DOOM 3 - přichází Utrpení pro systém i grafiku | Kapitola 5
Seznam kapitol
Nic neovlivňuje inovování počítačů tak silně, jako nové hry. Zjištění, že vaše dosud přijatelná starší grafická karta v nových aplikacích začíná kulhat (a nepomůže ji větší chladič ani přetaktování) je dost pádným důvodem k ponoření se do ceníků počítačových komponent. Většina z vás si v poslední době při nákupu grafických karet a počítačových sestav kladla asi otázku: stačí moje vybavení na nejočekávanější hry tohoto roku: na Doom 3 a Half Life 2? Zatímco na HL2 si budeme muset ještě počkat, Doom 3 můžeme začít zkoumat již nyní...
Jak jsme už řekli, jsou nastavení, bez kterých se obejdete (High Quality Special Effects) a ty, bez kterých nemá smysl Dooma hrát (Enable Bump Maps).
V mém případě jsem zjistil, že některé funkce hru nezpomalují - mohou zůstat klidně stále zapnuté.
Testoval jsem stejný fragment při nastavení: Medium Details při rozlišení 800 x 600.
Jedno nastavení však mělo na výkon poměrně zásadní vliv. Jednalo se (podle očekávaní) o poměrně výpočetně náročné stínování:
Bez stínování hra zřídkakdy sklouzla pod 40fps (a téměř stále se držela na maximu), zatímco se zapnutými stíny hodnota fps docela často oscilovala mezi 30 a 40.
Pokud máte pomalou kartu (GeForce 4MX, Radeona 9200, GeForce 5200), vypněte - pokud opravdu musíte - stínování. Budete sice trochu ošizeni na atmosféře, nebude to ale tak špatné, jako byste vypnuli Bump Mapping.
bez Bump Mappingu
Antialiasing
Poslední funkcí, která přichází v úvahu, je vyhlazování hran. Bohužel funkce vyhlazování hran (FSAA) je aplikovatelná jen pokud máte velmi výkonnou grafickou kartu.
Antialiasing hru zpomalí ještě razantněji než zvýšení rozlišení. Proto doporučujeme raději zvednout rozlišení - výsledek bude (díky detailními prostředí Dooma 3) lepší.
Poznámka: Podobný závěr (tedy ruce pryč od vyhlazování hran) byste mohli vyvodit i z dalších moderních her - jako je Far Cry a nepochybně tomu bude stejně i v případě Half Life 2. Antialiasing je dobrý tam, kde má karta velkou rezervu výkonu - tedy u starších her!
Závěr
Doom 3 není takový nekompromisní žrout prostředků, jak by se na první pohled mohlo zdát. I když to vypadá neuvěřitelně, není hraní při rozlišení 640x480 žádným utrpením (naopak, jedná se o to nejhezčí, co můžete v tomto rozlišení vidět).
Klikněte na následující screenhot:
klikněte pro 640x480
Říká se, že Doom 3 je programem pro budoucí hardware - ve skutečnosti nejsou nároky této hry tak vysoké jak se předpokládalo (například pokud máte rok starého Radeona 9700, můžete být docela klidní). Na druhou stranu je téměř jisté, že tato hra odhalí celou řadu "falešných" grafických karet. 64-bitová sběrnice, pomalé paměti a podtaktovaný grafický čip promění hrátky s Doomem 3 na nepovedené "promítání diapozitivů z 3D hry". Pro jejich majitele bude Doom 3 skutečně důvodem k upgradu.
Osobně doporučuji experimentovat s nastavením kvality. Z pokročilých nastavení nedoporučujeme vypínat Bump Mapping - v případě krize pak jedině stínování (Shadows).
Doom 3 a Hi-end: Díky vysokým nárokům na paměť se navíc asi nedočkáme toho, že by nastavení Ultra zvládly v budoucnosti běžné komerční grafické karty. Cesta ke kvalitě povede spíše přes profil High Quality renderovaný ve vysokém rozlišení (np. 1280x1024).
Doom 3 vychází v ČR dne 16.8, předběžná cena se bude pohybovat kolem 1399Kč.
Zhasněte světlo, nebo zatáhněte žaluzie, nasaďte si sluchátka... připravte si prst na myši, monstra přicházejí.