Detaily dělají rozdíl aneb jak LEGO ožilo díky RTX a Epicu
i Zdroj: PCTuning.cz
Článek Detaily dělají rozdíl aneb jak LEGO ožilo díky RTX a Epicu

Detaily dělají rozdíl aneb jak LEGO ožilo díky RTX a Epicu | Kapitola 2

Komerční sdělení
20. 3. 2024 15:00 32

Seznam kapitol

1. LEGO Minecraft a Ray Tracing v interiéru 2. Ray Tracing v exteriéru a DLSS

Kostičkované světy nejsou pasé. Minecraft sice hráče už tolik netáhne, LEGO ovšem prožívá renesanci. Na konci minulého roku dorazil LEGO Fortnite, kde stavebnicový svět ožívá do posledního detailu.

Reklama

V přírodě se vliv RTX projevuje například stínováním v korunách stromů. Bez Ray Tracingu lze vidět, jak jsou koruny stromů zelené, avšak bez výraznějšího stínu. Paleta barev je zde celkem mdlá a obraz působí ploše. Po zapnutí ray tracingu lze na první pohled říci, odkud na stropy dopadají sluneční paprsky. Odvrácená strana stromů je znatelně tmavší, stejně tak spodnější vrstva listů nebo samotný kmen.

RTX ON vs RTX OFF RTX ON vs RTX OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz
RTX ON vs RTX OFF

Co se DLSS týče, vyzkoušel jsem režimy Performance, Balanced a Quality na monitoru s rozlišením 4K. V tomto rozlišení technologii DLSS potřebujete, pokud hodláte ray tracing zapnout. Na grafické kartě Nvidia GeForce RTX 3080 mi DLSS přidalo i několik desítek snímků za sekundu navíc.

Kvalitou je DLSS v LEGO Fortnite na takové úrovni, že si rozdílů sami nevšimnete. Níže vidíte tři screenshoty s DLSS ve třech režimech. Rozdíl i při zvětšení na konkrétní oblast nelze prakticky zaznamenat. Spíše si všimnete jiného nasvícení díky posunu v herním čase nebo pohybu stromů za větru. Následující snímky je nutné porovnávat v plném rozlišení bez převzorkování, můžete si je otevřít i v samostatných záložkách přes pravé tlačítko myši prostřednictvím odkazu pod obrázkem.

DLSS Quality
i Zdroj: PCTuning.cz
DLSS Quality | Stáhnout obrázek
DLSS Balanced
i Zdroj: PCTuning.cz
DLSS Balanced | Stáhnout obrázek

 

DLSS Performance
i Zdroj: PCTuning.cz
DLSS Performance | Stáhnout obrázek
DLSS Balanced
i Zdroj: PCTuning.cz
DLSS Balanced | Stáhnout obrázek

Super Sampling pomocí strojového učení je tak dobrý, že bych se nebál hrát na režim performance po celou dobu. V tu chvíli se obraz generuje s polovičním počtem vzorků a zbytek se rekonstruuje s pomocí umělé inteligence.

Popravdě zde jsou rozdíly tak malé, že na ně nemohu poukázat. K vědeckému porovnání bych musel ve hře zastavit čas, aby se stromy ani Slunce nepohnulo, byť jen o pixel. Jenže takové srovnání hráč prostě řešit nikdy nebude. Výsledná kvalita obrazu je na oko prakticky identická. Znát je naopak rozdíl ve snímkové frekvenci.

Mezi režimem performance a quality jsem zaznamenal rozdíl asi 13 snímků za sekundu, což je dost, pokud se pohybujeme u hranice okolo 60 fps. 

Pro zajímavost jsem zapnul i TSR High v režimu Native. Jde o Temporal Super Resolution v nativním rozlišení. Výkonnostně nebyl výsledek tak hrozný, avšak u detailů už šlo poznat, že DLSS je na tom s ostrostí obrazu lépe.

TSR High - native 3D scaling
i Zdroj: PCTuning.cz
TSR High - native 3D scaling | Stáhnout obrázek
DLSS Balanced
i Zdroj: PCTuning.cz
DLSS Balanced | Stáhnout obrázek

Při zcela vypnutém anti-aliasingu a super resolution a 100% škálování renderu světa padla snímková frekvence pod úroveň třiceti. Hra se v ten moment znatelně zasekávala a často se dostanete i pod 25 sn./s.

SS and AA off, native 100% scaling
i Zdroj: PCTuning.cz
SS and AA off, native 100% scaling | Stáhnout obrázek
Detaily dělají rozdíl aneb jak LEGO ožilo díky RTX a Epicu
i Zdroj: PCTuning.cz
Stáhnout obrázek

Pokud porovnám jen režimy DLSS, tak mezi quality a balanced je rozdíl 12 % snímků za sekundu. Mezi quality a performance už šlo o 27 % snímků za sekundu navíc. To rozhodně není málo. Pokud máte 47 nebo stabilních 60 snímků za sekundu, poznáte to. Oproti nativnímu režimu, který dosahoval necelých 30 snímků za  sekundu jde o zlepšení přes 100 %.

Na závěr zde mám krátkou ukázku hardwarové akcelerace osvětlení Lumen. Díky této technologii se vám odrazy i stíny zobrazí i pokud daný objekt není ve vašem zorném poli. Pro příklad zde máme prakticky nepřehlédnutelný stín hory, který se odráží od jezera. Pokud Lumen a hardwarová akcelerace neběží, stín okamžitě zmízí, jakmile horu přímo nevidíte. Jako by tam ani nebyla.

S novými grafickými kartami je rozdíl ještě znatelnější. Nové modely ze série RTX 40 Super mají totiž více RT i Tensor jader a dokáží si s RTX i DLSS poradit ještě efektivněji. V testu odzkoušená GeForce RTX 3080 už při ultra detailech na 4K rozlišení sotva stíhá a DLSS je zde nezbytností. V případě zakoupení například RTX 4070 Super od MSI si můžete zapnout i DLSS 3, tedy generování celých snímků za pomocí umělé inteligence. Ty jsou prokládané mezi reálné snímky vygenerované přímo hrou. Rozdíl opravdu nepoznáte a nárůst snímkové frekvence je ještě větší. GeForce RTX 4070 Super se skvěle hodí na rozlišení QHD, pro hraní na 4K ale sáhněte spíše po RTX 4080 Super s větší porcí 16 GB VRAM a zejména vyšším hrubým výkonem.

V obou případech můžete volit grafické karty od MSI, které disponují chladičem Ventus 2X, respektive 3X u RTX 4080 Super. Obě grafické karty jsou ze základu lehce přetaktované, abyste získali ještě více výkonu. RTX 4070 Super 12G Ventus 2X OC seženete v akci pod 17 tisíc korun. Za RTX 4080 Super 16G Ventus 3X OC dáte 28 890 korun.

První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama