Úvaha: Jakou cenu mají pro vás vaše data?
autor: Michal Rybka , publikováno 24.1.2014
Úvaha: Jakou cenu mají pro vás vaše data?

Tak – už je to tu zase. Známá, která mě považuje za všemagický IT servis zdarma, přinesla chcíplý laptop, na kterém byla, jako tradičně, všechna její data. Záloha žádná. Za ty roky, co jí znám, se to stalo už potřetí. Nepomáhá psát články, šířit osvětu, dokonce ani vtloukat to do hlavy osobně. Lidé se prostě nepoučí.


Musím říci, že na to, že si koupila před nějakými pěti lety stroj neznačkový a nadto repasovaný, zvládal útrapy docela statečně a dlouho. Po pěti letech činnosti spojené s nasáváním prachu, chlupů a bůh ví čeho dalšího, si ale řekl, že ostatně není žádný vysavač a odmítl pracovat. Takže se ocitl na mém stole a po pokusu o start se místo Windows objevila nemilá hláška „Fan control error“.

Po rozebrání a vyčištění se ukázalo, že se ventilátorku do práce nijak nechce, takže je možné, že víceméně nefungoval už nějakou dobu. Oprava je problematická, u veterána musíte díl chladič + větrák sehnat z jiného vraku a vraky popravdě běžně po ruce nejsou a navíc nikdy nevíte, jak dlouho to bude fungovat. Nejprve mě napadlo, že bych ji měl dát svou oblíbenou poučovací lekci o nutnosti čištění a profylaxe – ale můžete to dnes uživatelům dělat? Dnes, kdy se nedostanete ani do all-in-one PC, které se nedá rozmontovat? Moderní počítače navádějí uživatele k tomu, aby do nich nelezli a považovali je za bezúdržbové. Jenomže pokud to někudy nasává vzduch, tak se to nutně zanáší a nějakou údržbu by to čas od času chtělo!

Úvaha: Jakou cenu mají pro vás vaše data?

Buď jak buď, oživovat stroj po nějakých sedmi letech věrné služby nemá smysl, takže jsem dal jasně najevo, že přišla chvíle vzdát hold padlému stroji a podpořit upadající trh s PC koupí nového. A v tu chvíli vyšlo najevo, že koupě nového stroje není až takový problém, jako ta data, co zůstala na stroji starém. Jako vždy, zcela tradičně, nebyla žádná záloha. Žádná záloha dat, mailů a ani instalaček, prostě nic. Potřetí.

Někdy mi připadá, že jediný okamžik, kdy uživatelé myslí na svoje data, je ten, když po startu počítače uvidí na obrazovce nějakou brutální low level failure hlášku. Jinak jsou jim data šumák. Koupit si USB disk a alespoň jednou měsíčně na něj zálohovat je, zdá se, stále nekonečný problém. Lidem připadá, že disky na zálohování jsou drahé a zbytečné. Navíc – a to je o poznání větší problém – na zálohovací disk se musí pravidelně zálohovat, což žere čas a navíc je to práce. Rozumíte – musíte připojit USB disk a spustit zálohování. Vyčerpávající opruz.

Úvaha: Jakou cenu mají pro vás vaše data?

Nejen to, ukázalo se, že máme problémy i s instalací programů. Někdy před pěti lety si nainstalovala nějaké šílenosti, ke kterým instalačky buď ztratila anebo je někomu půjčila anebo někdo ty instalačky půjčil jí. Klasika. V teoretickém světě má uživatel skříň, v ní šanony, v nich dokumenty ke všemu, co kdy koupil a udělal a vedle jsou úhledně narovnané boxy s instalačkami a vedle další šanon s klíči a hesly. V praktickém světě mám u některých lidí pocit, že je zázrak, že stále mají peněženku, klíče a občanku.

Přiznám se, že tohle je pro mě mimořádně frustrující. Každý rok píšu minimálně pět článků o tom, že by lidé měli zálohovat – a přesto to nedělají ani ti, kterým to osobně vtloukám do palice. Jednoduše neuvažují o tom, že mají data uložená na zařízení, které může taky selhat – a s každým rokem, jak se kapacita disků zvyšuje, můžou přijít o větší a větší objem dat.

V čem je problém? Osobně si myslím, že jedna část problému je v tom, že z běžné nabídky vymizela zařízení, která jsou specificky označena jako „zálohovací“. Protože nejde o významnou a viditelnou kategorii zboží, lidé tomu prostě nevěnují pozornost. Druhý problém je v tom, že zálohování nikdy nebylo organickou součástí operačních systémů. Na Windows XP jste si zálohovací software od Microsoftu museli doinstalovat, na Windows 8 máte Historii souborů, která je ale defaultně vypnuta. Pokud chcete zálohovat, musíte pro to něco aktivně udělat, což je něco, co běžný IT civilista nepodnikne, protože ho to nezajímá. (Někdy mám dojem, že tenká červená linie, která odděluje IT civilisty od IT pozitivních je právě v tom, že IT pozitivní se aktivně zajímají o zálohování a osud dat obecně, zatímco IT civilistům je to do okamžiku selhání hardware v podstatě jedno.)



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
194 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 90.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.