HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express | Kapitola 3
Seznam kapitol
Nemáte 12 000 korun na novou špičkovou grafickou kartu, ale dokážete si představit, že byste dali dohromady částku 4000 - 7000Kč? Ano? V tom případě pravděpodobně patříte do široké skupiny uživatelů, kteří hledají nejlepší poměr cena/výkon ve střední třídě grafických karet. A právě zde, proti řadě karet PCI Express GeForce 6600 a 6600 GT, nasadila firma ATi čipy Radeon X700 Pro a X700 XT. Má smysl o nich uvažovat? Jsou lepší nebo horší od řešení nVidie? Nebo stačí nižší řada Radeon X600? Na tyto otázky odpovíme v tomto článku...
Pojďme se podívat na testy. Hlavní změnou je pozměněná metodika měření, která lépe vystihuje herní praxi. Rozhodli jsme se snížit počet testů, ale zároveň zvýšit počet variant měření (rozlišení + kvalita nastavení). Mimo syntetických testů měříme vždy čtyři rozdílné hodnoty fps (frames per second) pro:
- rozlišení 1024x768, standard,
- rozlišení 1024x768, špičková kvalita (Anisotropní filtrování textur 8x, Antialiasing 4x),
- rozlišení 1280x1024, standard,
- rozlišení 1280x1024, špičková kvalita (Anisotropní filtrování textur 8x, Antialiasing 4x).
Následující screenshoty hry (vzdálenější část záběru) Half Life 2 ilustrují rozdíly v kvalitě obrazu. Prohlédněte si zejména detaily oken a hrany visících kabelů.
Kvalita: anisotropní filtrování textur zajišťuje ostré detaily i ve vzdálených částech obrazu, antialiasing pak vyhlazuje zubaté hrany objektů.
1024x768 standard, všimněte si neostrých oken a zubatých okrajů
1280x1024 standard
Rozlišení 1024x768 je typické pro 17" monitory (CRT), 1280x1024 pak pro 17" panely TFT a 19" monitory (CRT). Pro karty jež mají rezervu výkonu jsme testovali i "kvalitní" režim, což obnáší vyhlazování hran (4x Antialiasing) ve spojení s precizním filtrováním textur (8x Anisotropní filtrování textur; vzdálené textury jsou ostré a přesné).
Hardware
Tentokrát jsme použili novou testovací sestavu pro testy grafických karet PCI Express se základní deskou ASUS P5GDC-V Deluxe na bázi čipové sady i915G - kterou jsme doplnili obdobnou sestavou se stejně taktovaným Pentiem 4 pro testy Radeonu 9800 Pro a sběrnicí AGP (čipset i865PE) - v obou případech s dvoukanálovým řadičem paměti.
Byly použity ovladače:
- ForceWare 66.81 (pro karty GeForce 6600)
- Catalyst 4.11 (pro karty ATi)
Hardware | |
Procesor | Intel Pentium 4 560, 3.6GHz, 1MB L2 cache (jádro Prescott) |
Paměť | 2 * 512MB DDR 400, Geil Value, 2-3-3-6, dual-channel |
Čipset, MotherBoard | i915G, ASUS P5GDC-V Deluxe, i865PE P4P800 Deluxe |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP2 |
DirectX |
Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty |
nVidia ForceWare 66.81, Catalyst 4.11 |
Teoretické testy |
3DMark03 patch 340 |
Herní testy |
FarCry 1.2 |
Testované grafické karty:
- ATI Radeon X600 XT 128MB (500/740, 4 pipeline),
- GeForce 6600 128MB, (300/550, 8 pipeline)
- Radeon 9800 Pro 128MB (380/680, 8 pipeline),
- Radeon X700 Pro 258MB (425/860, 8 pipeline),
- Radeon X700 XT 258MB (475/1050, 8 pipeline),
- GeForce 6600 GT 128MB, (500/1000, 8 pipeline)
Karta Radeon X600 XT jako jediná používá 4 pipeline (podobně jako stále populární Radeony 9600). Všimněte si, že i když frekvence nevypadají zle (500/740), je výkon řešení na bázi X600 XT hodně podprůměrný. Karta s čipem nVidia GeForce 6600 má zase nejpomalejší paměti - v praxi je jen nepatrně rychlejší než X600XT.
Je nutné poznamenat, že grafická karta GeForce 6600 má, narozdíl od X600 XT, obrovský přetaktovavací potenciál. Grafický čip, který běžně zvládá 500MHz, je od výroby taktován 300MHz. Mějte to na paměti při hodnocení testů!
Pro rychlé porovnání - syntetické testy
Nejdříve se tradičně zaměříme na syntetické testy. Zařadili jsme je však pouze kvůli snadnému srovnání s ostatními kartami. Nepoužili jsme testy v jiném než standardní nastavení.
3DMark03
Narozdíl od novějšího 3DMarku05 není 3DMark03 příliš závislý na testovacím systému (na procesoru a základní desce). Tento test tak stále zůstává rychlým indikátorem hrubého výkonu 3D akcelerace.
Verze | 3DMark03, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows, particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows, anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Radeon X700 XT si v tomto testu připsal vítězství, následuje ho GeForce 6600 GT, třetí je X700 Pro.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Podobný průběh budeme vidět i v několika dalších testech. Vítězí GeForce 6600GT, Radeon 9800 Pro je výkonově mezi X700 XT a X700 Pro. GeForce 6600 (tedy verze bez GT) stejně jako Radeon X600 XT jsou na na tom podstatně hůře (a nejenom v tomto testu).
V další části se zaměříme na skutečné herní testy...