forceware-66-93-vs-71-84-ovladace-pro-graficke-karty-nvidia
Článek ForceWare 66.93 vs 71.84 (ovladače pro grafické karty nVidia)

ForceWare 66.93 vs 71.84 (ovladače pro grafické karty nVidia)

Štefek Petr

Štefek Petr

30. 3. 2005 00:00 70

Seznam kapitol

1. ForceWare 71.84 2. Vizuální kvalita 3. Výkonové srovnání - Syntetické benchmarky 4. Výkonové srovnání - Doom 3
5. Výkonové srovnání - FarCry 6. Výkonové srovnání - Half-Life 2 7. Výkonové srovnání - UT 2004, Závěr

Na nové oficiální ovladače společnosti nVidia jsme čekali velmi dlouho, a tak se nyní podívejme na to, jestli čekání stálo za to. Po vydání těchto ovladačů se vyrojily zprávy o jejich fantastickém výkonu. Protože jsem na internetu nikde nenašel komplexnější srovnání starých ovladačů (66.93) a těchto nových oficiálních (71.84), učinil jsem proto vlastní srovnání, které je dost vypovídající.

Reklama
ForceWare 66.93 vs 71.84 (ovladače pro grafické karty nVidia)
i Zdroj: PCTuning.cz

Nezajímal mě výkon v  izolovaných benchmarcích, které neodrážejí herní realitu a zaměřil jsem právě na reálný výkon v oblíbených 3D hrách. Zvláště jsem byl zvědav jak se nVidia poprala s Half-Lifem 2, kde byl výkon jejích karet velmi rozpačitý a také na to, jestli se podařilo vyřešit problémy s nestabilitou hry Unreal Tournament 2004 (bohužel jsem byl tímto problémem také zasažen).

ForceWare 66.93 vs 71.84 (ovladače pro grafické karty nVidia)
i Zdroj: PCTuning.cz

Do testu byly zařazeny veškeré karty ze sortimentu řady 6x00 (krom GeForce 6200), takže by každý měl nalézt to své. Jedna kapitola rovněž ukazuje vizuální kvalitu na screenshotech z jednotlivých her. V minulosti se stávalo, že rozdíl mezi ovladači byl v této oblasti  propastný (někde dokonce nVidia použila v zájmu vyššího výkonu jen 16-bitové výpočty).

ForceWare 66.93 vs 71.84 (ovladače pro grafické karty nVidia)
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkon při použití Pixel Shaderů značně vzrostl, ale to samo o sobě nestačí a je třeba vyvarovat se srovnávání na základě různých benchmarků, protože ty jak známo nikdo nehraje. Další věc kterou jsem vzal v úvahu byla, že jsem nevybral testy nezávislé na CPU, neboť mě zajímal výkon reálném herním světě.

Dnešní hry jsou velmi závislé na výkonu procesoru, takže pokud zkombinujete silnou grafickou kartu s podprůměrným CPU, tak se snadno může stát, že si některé hry prostě plynule nevychutnáte. Příkladem toho budiž Half-Life 2, který se starším procesorem (pod 2.0 GHz - neplatí pro Athlony 64 a Pentia-M) na hranici 40 snímků za sekundu jen stěží dostanete.

Všechny testované karty byly v rámci co největší objektivity znova otestovány na obou verzích ovladačů, takže je vyloučen vliv jiného časování pamětí, základní desky nebo mírně jiné frekvence CPU.

 

Hardware

  Procesor   AMD Athlon 64

3500

+ (2200MHz,

512kB

cache)
  Chladič CPU   

BOX

  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoard

MSI K8N Diamond SLI

 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.93 (oficiální)
nVidia ForceWare 71.84 (oficiální)

  Teoretické testy

3DMark 03 patch 360
3DMark 05 patch 1.20

  Herní testy

Aquamark 3
Doom 3
FarCry
Half-Life 2
Unreal Tournament 2004

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama