Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel | Kapitola 3
Seznam kapitol
Zákazníci Apple jsou častým terčem posměchu „těch chytřejších lidí“ a také konkurence. Jenomže právě konkurence se může zalknout závistí: Každý by chtěl zákazníky, kteří jsou zcela loajální a začnou se sami poslušně řadit do fronty ještě předtím, než zahájíte prodej. Jak to jenom v Apple dělají?
Je to šílené? Ano. Je to úplně na palici. Ale co by jiné firmy daly za takové zákazníky? Už jenom šíření zprávy o „ledvině za iPad“ je fantastická reklama, která je navíc úplně zdarma.
Co vlastně vytváří fanatickou loajalitu zákazníků Apple? Faktorů je vícero:
Důraz na design.
Produkty Apple jsou navržené tak, aby byly hezké a líbily se. Úpadková období v dějinách Apple najdeme dvě. První bylo úplně na začátku, u Apple I a Apple II (podívejte se na ikonickou fotku podomácku spíchnutého Apple I a je to snad jasné).
"" by Ed Uthman - originally posted to Flickr as Apple I Computer.
Licensed under CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons.
Druhé období přišlo za Sculleyho, kdy se objevily poměrně generické bílé stroje typu Centris. Ve všech ostatních obdobích si Apple razil vlastní designovou cestu, která obecně sázela na minimalismus, ale neváhala dělat brutální veletoče. Od bílé k barvě a ke stříbrné a k černé, od veselého a pestrého plastového provedení iMacu G3 z roku 1998 k modernímu hliníkovému unibody iMacu.
Designovost dosáhla v Apple až kultovního statusu, Jonathan Ive je považován za významnějšího než Tim Cook – a mimochodem, v reklamách se místo Jobse objevuje Ive. Nedávno Apple najal designéra Marca Newsona – a to Business Insideru stačilo na to, aby mu věnoval rovnou dva články, včetně ukázek jeho dosavadních počinů.
Důležitost, jakou má design pro Apple, je ostatně známá z aféry „Antennagate": Nic nesmělo narušit elegantní rysy iPhone 4. Nic. Ani omezená funkčnost antény!