Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Virtuální realita v křesle: závodníkem, pilotem či střelcem
Virtuální realita v křesle: závodníkem, pilotem či střelcem
autor: Jan Preclík , publikováno 3.4.2017
Virtuální realita v křesle: závodníkem, pilotem či střelcem

Nedávno jsem vám představil hry a pár aplikací, které, až na výjimky, naplno využívají virtuální realitu s pohybovými ovladači. Na základě diskuze jsem vyslyšel vaše přání v komentářích a více se zaměřil i na hry nabízející seated experience, tedy hraní v sedě, které také skýtá nemalou porci zábavy.


Závěr

Další vyčerpávající sada recenzí her, které stojí za to ve VR vyzkoušet, je za námi. Novinkou oproti minulému článku jsou gameplaye z mojí skromné dílničky, které vám, pevně doufám, ujasní představu o zmiňovaných hrách a pomohou vám při rozhodování o koupi.

Závěrem bych rád odměnil krom svých čerstvě nabytých fanoušků i čtenáře, kteří mi vydrželi věnovat pozornost až sem, dvěma dobrými tipy na nákup VR aplikací. Tím prvním jsou nákupy balíčků indie her na indiegala.com. Zdá se, že tento server myslel i na nás, VR hráče a v současné době nabízí už pátý balíček her pro virtuální realitu. Nejedná se sice o žádné zlevněné blockbustery, i mezi nimi se však dají najít klenoty. Například Final Goalie: Football Simulator, můj oblíbený simulátor fotbalového brankáře, lze koupit v balíčku s dalšími VR hrami za pouhých 3,99 dolarů. Věřím, že spousta z vás tuto informaci využije k prospěchu svému.

Druhým tipem jsou momentální slevy na Oculus store k příležitosti prvního výročí vydání riftu. Krom toho, že můžete Oculus rift pořídit i s touch ovladači za příjemných 598 dolarů, můžete nakupovat kvalitní hry s poměrně slušnými slevami. EVE Gunjack a Dreadhalls lze pořídit se slevou za 3,99 USD, Chronos je zlevněn ze 40 USD na 16,99 USD, recenzovaný likvidátor bomb je za 6,99 USD a za zmínku stojí i 50% sleva na EVE: Valkyrie. S nákupy si ovšem musíte pospíšit, jelikož slevy končí už v úterý, 4. dubna.

Stejně jako v díle předchozím i nyní uvítám vaše názory na dnes zmíněné hry a návrhy na minirecenze dalších titulů. Máte-li nějaká doporučení na zajímavé VR hry, sem s nimi. Pokud mi to jejich vývojáři nebo online knihovna umožní, rád je pro vás zrecenzuji. Jen mě prosím ušetřete leteckých a vesmírných simulátorů.



Tagy: htc vive  oculus rift  virtuální realita  vr  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
3.4.2017 09:13:05   88.81.93.xxx 72
no ja vam nevim.
doma se mi vali oculus DK2, coz je fullHD VR. nic nefunguje, ovladace nejsou a kdyz po desetihodinovem snazeni neco spustite, pripadate si jako by jste hraly doom 1. okraje jsou rozostrene, viditelnost bodu je desiva, jako by jste chteli hrat hru na reklamnim LED panelu. kdyz k tomu pridate nejaky pohyb v fps akci, do 10ti minut jdete blit.. nejsem si jist zda vive je tak zasadne lepsi aby tech 24 000kč za to stalo. me firma oculus jen presvedcila o tom, ze si ode mne nezaslouzi ani korunu. tak neskutecne ignorativni pristup predrazeneho zmetka ktery ani nefunguje.. proboha....
3.4.2017 12:21:29   85.71.114.xxx 80
Doma mám HTC Vive. Koupil jsem ho shodou náhod v den, kdy tu vyšla recenze právě na Vive. Mezitím jsem měl možnost vyzkoušet si ještě v herně Oculus rift s ovladači + hraní Projet Cars na volantu v playseat. Oculus mi přijde horší, co se obrazu týče. Divné nastavování, nutnost prapodivně centrovat obraz a i ten posuvnej "čvonč" na spodní straně brýlí, který má sloužit k přizpůsobení čoček mi připadal, že buď nic nedělá nebo to nemělo téměř žádný efekt a nebyl jsem schopný vidět ostře. U Vive lze otočným kolečkem přesně nastavi roztěč čoček, dokonce je v balení v manuálu na spodní straně pravítko s návodem, jak si oči změřit a podle toho to přesně nastavit. Už to je docela zásadní rozdíl, kdy potom ve Vive jdou "relativně" dobře číst i ikony na ploše, či drobnější text (alespoň mě to nedělalo problémy).

Blití je dost individuální. V žádné VR hře jsem neměl problém, jen v tom playseatu + Oculusu + Project Cars ano. V tomhle směru nebudu pomlouvat Oculus, protože ten za to nemohl. Mohl za to fakt, že já řídím auto rád (IRL) a tady mi u toho závodu fakt sedělo jak se člověk mohl rozhlížet a jako by byl tam, ale opravdu opravdu hodně mi chyběl "feedback" toho auta. Prostě mi bylo na blití když jedu kilem do zatáčky, člověk čeká určitý odpor a sílu, která ho tlačí na stranu sedačky, jenže tady nic, prostě nic... Stejně tak ve Vive mám divný pocit, když jedu v některé hře výtahem a ten jede rychle a najednou se u země zastaví. Člověk čeká takové to .... něco, že se trochu podlomí nohy atd, ale ono nic. Jinak ale jinde problém nemám.

Na Oculusu jsem toho jinak moc nenahrál, v herně jsem ještě zkoušel pohyb ovladače v The Climb a tam to bylo super. Každopádně mě Oculus přesvědčil spíše o tom, že jsem udělal dobře s HTC vive.

Ani Vive nemá dokonalý obraz a já to před koupí věděl (zkoušel jsem si to dost dlouho též v herně). Přesto bych řekl, že je o něco lepší (i díky možnosti lepšího zaostření) než u Oculusu.

Hry jako Raw Data, Arizona Sunshine, nebo i "jen demo" Budget cuts jsou naprosto super zážitek, ale je pravda, že takových "lepších" VR her je dost málo.

Každopádně za sebe musim říct, že investice ani náhodou nelituju a navíc mám človíčka, který to má doma, takže hraní coop VR her je dobrý zážitek a i ten integrovaný mikrofon na Vive headsetu není tak hrozný, jak se říká (na komunikaci ve hrách naprosto dostačující).

Každopádně rozhodnutí investice do VR nepřišlo ze dne na den, bylo to dlouhé přemýšlení, v podsatě od první myšlenky do realizace jsem se rozhodoval více než měsíc. A protože nehraju 10 hodin denně, tak výběr her mi zatim vystačí na dostatečně dlouhou dobu + ještě jsem vlastně ani nezkoušel namodovat jiné hry jako GTA 5 nebo Skyrim. Kde by to jistým způsobem mohlo být zajímavé.
3.4.2017 21:29:08   86.49.79.xxx 10
Zdravím. Také jsem playseat v herně zkoušel a měl jsem z jízdy přesně ty samé pocity, které tady popisujete. Bylo to sice fajn, chyběla mi ale zpětná vazba playseatu.

Druhou věcí byla konfigurace a equip herního PC v herně. Faktem je, že v sestavě, na které jsem měl možnost zkusit Project Cars s Riftem, byla GeForce GTX 1060 (možná dokonce 970tka), která se i přes své kvality, zejména poměr cena/výkon, s výkonem 1070tky prostě nedá srovnat. A v případě Project Cars se každé procento výkonu navíc vzhledem k náročnosti hry počítá.

Třeba to bylo právě silnějším GPU, možná konfigurací grafiky samotné hry, citlivosti volantu (Force feedback mám doma na 39%, aby odpor volantu nebyl tak přehnaně silný), faktem je, že oproti playseatu s riftem v herně jsem si doma hru s Vivem užil mnohem více.

Na tvrzení kvality zobrazení se spolu asi neshodneme. Ač jsem od počátku veliký fanda HTC Vive, obraz v Riftu mi přijde ostřejší a pixel mřížka méně zřetelná. Faktem je, že centrování na Riftu je do jisté míry obtěžující (ruku v ruce s páčkou na posouvání čoček), na druhou stranu Oculus Store je mnohem stabilnější a méně náchylný k pádům než SteamVR. Pro co bohužel nemám srovnání je Oculus touch vs HTC Vive.

Každopádně skutečnost, že LibreVR přišel s projektem ReVive, díky kterému se Vive stal do jisté míry otevřenou platformou, znamená opět plusové body pro Vive. S Riftem si totiž exkluzivky pro Vive nezahrajete (ač je jich po skrovnu a vývojáři doprogramovávají možnosti pro oculus touch, i takové tituly se najdou).
3.4.2017 12:41:49   95.102.239.xxx 02
Ty sa asi moc nevyznas, co? DK2 v ziadnom pripade nie je Full HD a ma mnozstvo chyb. Skusal som ho a mal som dva mesiace finalnu verziu CV1 a je neporovnatelne lepsia. Je vsak pravda, ze ani Full HD nestaci, preto som ho aj vratil.
3.4.2017 14:43:26   85.248.30.xxx 20
DK2 má FHD displej - 1920x1080. Obraz sa ale delí vertikálne na polovicu a teda pre kždé oko je konenčné rozlíšenie 960x1080. A to je samozrejme vidieť. FHD na oko nie je ani jeden z aktuálnych headsetov, ktoré majú rozlíšenie 2160x1200 čo je 1080x1200 na oko. Ale tie nové sú oproti DK2 dosť citelný pokrok. Chce to ale každopádne stále o dosť vyššie rozlíšenie. Oproti aktuálnemu stavu aspoň dvojnásobok a k spokojnosti ešte ďalší dvojnásobok (v závisloti od horizontálneho a vertikálneho FOV samozrejme). Dúfam, že najbližšie headsety nebudú mať rozlíšenie na oko nejakých 1400x1600 ale tých 2160x1980 aspoň. Proste 2Kx2K na oko. Je potrebný taký skok spolu s väčším FOV a posunom k 120Hz panelom.
3.4.2017 19:11:36   5.199.130.xxx 30
No ale pak jsou nároky o to vyšší, protože s vyšším rozlišením přichází větší FOV a větší draw distance, když připočteš nároky na vysoká fps a refresh, tak ti dojde, že VR bude navždy nedonošené dítě - vždycky, když se o něm někdo rozbásní, tak se nemůžu ubránit pobavenému úsměvu.
4.4.2017 05:52:53   109.230.53.xxx 10
V prvom rade, už teraz nechávam takmer všetko renderovať v dvojnásobnom rozlíšení cez supersampling, kvôli citeľne lepsšej výslednej kvalite obrazu. Čo s headsetom s vyšším rozlíšením nebude treba. A že kvôli vyšším nárokom bude VR vždy nedonosené dieťa? Keď si kúpiš monitor s vyšším rozlišením či vyššou frekvenciou, máš to to isté. Hry sú tiež čím ďalej tým viac náročnejšie. VR sa potrebuje ustáliť, čomu časom príde. Proste dôjsť k takým parametrom, aby malo obraz uspokojivý ako FHD monitory.
3.4.2017 14:47:35   85.248.30.xxx 30
S DK2 nemôžeš čakať zázraky. Je to už zastaralý headset určený pre vývojárov. A mal aj takú cenu. Terajšie headsety sú citeľne lepšie čo sa týka HW a aj SW podpory. Ale aj tak odporúčam si ich vyskúšať pred kúpou. Stále to nie je ideál a nie každému aktuálna VR sadne.
3.4.2017 21:15:42   86.49.79.xxx 20
Je veliká pravda, že srovnávat devkit oculusu s CV1 verzí je nesmysl. To už tady ale zaznělo.

Co se týká nevolnosti, někomu ta přilba prostě nesedne. Když jsem v létě dělal ve VR herně v Praze na Hradčanské, chodila tam spousta lidí a snášela to v pohodě. Jeden den se u mně stavil kamarád a i přesto, že hrál na Vive hry, které by nevolnost způsobovat neměly, skončil po deseti minutách na záchodě. Takový případ motion sickness jsem za celé dva měsíce svého působení v herně prostě nezažil. Na každého to prostě může působit jinak a ne každému to sedne, nicméně věřím tomu, že DK2 může způsobovat nevolnost mnohem víc, než komerční verze headsetů. Nehledě na to, že jsem chvilku psal pro dnes již neexistující vrmag.cz, jehož provozovatel je nadšencem do VR a prošly mu rukama za pár let veškeré vývojové řady Riftu. I ten říkal, že je obrovský rozdíl mezi DK2 a CV1 z hlediska uživatelského komfortu. Nehledě na to, že v dnešní době je DK2 už nepodporovaný hardware ze strany vývojářů Riftu.
3.4.2017 09:36:13   194.39.218.xxx 50
Díky za recenzi a aspoň za snahu podívat se i na letadla :-).

Jsem zvědavý, kam se tenhle obor posune za takových 5 let. Jestli už budou displeje dostatečně jemné a optika zdokonalená, aby to dokázalo reprodukovat obraz v kvalitě dnešních monitorů.
3.4.2017 10:14:17   194.228.23.xxx 00
Problém ale bude výkon. I 2x4k ve VR není žádná velká sláva, mnozé odradí HW nároky, i když pro simulátory to není až tak limitující, tam ti lidi i dnes nezřídka mají 3x4k, otázkou je zda z toho vytlačí dostatečné FPS, třeba v leteckých simech to víc než na grafice stojí na CPU a ani současný král 7700k přetočený na 5GHz není žádná sláva.
12.4.2017 09:52:33   84.242.67.xxx 00
Na moderní letadla to bude OK už teď, že se lítá víceméně přístrojově, na WWI a WWII letadla je jedna z nejdůležitějších věcí spotting a identifikace aby se člověk chytal na někoho se 3lcd a track IR se stejným skillem to bude chtít tak 4-8k
3.4.2017 10:02:27   37.187.7.xxx 41
Vzpomněl jsem si na Incoming - takový koncept by VR seděl, jak prdel na hrnec.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

11 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 4.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.