Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D

Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D | Kapitola 7

Jiří Zima

Jiří Zima

21. 11. 2014 03:00 8

Seznam kapitol

1. Od 2D ke třetímu rozměru 2. Magická zkratka 3D 3. Microsoft a jeho pomocná ruka 3D akcelerátorům 4. S3 ViRGE MX (1997) 5. ATI Rage LT Pro (1998)
6. Roky velkých změn 7. Trident Cyber9525DVD 8. Srovnání výkonu 9. Hektický konec 90. let

Po hardwarové akceleraci obrazu ve 2D a videa se i na noteboocích začali výrobci věnovat trojrozměrné grafice. A v oblasti 3D akcelerace se svedla bitva snad největší a ne každý ji ustál. Podíváme se do doby, kdy notebooky začaly pronikat do domácností a výrobci začali nabízet řady, u kterých už byla zábava a multimedia na prvním místě.

Reklama

Z předchozího textu to vypadalo, jako by Trident byl koncem 90. let úplně neúspěšný, ale není to pravda. Z Tridentu Cyber9397 do roka vzniknul Trident Cyber9525, který byl o něco rychlejší a optimalizovanější. Vyšel pár měsíců před ATI Rage LT Pro a získal si řadu výrobců notebooků díky integrovanému designu.

Jde o jednočipové řešení, které v sobě integruje grafický koprocesor, LVDS transmitér pro připojení interního LCD, RAMDAC převodníky pro VGA výstup a především 2,5 MB vlastní paměti. To vše je navíc doplněno podporou AGP. Výrobce notebooku podobným řešením ušetřil spoustu místa. Díky tomu s Tridentem uzavřeli smlouvu někteří velcí výrobci a tyto čipy osazovaly do notebooků zaměřených na mobilitu a do nižších spotřebních řad, kde šlo hlavně o multimédia. V druhém případě se používala především verze Cyber9525DVD, která v sobě měla navíc dekodér MPEG2, obsluhu TV výstupů a zpracování digitálního zvuku AC-3. Dohromady s dvěma screen pipeline a dobrými možnostmi jejich konfigurace pro režim klonování i rozšířenou plochu šlo o docela použitelný mobilní čip té doby pro většinu lidí.

Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz

Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz

Tedy s výjimkou hráčů. 3D výkon Cyber9525DVD je stále alespoň 25 % pod úrovní S3 Virge MX. V roce 1998, kdy čip vyšel, už existovaly hry, které byly kvůli nedostatku výkonu na hranici hratelnosti, ale stále ještě bylo možné ledacos spustit. Nicméně majitelé tohoto čipu musely spíše hledat ve vodách 3D her z roku 1997, pro které byl vhodnější. Na druhou stranu ke spoustě lidem se tento počin v noteboocích dostal až v letech 1999-2000, kdy šlo o opravdu nouzové řešení nevhodné pro hraní 3D her a Rage LT Pro bylo výkonem úplně jinde.

Zkoušel jsem několik starších titulů a k mému překvapení byl v jistých ohledech Cyber9525DVD méně problémový než Virge MX. Šlo hlavně o částečné průhlednosti polygonů, které byly většinou v pořádku. Za nedostatky lze považovat odfláknutou korekci perspektivy u texturovaných polygonů, což se projevovalo občasným poskakováním textur na zemi, a horší filtrování textur. Sem tam se něco vykreslilo špatně a občas se něco vykreslovalo bez filtrování textur, ale společným problémem skoro všeho, co jsem zkoušel, byla trhanost. Výkon je tak nízký, že mnoho her nedokáže fungovat plynule ani v nízkých rozlišeních do 512×384. Na vyšší už pro jistotu mnohdy nestačí paměť, neboť AGP texturování s dodávanými ovladači příliš nefunguje – šlo o běžný problém a existoval ovladač, který zpřístupnil možnost nahrávat textury po AGP z hlavní paměti, ale nebyl bezproblémový.

Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
i Zdroj: PCTuning.cz

              

K první generaci 3D grafik od Tridentu toho na internetu moc není, tak jsem vytípal více obrázků z dobových her.
Za pozornost stojí především špatná filtrace textur a korekce perspektivy.

Například u Toshiby bylo možné koupit nejlevnější notebooky s Cyber9525DVD ještě na začátku roku 2001. Pak došlo ve většině případů k revizím základních desek a tiché náhradě za S3 Savage/MX.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama