GPU kontra LCD: co je V-Sync, Buffering a jak to nastavit? | Kapitola 9
Seznam kapitol
V-Sync, fps, obnovovací frekvence, triple buffering nebo i G-Sync a Lightboost – řada technologií, které jsou různě provázány. Každý se alespoň s některými setkal, víme však, jak fungují? Máte příležitost nahlédnout do problematiky hlouběji a třeba i zjistit, že můžete své PC nastavit lépe! Dnes se podíváme na ty základní, které umí každé PC.
Na fórech a v diskuzích pod články nebo videi se můžete dozvědět různé zajímavé (a bezpochyby pravdivé) věci. Jedna z nich je tzv. urban legend o tom, že 60Hz monitor nezobrazí víc než 60 fps. Doufám, že po přečtení tohoto článku a použití selského rozumu si už nikdo ze čtenářů nemyslí, že to je pravda. Zajímavá otázka v tom případě je, kolik teda těch snímků (i jejich částí!) dokáže monitor zobrazit? Pro jistotu definujme hypotetické prostředí tohoto pokusu. Monitor má FullHD rozlišení, pracuje na 60 Hz, je připojen přes DVI kabel (single link), na GPU jsou vyřazené veškeré limity na fps a V-Sync je samozřejmě také vypnutý. Grafická karta a procesor nemají problém naspamovat miliony fps. Nehledíme na technická omezení na straně GPU a počítače obecně, zajímá nás pouze monitor a jeho připojení. Nebavíme se ani o tom, co člověk vidí, nebo nevidí.
Pořád zarputile trváte na tom, že 60 Hz znamená 60 fps a ani o pixel víc? Nebo vás zamyšlení nahlodalo a uvažujete o nějakých 120 nebo 144 fps? Nebo je to i víc – co třeba takové magické číslo 64800 fps… to už je pořádná rychlost! Někomu ani to nestačí. DVI Single link pro FullHD pracuje na frekvenci přibližně 140 MHz. Je teda konečný počet snímků a jejich částí okolo 140 milionů?
Vaše akademická i laická řešení neváhejte sdělit ostatním formou komentářů. Kdyby se našel nějaký troll a tvrdil, by že vaše oblíbená značka grafických karet by určitě takové fps nezvládla, tak ho prosím ignorujte – o tom toto zamyšlení není.