3D upgrade za rozumnou cenu | Kapitola 5
Seznam kapitol
Kupujete grafickou kartu? Máte málo peněz a chcete za ně získat maximum? Přestože se objevuje čím dál víc různých modelů karet a o každém jeho výrobce tvrdí, že právě ten jeho je nejvýhodnější, realita bývá často jiná. Pokud vás zajímá jaká, pojďte se podívat na test devíti grafických karet firmy nVidia i ATI, které spadají do mainstreamu až low-endu. Možná budete překvapeni.
Unreal Tournament 2003
Verze | UT2003 v2299 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | zde (Bench Em All, bm inferno) |
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Poznámka: při FSAA a AF docházelo na kartách s GPU GeForce FX k zobrazování značně poškozených textur (v UT03 tento problém nebyl, zřejmě ovladače).
Gun Metal
Verze | Gun Metal Benchmark 2 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1, vertex shader 2.0, high polygon count, Cg, převod z Xbox |
Nastavení | Video - Screen Resolution: 1024x768, Screen Colors: 32bit, Anti-aliasing: 2x, Aspect Ratio: Normal Advanced - Terrain Detail: High, Draw Distance: High, Cloud Shadows: On, Sun Glare: On, Lens Flare: On |
Stažení benchmarku | http://download.guru3d.com/gunmetal/ |
Opět tentýž problém - žádná z grafických karet založených na R3xx/R4xx není schopna benchmark dokončit. Problém přetrvává v ovladačích 4.6 i 4.7, takže nezbývá než doufat, že s novými Catalysty bude už vše v pořádku.
Stencil test - X2: The Threat Rolling demo
Verze | X2 Rolling Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | stencil shadows, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on |
Stažení benchmarku | http://www.egosoft.com |
Návod jak testovat | X2-demo.exe, další nastavení výše |
Oba stencil testy (X2 a FableMark) ukazují výhody GeForce FX, tedy velice efektivní práci se stencil bufferem. Radeony zde zaostávají.
Dungeon Siege
Verze | Dungeon Siege |
Rozhraní | DirectX 7 |
Heslovitý popis | T&L, HSR |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x |
Návod jak testovat | Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme |
Výsledek XFX 5900XT je velmi zajímavý - buďto nějaký významný rozdíl BIOSu, nebo vliv oněch 50/100MHz na pamětech - každopádně jsem zkusil vše přeměřit, výsledek ale zůstával stejný.
Painkiller - 1.2
Verze | Painkiller 1.2 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!! |
Přestože jde o hru se známým logem nVidia, troufám si tvrdit, že jsou pro ni vhodnější karty od ATi. Radeon 9200 nepodporuje FSAA 4x v režimu Quality při rozlišení vyšším než 1024*768 a GeForce FX 5200 podávala ve vyšších rozlišeních naprosto nesmyslné výsledky neodpovídající reálné situaci.
Další věcí je verze používaná k testování: tedy 1.2. Přestože již vyšel patch 1.3, zůstal jsem u starší verze z jednoho prostého důvodu: opět (!!!) byl změněn průběh benchmarku a verze nejsou vzájemně srovnatelné. Zatím tedy počkám. Pokud každý další patch bude měnit průběh testu, zůstanu zřejmě u verze 1.2; jestli se naopak situace ustálí, přejdu na novější verzi.
FarCry 1.1
Verze | FarCry 1.1 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Prozatím taktéž zůstávám u verze 1.1, stejně jako s verzí 1.0 byly problémy s kartami od nVidie, tak s 1.2 jsou obdobné potíže s kartami ATi. Dokud tedy nebude situace vyřešena (aby byl benchmark objektivní), zůstanu zřejmě u osvědčené 1.1.
Quake III Arena
Verze | Quake III Arena |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine :-), multi-texturing |
Nastavení | 1280x1024/1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, TC on |
Návod jak testovat | Pomocí Quake III bench - nastavení výše |
Quake III engine hojně využívá dvouvrstvý multi-texturing, na což se velmi dobře hodí architektura GeForceFX, která implementuje 2TMU na pipeline. Quaka zatím berte spíš jako dočasnou náhradu syntetického VulpineGL, jakmile najdu alternativu, QIII vyřadím.
Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |