3d-upgrade-za-rozumnou-cenu
Hardware Článek 3D upgrade za rozumnou cenu

3D upgrade za rozumnou cenu | Kapitola 4

Souček Jiří

Souček Jiří

29. 7. 2004 00:00 100

Seznam kapitol

1. 3D upgrade: Testované karty 2. Karty nVidia GeForce 3. Karty ATI Radeon 4. Testovací sestava a syntetické testy
5. Herní testy 6. Přetaktování 7. Poměr cena / výkon, závěr

Kupujete grafickou kartu? Máte málo peněz a chcete za ně získat maximum? Přestože se objevuje čím dál víc různých modelů karet a o každém jeho výrobce tvrdí, že právě ten jeho je nejvýhodnější, realita bývá často jiná. Pokud vás zajímá jaká, pojďte se podívat na test devíti grafických karet firmy nVidia i ATI, které spadají do mainstreamu až low-endu. Možná budete překvapeni.

Reklama

 

Přistupme k samotným testům. Probíhaly na naší známé testovací sestavě s procesorem AMD Athlon 64 3200:

 

Hardware

  Procesor   AMD Athlon 64 3200+
  Chladič CPU   GigaByte 3D Cooler
  Čipset, MotherBoard   VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR
  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Pevný disk   Western Digital WD800JD
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP1

  DirectX

Microsoft DX9.0b

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 61.40
ATi Catalyst 4.6

  Teoretické testy

3Dmark03 patch 340
3Dmark 2001SE built 330
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.2
FarCry 1.1
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2004
X2 The Thread
GunMetal
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory
Quake III Arena
Dungeon Siege

Ještě než přejdeme k samotným testům bych rád okomentoval použité ovladače, aby nedošlo ke zbytečným diskuzím. Karty pro tento test mi přicházely již v době, kdy novější ovladače ještě nebyly k dispozici. Na těchto kartách navíc není mezi novějšími verzemi ovladačů prakticky výkonnostní rozdíl, změny se týkají hlavně nejnovějších řad (X800 a 6800).

Benchmarky a syntetické testy

Ještě jednu poznámku. Zvolil jsem tradiční značení (nVidia zeleně, ATi červeně), a protože se R9600XT objevil v testu 2x, značil jsem verzi od Club3D světleji (pro lepší přehlednost). Podobně 5900XT; verzi od XFX jsem značil naopak tmavozeleně...

3DMark 2001 SE

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 3DMark 2001 SE, built 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2003

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 3DMark 2003, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvetlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

SHADERS:

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze ChameleonMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1
Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz//ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

 
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 1.1  - 3D Mark 2001

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 2.0 - 3D Mark 2003

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Vertex Shader 1.1  - MATROX SharkMark

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze SharkMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1
Nastavení -
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Vertex Shader 1.1  - 3D Mark 2001

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Vertex Shader 2.0 - 3D Mark 2003

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

CodeCreatures Benchmark Pro

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo pamět grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Aquamark 3

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Aquamark standardně běží s AF 4x a některé verze ovladačů toho řádně zneužívají (použití méně kvalitního filtrování). Přistoupil jsem ke dvojímu měření, defaultní výsledky jsou barevně, s force AF 4x (quality) tmavě.

PowerVR D3D TempleMark

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D TempleMark
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe -benchmark
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

PowerVR D3D FableMark

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D FableMark 1.0
Rozhraní DirectX
Heslovitý popis Soft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení 1024x768x32bit
Stažení benchmarku  http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovat FableMark.exe -benchmark
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D VillageMark 1.22
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

  

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze OGL VillageMark 1.22
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

  

Zatímco karty založené na GeForce FX podávají lepší výsledky v D3D, naopak Radeony nabízejí vyšší výkon pod OpenGL (samozřejmě to nelze zobecňovat :-)

OpenGL Stars

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze OpenGL Stars
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test (multitexturing), propustnost pamětí, lens flare, particles
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarku http://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovat Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen
3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Fill Rate - SingleTexturing

Na závěr teoretických testů ještě srovnání teoretického a praktického fill rate.

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

3D upgrade za rozumnou cenu
i Zdroj: PCTuning.cz

Pozn: Club 3D - Radeon 9600XT běží s OD; teoretický fill rate tedy nelze určit, protože není možné s jistotou říci, na jaké frekvenci jádro běželo - odhadnout mohu 526MHz, což odpovídá 2104MTxl/s.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama