17-elegan-s-cteckou-pamet-karet-benq-fp791
Monitory Článek 17" elegán s čtečkou paměť. karet: BenQ FP791

17" elegán s čtečkou paměť. karet: BenQ FP791 | Kapitola 3

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

14. 6. 2004 00:00 56

Seznam kapitol

1. BenQ - ben co? 2. BenQ FP791 - design 3. BenQ FP791 - testovací obrazce 4. Doba odezvy, praktické testy a závěr

Tento plochý panel by mohl ihned startovat v soutěži o nejzajímavější počítačový design. Dáša ihned po jeho vybavení prohlásila, že takový kousek by na svém stole rozhodně přivítala, typické pro ni bylo, že obraz ji v zásadě vůbec nezajímal. Ostatní se zase zahleděli do dokumentace: doba odezvy 16ms, jas 350 cd/m2, kontrast 450:1... to věru nevypadá zle. Pojďme tedy panel zapnout a zjistit jestli za sladkým designem a papírovými předpoklady vězí skutečné zlato.

Reklama
 

I když parametry patří mezi dnešní lepší standard, o skutečné kvalitě zobrazení nevypovídají příliš mnoho (je známo, že papír snese téměř vše - a někteří výrobci tohoto využívají poměrně často :-(

Nejdříve shrneme teorii a pak panel prověřme našimi redakčními testy.

TFT panely a jejich obraz

Mnoho lidí, kteří jsou při pohledu na obraz TFT panelů na první pohled okouzlení obrazem se zářivými barvami, výbornou ostrostí a dokonalou geometrii (zejména při předvádění šetřičem obrazovky s plovoucími rybičkami), netuší, že i tyto, na první pohled dokonalé panely mají své specifické problémy.

Doba odezvy - response time

Na rozdíl od monitoru, kde je náběh i zhasínání obrazových bodů zanedbatelné, je každá buňka LCD zatížená určitou "setrvačností" (response time). Není divu, vždyť fyzikálně se u TFT stále jedná o mechanické natáčení tekutých krystalů v elektrickém poli.

Dlouhá doba odezvy způsobuje rušivé mlžení a optický neklid na hranách a plochách pohybujících se části obrazu. Nevyhovující response time se projevuje rušivě zejména v těchto situacích: při převíjení dlouhého dokumentu, v dynamických video scénách nebo ve hrách (zde jsou kupodivu nejvíce postižené hry ze skrolujícím pozadím).

Dobu odezvy uvádíme v milisekundách, čím je menší, tím lépe (dnes by v žádném případě by neměla překračovat 35ms). Hodnotu response time můžeme ještě rozdělit na dvě části: na dobu potřebnou k rozsvícení bodu (tr, rise time) a na dobu potřebnou ke zhasnutí aktivního bodu (fall time).

Omezení pozorovacího úhlu

Tento jev je často považován za největší nevýhodu TFT panelů. Díky svému polarizačnímu charakteru dochází při pohledu na obraz panelu z boku (mimo rozsah stanovený pozorovacími úhly) k dramatické ztrátě jasu doprovázené zkreslením barev (v extrémním případě se obraz obrací až do negativu).

Pozor: Někteří výrobci, podle hesla, papír snese všechno - navíc v situaci kdy neexistuje jednoznačná metoda určování pozorovacích úhlů, uvádějí pozorovací úhly (i dobu odezvy - response time) o kterých by se, diplomaticky řečeno, "dalo s úspěchem pochybovat". Obecně platí, že uváděné hodnoty jsou pouze orientační.

Nehomogenita barev a nerovnoměrné prosvětlení panelu

Jistá mírná barevná nehomogenita (nejednorodost) je jednodušším panelům dokonce vlastní - souvisí totiž s dříve zmíněnými pozorovacími úhly (ty například způsobují, že některé světlé barvy mají v horní části panelu jinou sytost, či dokonce odstín, než v části dolní, kterou přirozeně pozorujeme pod jiným úhlem). Barevná nehomogenita není při běžné práci nijak zřetelná, avšak panely trpící tímto neduhem (téměř všechny starší a některé nejlevnější typy TFT panelů) se nehodí k editaci fotografii a grafiky.

Dalším problémem je nerovnoměrnost zadního osvětlení (back light). Ta se dokonce zesiluje po určité době provozu - takto postižený panel vypadá jako politý světlou kávou: některé části obrazu jsou mírně zašedlé (mají menší jas). Viníkem je prosvětlovací výbojka, která má, ve srovnání s monitorem, mnohem nižší životnost (cca 3-5 let svícení).

Pojďme se podívat jak se s těmito problémy "popere" náš testovací kousek.

Pozorovací úhly

Výrobce uvádí 140 stupňů v horizontální rovině a 140 stupňů ve vertikále - to jsou na dnešní dobu pouze průměrné parametry.

Podle našich kriterii je horizontální pozorovací úhel opravdu blízký uváděnému: cca 120-140o.

Testem si také ověříme, jak je na tom panel s vertikální rovinou. Zde snímáme dvě fotky se vzdálenosti 1.2m, přičemž jedna je snímána v ose panelu, druhá z bodu vyššího o 60cm (pod tím úhlem vidí obraz vidí člověk stojící za židlí "operátora").

Obraz je při pohledu shora příliš světlý a ztrácí kontrast. Vertikální pozorovací úhel je maximálně 120o a BenQ si v tomto případě s hodnotou 140 stupňů příliš fandil.

A závěr? Panel nepatří mezi typy vhodné pro prezentaci - dobrý obraz vidí prakticky jen "operátor", osoby mimo pozorovací úhel vidí poněkud méně kvalitní obraz.

Barvy a stupně šedi


detaily ve videu s Mickey Rourkem se ztrácejí v temnotách...

Pokud se na panel budete dívat kolmo, odměnou vám bude kvalitní obraz s prokreslenými stíny na tlačítkách a jemně odstupňovanými odstíny šedi...

I když i tady platí, že tmavší odstíny jsou mírně "zkomprimované" - i tento panel, stejně jako většina TFT, se tedy nehodí na úpravu grafiky.

Barevný terč ukazuje (i když to tady není vidět) že panel ma také mírné problémy s barevnými přechody - v obraze jsou vidět mírné stupně.

A závěr? BenQ FP791 není panelem, který by mohl zaujmout počítačové grafiky. Na druhou stranu je jasné, že cílovou skupinou budou spíše domácnosti a kanceláře. Nepříliš velké pozorovací úhly vám nedovolí prezentovat klientovi reklamní agentury finální verze připravených letáků (při pohledu mimo pozorovací úhel jsou barvy zkreslené) - u grafů v Excelu však určitě nezjistí žádný problém.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama