Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel | Kapitola 4
Seznam kapitol
Zákazníci Apple jsou častým terčem posměchu „těch chytřejších lidí“ a také konkurence. Jenomže právě konkurence se může zalknout závistí: Každý by chtěl zákazníky, kteří jsou zcela loajální a začnou se sami poslušně řadit do fronty ještě předtím, než zahájíte prodej. Jak to jenom v Apple dělají?
Vysoká cena.
Apple není levný a dává to všem vědět. Pokud máte něco od Apple, dáváte tím najevo, že se o peníze moc starat nemusíte. Je to kultovní status, asi jako drahá kára anebo značkové hadry. Apple nejde do slev, neprovozuje výprodeje. Když nějaké zboží končí, tak ho Apple ze svých obchodů stáhne. Toho bohdá nebude, aby šlo něco do slevy! Když přišly iPhony 5S a 5C, tak původní pětka zmizela. Že by se vyprodávala? Ani náhodou!
Apple má vždy jeden kus levného zboží, jako je iPhone 4S, iPod Nano anebo v minulosti například iPad 2. Prakticky vždycky jde o model výrazně omezený, typicky má základní model „nemožně málo paměti". 8 GB pro iPhone 4S? S tím moc nenaděláte. Dnes prodávané nejlevnější iPady, iPad with Retina Display a iPad Mini, se nabízí jen ve verzi se 16 GB paměti. Podobně nejlevnější iPhone 6 bude mít 16 GB paměti, model se 32 GB se přeskakuje. Proč? No proto, aby vám to bylo málo, škrti!
Podobné to bylo i s iPadem 2: Nemáte na dražší model s Retina displejem? Smůla, pánové, jen se dívejte na displej s podstatně nižším rozlišením a přemýšlejte, o co jste přišli, že jste si nenašetřili na Retinu.
Zatímco si všichni mysleli, že iPhone 5C bude levný model pro teenagery a lidové vrstvy, cena byla snížena jenom maličko. Cenový rozdíl mezi 16 GB verzí modelu 5S a 5C je nějakých patnáct stovek, tedy prakticky nic.
Jak to s vysokou cenou funguje? Asi jako v tom vtipu o nově zbohatlých Rusech: Potká zbohatlý Rus jiného zbohatlého Rusa a povídá: „Člověče, máš fakt super bundu, kolik stála?“ „Osm set dolarů.“ „Pche, to je toho, já vím, kde ji mají za litr!"
Apple je úspěšný proto, že není dostupný pro každého – a ví to. Konkurence, nabízející Android, musí nabídnout výrazně lepší telefon, jen aby se přiblížila cenám Apple, protože u ní tento faktor ceny nefunguje.