: O hráče, kteří budou hrát zdarma, se bude tvrdě soutěžit. Bez balíku peněz ani nedoufejte, že něco rozdáte zdarma!

A i úspěšní F2P vývojáři budou mít těžké volby: Buď nechají staré úspěšné tituly dožít i za tu cenu, že jim blokují ty nové – anebo budou muset mít odvahu je ukončit. A až to nastane, bude to docela mazec.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama