Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Že by tu byla konečně rozumná zelená energetika?
Že by tu byla konečně rozumná zelená energetika?
autor: Michal Rybka , publikováno 24.3.2017
Že by tu byla konečně rozumná zelená energetika?

Zelení neznají bratra, ani cenu, kterou jejich šílené nápady stojí. Přehnaný boom solární energetiky podpořil několik solárních baronů a jistě i výrobu solárních panelů v Číně, ale zamořil naše pole lesklými deskami, jejichž energetická produkce stojí domácnosti i průmysl desítky miliard navíc. S novými technologiemi by se ale situace snad mohla normalizovat.


Vážně ten spěch, to honem, honem, nebo se lední medvěd utopí – vážně to stálo za to, abychom mrhali penězi na polonedodělky, místo toho, abychom věnovali čas a peníze výzkumu a vývoji něčeho opravdu efektivního, ekonomického, udržitelného?

Z osobní zkušenosti znám Zelené jako nepříliš inteligentní lidi, kteří radši konají, než myslí – ale musíme kvůli jejich aktivismu dělat hlouposti i my, ostatní?

Teprve teď začíná zelená energetika získávat rozumné obrysy, které jsou ale stále limitovány nedostatečnou kapacitou baterií elektromobilů, nedostatečnou rychlostí jejich dobíjení, nutností vyvinout baterie s velkou výdrží a odolností, promyslet celý cyklus jejich výroby a recyklace. Je tam ještě spousta práce, spousta problémů, spousta standardů, které je třeba vyvinout, aby všechno bylo jednoduché, jednotné, pochopitelné.

Pamatujete na hrdinku příběhu Nosedive z poslední série britského seriálu Black Mirror, která řeší problém s tím, že elektročerpací stanice nemá kabely pro její elektroauto? Tak to se musí vyřešit, tento problém nesmí existovat. Dobíjení elektroaut musí být stejně rychlé a jednoduché, jako je dnes čerpání benzínu. Tohle je přesně to, co se musí doladit, dořešit, standardizovat. Všechno musí být propojené, všechno musí dávat smysl, od výroby, přes provoz po recyklaci.

Ideálem ekologie není stařec sedící v jeskyni a konzumující pouze hříbky a borůvky místní produkce, to je zásadní nepochopení ekologie. Cílem ekologie je Ouroboros, had, požírající sama sebe, proces, který nemá konec a ani začátek, protože výstup každého procesu je vstupem pro jiný proces. Krebsův cyklus, který se opakuje znova a znova.

To je podstata života – a ve chvíli, kdy stejné úrovně recyklace dosáhne i průmysl, se konečně staneme trvale udržitelnou civilizací. Ale musí se u toho přemýšlet, více investovat do vývoje a méně do palby do temnoty naprázdno.

Méně akce, více inteligence – a nakonec se to podaří!



Tagy: tesla  baterie  energie  blackout  zelení  greenpeace  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
24.3.2017 14:28:10   192.168.42.xxx 224
ano, je to tak, zatím jsme vše dělali blbě a jaderná energetika a výzkum a elektroauta a ostrůvkové systémy jsou to pravé. Teda zatím ne, ale jednou až budou levnější a efektivnější. Tak zatím, uhlí už dohořívá, musím jít přiložit ... sorry, měl jsem ho za babku :-(
24.3.2017 14:40:19   202.60.195.xxx 2010
Na akumulátorech se pracuje nepřetržitě 140 let, na elektromobilitě 120 let a stále žádný zásadní pokrok. Holt se technologický pokrok nedá naplánovat jako pětiletka.
24.3.2017 16:11:02   193.87.170.xxx 1819
Čo si predstavujete pod pojmom "zásadný pokrok"? Dnes je dojazd 400-500 km, rýchlonabitie za do pol hodiny, systémy na niekoľkodesaťsekundovú výmenu batérií sú už tiež na svete - je to otázka dohody a dostatočných výrobných kapacít. Ešte nedošlo ku kritickému bodu, kedy sa to vyplatí - ale nie je to ďaleko, stačí sa pozrieť na aktivity veľkých automobiliek za posledných 5-10 rokov. Až sa začne masová výroba a akumulátory pôjdu cenovo dolu, tak to už nikto nezastaví. Zásadný je práve fakt, že ropu potrebujeme na iné ako spaľovanie - to rozhodne. Sebestačné domy u nás ešte dlho nie, nemáme správne podnebie. Aj keď to sa môže zmeniť výrazne (k lepšiemu i horšiemu), keď budú globálne klimatické zmeny ďalej pokračovať takou rýchlosťou ako dnes.
24.3.2017 16:41:29   202.60.195.xxx 2515
Zásadní pokrok by byl akumulátor s 5 kW na 1 kg.
Průměrný dojezd je 175 km, pokud se intenzivně topí a klimatizuje tak půlka, nabíjení doma trvá 12 hodin, dotovanou nabíječku o příkonu celé jedné ulice rodinných domů neuvažuji.
Akumulátory se masově vyrábějí 120 let a cena lithiových akumulátorů setrvale stoupá, z důvodu velké poptávky.
Antropogenní činnost nemá vliv na zemské klima, nemůže ho zhoršit ani zlepšit.
24.3.2017 17:04:33   65.19.167.xxx 1019
Tou první a poslední větou se vysmíváš spíše sám sobě.
24.3.2017 17:26:41   202.60.195.xxx 118
Na zemské klima mají hlavní vliv kosmická tělesa, co je na tom k smíchu nevím.
24.3.2017 17:54:36   62.245.121.xxx 1722
"Antropogenní činnost nemá vliv na zemské klima"
Už jsi někdy slyšel o skléníkových plynech a globálním oteplování v důsledku lidské činnosti? Nejsem nějaký "ultraekolog", ale ty mi připomínáš všeználka Klause.
25.3.2017 02:18:36   90.177.78.xxx 163
Já myslím že pravda bude tak někde uprostřed, zvlášť potom co se přišlo na to že IPCC "hýbalo" s teplotami(Climategate), protože se některé roky oteplovalo méně než potřebovali.
25.3.2017 12:44:56   83.208.175.xxx 78
Až na to, že se na nic nepřišlo. Nějací alarmisté - ti skuteční! - dezintepretovali nějakou komunikaci, a pak to řešilo asi osm nezávislých komisí a to nejhorší, na co přišli, byla špatně fungující komunikace vědců s veřejností. Což je ovšem příběh starý jako lidstvo samo.
25.3.2017 13:52:16   81.30.247.xxx 613
rnb je demagog a troll, vůbec ho nepočuvejte. Jen se podívejte kde byla kapacita baterií do mobilu před 15ti a 10ti lety, jaké kostky baterie byly, čím vším trpěli, jak byly nespolehlivé, ale tady pánečkovi se li-pol a li-ion baterie nelíbí ačkoliv jsou 10x menší.
Páneček tady trolí cosi o dojezdu první hybridní toyoty prius okolo 60km při normálním používání. Přitom neví že na nákupy po městě to bohatě stačí. A po vybítí se nastartoval motor a začla si dobíjet energii. Tesla má oficiálně 600km, ale takovýmu člověku bude vadit i když to bude mít dojezd 50000km na jedno nabití. Přitom ta pohodička nabíjet si to doma ze solárků, jé už se těším.
25.3.2017 16:19:19   90.177.78.xxx 91
Mám telefon starý 13 let, baterka v něm má kapacitu 1,5Ah a napětí 3,7V(Li-Pol). Koukal jsem po podobném akumulátoru a člověče kapacita vůči velikosti u origo baterek je +- pár mm stejná. Neoriginální baterky které se teď do tohoto telefonu prodávají mají kapacitu nižší, tuším od 0,6Ah až po 1,3Ah.

Takže co se týká telefonů zase takový pokrok vidět není.
26.3.2017 09:50:22   81.30.247.xxx 55
13 let a máš li-pol baterii? Tak to se klaním, protože nejspíš budete mít i stroj času.
26.3.2017 13:53:58   90.177.78.xxx 60
To víš že mám stroj času Jardo, ty ne? Schválně jsem se koukl do telefonu a baterka je Li-Pol s rokem výroby 2005.
25.3.2017 21:28:40   78.102.211.xxx 60
Akumulátory se za tu dobu zlepšily jen mírně, klesla hlavně hmotnost, to je pravda, ale kapacita se zas o tolik nezlepšila. Je to krásně vidět na článku 18650, mimochodem tyto články jsou v elektromobilu Tesla.

Teslu za 2 mega neberu jako argument, pro běžný život nepoužitelná hračka.

Až budeš mít akumulátor s 5 kW na 1 kg, tak se zase ozvi, pak bude mít elektromobilita skutečně zelenou.
25.3.2017 21:13:27   78.102.211.xxx 69
O výmysly a lži se nestarám, produkce CO2 na úrovni produkce jedné středně velké sopky neberu na zřetel.
Lidstvo dosud nedospělo do stádia, že by disponovalo technologiemi schopnými nějak zasáhnout do zemského klimatu.
26.3.2017 09:40:51   89.234.157.xxx 54
Uvádí se, že výbuch Krakatoi způsobil ochlazení v průměru 1,2°C a erupce trvala cca měsíc.

Evidentně nemáš páru o čem točíš, zkus si na rok zajet obhlédnout uhelné elektrárny v Číně.
26.3.2017 10:08:54   79.134.255.xxx 44
A mimochodem, když máš tendence takto "instantně" nahlížet na tuhle problematiku, měl bys vzít v potaz, že rozdíl jednoho stupně může rozhodnout o skupenství vody.
26.3.2017 12:46:55   78.102.211.xxx 22
Samozřejmě že mám, ochlazení způsobil vyvržený popílek, který setrvává v atmosféře rok až dva a v Číně mají spoustu problémů s emisemi síry, dusíku a sazí, nikoliv problémy s CO2.
Rozdíl jednoho stupně při průměrné teplotě na povrchu Země 15 °C nezpůsobí změnu skupenství vody.
26.3.2017 14:25:04   94.142.242.xxx 15
Vliv Krakatoi na zemské klima byl v souvislostech důsledněji prostudován až teprve nedávno. Taktéž na současné klima (poslední století) a na vliv člověka na něj bude možno objektivně nahlížet až řekněme za dvě tři dekády a vezmeme-li v potaz takovou setrvačnost, je docela pochopitelná určitá míra alarmismu. Počasí a klima jsou dost komplexní systémy, ale ty máš evidentně jasno - gratuluji, běž o tom přednášet.
26.3.2017 14:05:19   83.208.175.xxx 32
Lidstvo produkuje přebytek asi TŘICET GIGATUN CO2 ročně. Ukažte mi tu vaši "středně velkou sopku" s podobným objemem emisí CO2. Ne, vážně, jsem opravdu zvědavý, sem s ní!
26.3.2017 14:24:03   78.102.211.xxx 33
To jsi třikrát nadhodnotil, uživání ropy, uhlí, zemního plynu a dále stavebnictví jsou na třetině.
Libovolná středně velká erupce sopky namátkou Svatá Helena a Pinatubo a následné procesy.
Pokud vybuchne skutečně velká sopka, namátkou Yellowstone, bude to ve zcela jiných řádech.
1.4.2017 23:30:56   83.208.175.xxx 00
Ve skutečnosti jsem to podhodnotil, současný přebytek antropogenní produkce uhlíku je třicet pět gigatun.

Přitom, Svatá Helena: jednorázově asi 10 Mt. Pinatubo: jednorázově asi 50 Mt.

https://volcanoes.usgs.gov/vhp/gas_climate.html

Zřejmě patříte k těm jedincům s "alternativními fakty", jinak si vaše výplody odtržené od reality nedokážu vysvětlit.
28.3.2017 08:39:05   82.113.54.xxx 22
CO2 je neznečisťující plyn nezbytný pro fotosyntézu rostlin, které stojí na počátku potravního řetězce prakticky všech živočichů. Ideální hladina je 3x vyšší než máme dnes, to se dá na rozdíl od vylhaných hokejek ověřit reprodukovatelným experimentem. Zde trochu historie: http://deforestation.geologist-1011.net/PhanerozoicCO2-Temperatures.png a zde trochu počtení o nebezpečně nízké úrovni CO2: http://notrickszone.com/2013/05/17/atmospheric-co2-concentrations-at-400-ppm-are-still-dangerously-low-for-life-on-earth/
1.4.2017 23:27:41   83.208.175.xxx 00
Když už tu ukazujete grafy sahající 600 milionů let do minulosti, uvědomujete si vůbec, že každých 90 milionů let Slunce "přižhavuje" o jedno procento? Je vám také znám uhlíkový cyklus v zemské kůře a zpětnovazební procesy, které ho ovlivňují?
28.3.2017 08:30:36   82.113.54.xxx 31
Až začne masová výroba, cena lithia půjde nahoru a cena akumulátorů taky. Tady je problém v tom, že na elektroautu není žádná nová technologie, která by mohla razantně slevnit. Všechno je to přes 100 let staré, dávno zvládnuté a na provozní potřebu vytažené drahými materiály. Lithium v aku, měď v motorech, hliník v karoserii. Tohle fakt levnější nebude.
27.3.2017 07:25:09   193.85.153.xxx 61
Většinu z těch 120let nikdo na elektromobilitě nepracoval.
24.3.2017 14:32:35   202.60.195.xxx 297
Autor sednul na lep PR, FVE+akumulátor jsou v ČR těžko použitelné, s výjimkou neelektrifikovaných nemovitostí anebo je-li provozovatel nějak zapojen do systému zelených dotací a obchodu s elektřinou.

Důvodem je fakt, že nejvíce elektřiny se spotřebuje v zimě kdy je výroba z FVE na 5 %, výroba z FVE na rodinném domku v zimě nepřekračuje 50 kW měsíčně. Tady žádný akumulátor nepomůže, prostě a jednoduše je bilance výroba/spotřeba záporná. Majitel rodinného baráku tak stejně musí mít přípojku od ČEZ/EON/PRE, platit měsíční paušál atd. atd. a ve výsledku se mu vyplatí na solár vykašlat a celoročně platit za elektřinu "ze zásuvky".

Pohádky o 10 000 cyklů na akumulátoru ponechávám bez povšimnutí, stejně tak problém s třífázovými spotřebiči třeba cirkulárkou, nebo že elektromobilita bude potřebovat jeden celý nový blok Temelína.
25.3.2017 07:09:26   81.201.58.xxx 61
"Autor sednul na lep PR"
Rozhodně, "inteligentní baterie" asi výběhový model, dnes frčí umělá inteligence, LOL.
Není ten zázrak podle popisu mormální LiFePo4?

"FVE+akumulátor jsou v ČR těžko použitelné, s výjimkou neelektrifikovaných nemovitostí"

Buď to je použitelné nebo není, obtížnost elektrifikovatelnosti přece nesouvisí s použitelností. Sám autor zmiňuje dobíjení ze sítě když nejsou vhodné podmíky.

S 50kW za měsíc se snad dá vydržet, pokud s tím nechcete topit, vařit a ohřívat teplou vodu. Jinými slovy s přípojkou na plyn by to stačilo s prstem v nose. Pokud realizují to zdražení distribuce elektřiny pro domácnosti, pak se to možná i vyplatí.
25.3.2017 13:54:37   81.30.247.xxx 23
hele na baráku se to vyplatí všechno co dodává tomu baráku energii. Od pasivního trojvrstvého skla, přes polystyren a minerální vatu až po větrnou elektrárnu o výkonu 50W ano i 50W se hodí.
26.3.2017 12:52:21   78.102.211.xxx 00
Elektřina z kombinace FVE+akumulátor vychází někde kolem 15-20 Kč/kWh, proto je to vhodné pouze na neelektrifikované objekty.
Dobíjení akumulátorů z elektrické sítě je projev šílenství, případně nějaký zvlášť vypečený dotační program.
S 50 kWh na měsíc nevydrží ani paneláková dvoučlenná domácnost s centrálním vytápěním a plynovým vařičem, evidentně se v problematice vůbec neorientuješ.
26.3.2017 14:06:32   83.208.175.xxx 01
Tak jestli jste v současnosti na 20 Kč/kWh, doporučuji koupit modernější vybavení - je asi třikrát levnější.
26.3.2017 14:26:17   78.102.211.xxx 00
To je současná reálná cena po započítání amortizace veškerého zařízení, bez dotací.
Na cenu pod 10 Kč/kWh se dostaneš výhradně ve vlhkém snu.
26.3.2017 16:27:14   81.201.58.xxx 01
OK, pak se IMHO nejedná o problém použitelnosti, ale o problém ekonomický.

Baterie se do asi dobíjí ze sítě hlavně olověné, kterým nedělá dobře hluboké a dlouhé vybití. Tuším, že bylo v článku zmíněno dobíjení při levném tarifu. Pak by se asi mohly dobíjet i ty LiFePO4, ale pochybuju(nepočítal jsem to), že by mělo ekonomickou výhodu je tím oddělávat.

Na druhou stranu pokud by každý barák měl baterii na pokrytí větších požadavků na výkon a ze sítě si bral malý výkon, ale trvale, asi by mohla distribuční síť být mnohem slabší a levnější. Nicméně mi to přijde jako cesta zpět a ekologický by to rozhodně nebylo:-)

Pokud by se cena distribuce účtovala tak jak byl ten loňský návrh, tak by mě cena 1kWh na zahradě vyšla až na cca 40Kč.

Ještě k cirkulárkám. Myslím, že lidé, kteří by si něco takového pořídili asi cirkulárku neřeší;-) Nicméně třífázový střídač určitě není problém. Je jím v podstatě každý regulátor otáček-střídač pro asynchronní motory
25.3.2017 12:28:24   83.208.175.xxx 11
Druhý odstavec je argumentem pro velké instalace na úrovni rozvodné sítě, abyste se o to nemusel starat. Ostatně co by vám záleželo na tom, kde tu energii ČEZ vezme, že? Pokud na FVE ušetří, použijí je, pokud neušetří, tak se na to vykašlou.

Třetí odstavec skoro jako by předpokládal, že přechod na plnou elektromobilitu se uskuteční přes noc. Což je samozřejmě absurdní. Stačí, aby to trvalo víc než deset-patnáct let a máte po problému. V téhle zemi bych to viděl tak na třicet let, když průměrné stáří vozu v téhle zemi je kolem patnácti let.
24.3.2017 14:42:32   192.168.214.xxx 1412
Z velké části souhlasím, jen to obviňování Zelených mi přijde troch moc. Celkem to odpovídá rčení "Po bitvě je každý generál". Vymyslet hned napoprvé ideální produkt, který se časem nepřekoná, se podařilo asi jen vynálezci kola. A i tam pochybuji, že v budoucnu bude pro plynulý pohyb nezbytné (maglev nebo sci-fi antigravitační zařízení mají potenciál je nahradit).
Energeticky soběstačný dům je pěkná myšlenka, ale v uvedené cenové kategorii osloví jen zastánce nezávislosti na systému (off-griďáky nebo preppery, popřípadě nadšence). Kolik znáte lidí, kteří mají doma připraveno 100 litrů pitné vody a 50 kilo rýže pro případ nouze (tak proč by měl uvažovat o výpadku dodávek elektřiny)? Finančně to také příliš nedává smysl - je stále levnější být jen pasivním odběratelem. Dokud bude centrálně distribuovaná elektřina levnější než energeticky srovnatelné "ostrovní" řešení, nedojde k masivnímu rozšíření a tedy ani ke zlevnění produkce (to by se muselo zaplatit vlastním provozem dejme tomu do 10 let a stále v mnoha geografických bude nutné být pro jistotu připojen do sítě). Masy kálí na ekologii, osloví je jedině zlaťáčky v kapse.
A malá odbočka. Jsem zvědavý jak trh zareaguje na skutečnost, že u elektromobilů nutně jednou baterie odejdou do důchodu jako u notebooků. Zatímco o 10+ let starého benzíňáku máte šanci na slušný provoz i následný prodej, u stejně starého elektromobilu bych si to sakra rozmyslel. Ona investice do nové baterie bude asi představovat, ve srovnání se zůstatkovou cenou auta, neekonomické řešení.
24.3.2017 16:04:15   193.87.170.xxx 821
S elektromobilitou sú spojené ďalšie zásadné zmeny, takže to vôbec nevidím tak čierne. Autonómne riadiace systémy, car sharing, väčšina ľudí vôbec nebude potrebovať vlastné auto alebo len raz za čas, takže vlastniť ho bude zbytočné a bude sa prenajímať. Preto jeho cena bude väčšine ukradnutá. Viem, že v týchto oblastiach, kde je auto znakom statusu, sa to zdá nepredstaviteľné, ale pokiaľ nedôjde k civilizačnému kolapsu, je tento vývoj prakticky nevyhnutný.
24.3.2017 16:24:50   202.60.195.xxx 176
Autonomní řídící systém vůbec nesouvisí s elektromobilitou, jde namontovat téměř do jakéhokoliv současného auta.

Většina majitelů automobilů chce mít auto k dispozici IHNED a zejména o víkendu. Car sharing v tomto případě neřeší vůbec nic, provozovatel car sharingu by musel držet přibližně stejný počet automobilů jako mají majitelé automobilů dnes. Je to krásně vidět v Pátek a v Neděli, kolik aut je v pohybu.
24.3.2017 16:34:06   193.87.170.xxx 1023
To vôbec nie je pravda, nemusel. Je to krásne vidieť na plných parkoviskách. A väčšina nechce mať auto k dispozícii ihneď; chce sa dostať z bodu A do bodu B pohodlne a v danom čase. Že si to neviete dosť dobre predstaviť, ma vôbec neprekvapuje - ľudia si všeobecne radikálne zmeny predstaviť nevedia.
24.3.2017 17:22:43   202.60.195.xxx 275
Mluvíte z cesty, velká část automobilistů si pořizuje auto právě kvůli tomu, že chtějí mít možnost neplánovaně a ihned vyjet, už proto že se jim to věčné plánování cesty z bodu A do bodu B v daném čase začalo zajídat.

Co si představit nedovedu, že by car sharing byl významně levnější než vlastnit svoje auto. Samozřejmě pokud to stát nějak nepokřiví dotacema.
24.3.2017 19:32:18   137.74.167.xxx 314
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
25.3.2017 21:15:17   78.102.211.xxx 52
Služba sdílení kol ve větším měřítku nefunguje nikde na světě, to je tak všechno co se k tomu dá říci.
Turisté mají půjčovny aut už dnes, ale míra využití není příliš vysoká.
24.3.2017 19:50:17   137.74.167.xxx 89
Jinak ti to vysvětlit v souvislostech můžu takto. Elektromobil může v hustě osídlených aglomeracích výrazně přispět ke kultivaci prostředí (spaliny, hluk), návazně na to se nasazování elektromobilů stává veřejným zájmem a může být tudíž dotováno z veřejných peněz a s pomocí "carsharingu" vytlačit věci typu "pražští taxikáři" - spoustě lidem to bude znít jako rajská hudba, věř si čemu chceš.
24.3.2017 21:22:16   94.142.242.xxx 35
A zkus na to nahlížet tak, že už pak záleží jen na hustotě osídlení, snaze samosprávy regulovat dopravu (dotovat formy sdílené a hromadné dopravy) a hustotě stanic pro sdílení aut. Ve chvíli, kdy tyto tři pojmy nabývají, začíná dávat smysl přesně to, co říká historik. Asi se to netýká v takové míře nás Čechů, proto si to neumíš představit, ale v nějaké desetimilionové metropoli to dává jasný smysl.
25.3.2017 13:59:19   81.30.247.xxx 22
bež s kolama do zadele carsharing nikdy fungovat nebude tečka. A po kolapsu, kterej tady Brusel připravuje, budou auta zbytečná.
25.3.2017 12:33:11   83.208.175.xxx 21
To, že velká část automobilistů si pořizuje automobil z takovýchto důvodů, ještě neznamená, že podstatná část populace by nedala přednost rozumně placené službě před nákupem staré ojetiny (dnes, když nemají možnost, tu starou ojetinu mít musejí). Že to není možnost pro všechny ještě neznamená, že by se to neuplatnilo vůbec.

Pak je ještě otázka, co znamená "ihned". Pokud to zahrnuje i "do hodiny", tak si umím představit, že i to by šlo pokrýt nějakou automatizovanou dopravou. Neznám moc lidí, kteří mají neustále sbalený kufr (snad na útěk před policií? )
25.3.2017 14:02:22   81.30.247.xxx 92
taková doprava už existuje a jemnuje se to MHD, máš přesně rozpis co kam kdy jede. Je úspěšná a funkční, převeze daleko víc lidí za den než kdyby všechny auta v čr byly v carsharingu. Akorát se to jaksi neujalo a lidé mají auta dál.
Já bych to pojenoval o snahu udělat "MHD2.0" kdy dopadnem jak ve futuramě, skočíš do nějaké kapsle a ta tě vyflustne kde zrovna potřebuješ.
26.3.2017 14:00:30   83.208.175.xxx 21
Až na to, že *současná* MHD zřídkakdy jede z místa, kde právě jste, do místa, kam právě chcete. Budoucnost pravděpodobně bude právě v automatizovaných vozidlech několika různých velikostí zařazených do jednotného systému.
24.3.2017 15:19:36   81.200.57.xxx 82
Čína je naším vzorem.
Modrá, nikoliv zelená planeta.
Tyhle rádoby nenápadné polit-vsuvky poslední dobou fakt žeru
24.3.2017 16:14:50   185.100.87.xxx 412
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.3.2017 17:00:49   78.136.135.xxx 115
Fotovoltaické panely mají životnost tak 30 let, betonové nebo pálené tašky 100 let. 30 let mají třeba tašky plechové, ale ty si většinou zase lidé pořizují kvůli nízké ceně.
25.3.2017 12:41:00   83.208.175.xxx 11
I těch třicet let může být pesimistický předpoklad: https://www.youtube.com/watch?v=sJPd7oVG9N4 - "jen" 80% výkonu po čtyřiceti letech provozu, ale stále funkční. A to je tehdy ani nevyráběli se záměrem dosáhnout tak velké životnosti.

Jinak plechové tašky zase ale nevyrábějí elektřinu. Ale je fakt, že osobně na úplné vytlačení velkých panelů FV taškami moc nevěřím. Ekonomicky to nedává moc smysl.
25.3.2017 08:30:33   93.91.151.xxx 122
uprimne povazuju dnesni baterkovou manii za uchylnou.
Auta na baterky jsou podle me totalne slepa vetev, tahat s sebou pul tuny baterek ma zasadne negativni vliv na spotrebu (fyzika je svine, ani nahypovana bublina Tesla s ni nic nezmuze). Az bude dost energie, dava smysl mit vodikova auta a mozna i domaci generatory na vodik.
Ukladat do baterii, ktere musim vyrabet a vyhazovat je podle me stupidni.
O panelech na polich, ktere byly vyrobeny v Cine pri takovych ekologickych a energetickych nakladech si muze pozitivni myslet jen meloun (ekologisti jsou jak znamo zvenku zeleni a zevnitr rudi jako pravi komuniste, protoze chteji ridit lidem zivoty i svet).
Pnel v tasce je ten samy nesmysl, jen jinak zabaleny. Pro jistotu s nim vyhodim i tasku (jeji vyroba je tez energeticky pomerne narocna), to je vylozene ekologie. Skoro jako napad Greenpeace nebo podobne party.
Spis bychom meli investovat do fuze a v mezidobi do novych generaci reaktoru, ktere budou spalovat odpad dnesnich (uz existuji prototypy).
A hlavne do thoriove jaderne energetiky, ta muze byt tim velkym skokem, ktery nam da dost casu na vyladeni fuze...
Hlavne ne baterky a podobny blbosti.
25.3.2017 09:34:25   109.163.234.xxx 45
Já si myslím, že přímý i nepřímý tlak na vývoj úložišť elektřiny je stejně důležitý jako ostatní oblasti. Tvůj pohled na věc vnímám jako stejný nebezpečný centralismus, proti kterému se snažíš vymezovat.
25.3.2017 14:07:33   81.30.247.xxx 34
když si vezmeš kolik peněz narvali do vývoje převodovky DSG tak kdyby stejný prachy narvali do vývoje baterií, tak dneska už jsou všude elektrický auta a baterie obrovských kapacit.

Vodík je naprosto mimo. Jednak vybuchuje a jednak neexistuje nádrž která by jej uchovala. Prostě natankuješ plnou, příjdeš za měsíc a nádrž je prázdná. To je celkem problém, který z vodíkových aut dělá neschopné. Tak jdi a vymysli něco lepšího. Vymysli nějakej ultra hardcore xenomorfní pohon a nebo jen narvi do každýho auta microfůzní reaktor.... každej je chytrej, ale aby přišel s lepším nápadem na to nemá.
25.3.2017 20:02:05   93.91.151.xxx 43
tak to je nepravda. Samozrejme i dnes existuji nadrze na vodik, ktere neuchazi.
Napriklad realne zkusenosti s vodikovou ix35 nic takoveho neprinesly, nadrze jim neuchazi.
A to je realne auto v provozu, zadna teorie a prototyp.
A to copises o DSG a baterkach je dalsi nesmysl. Do baterek se nabouchalo samozrejme mnohem vic penez. A nema to ten efekt, kdyz si prectes nize, vypada to, ze baterky se nikdy nepriblizi energeticke hustote kaplin (benzin nebo vodik) a vzdycky bude baterkovy auto pekelne neefektivni nutnosti palit energii na tahani pul tuny baterek.
Ielani by samozrejme byl mikrothoriovy reaktor, bez nebezpecneho gama zareni atd. Ale vodik uz existuje,funguje, vyrabi se, existuji funkcni a realna auta.
26.3.2017 10:05:41   81.30.247.xxx 59
Co tady meleš za exkrementy demagogu? Proč tady lidem a dětem pleteš hlavy?
ix35 , uchází, akorát je to hodně bržděno, ale za pět let už to bude děravá fusakle.
Cože je nesmysl o penězích narvaných v automotive? Chlapče, zvláštní že když pár miliard narval Samsung do vývoje baterek, tak nejen že přivedl na svět lithiové baterie s luxusní kapacitou. Ale neskončil s tím a vyvíjí dál, a další meta jsou baterie bez lithia na bázi grafenu, kterého je všude dostatek a není to těžký kov s 10x lepší kapacitou. Do dvou let budou ve všech nových mobilech. Jo jasně ty se dneska podíváš na baterky do mobilu a vidíš 900mAh, a hnedka si říkáš, fuj vůbec nic s nezměnilo, ale to že ta baterie je poloviční proti baterce 1000mAh před 5-10ti lety tě nezajímá. Že kdybs stejně velkou baterii měl z moderních materiálů, měla by dneska kapacitu 3500mAh, jenže to výrobce nechce, protože dnes je lithia už málo a stála by moc peněz. Takže ty peníze EFEKT MAJÍ! Jen ty ho nechceš vidět.
A nikdy neříkej nikdy, protože někdo nebude vědět že nikdy baterie nedosáhne energetické hustoty kapalin a půjde a takovou baterii vyrobí. Takže já věřím že se určitě dostaneme do doby kdy budeme mít libovolné množství energie v libovolně malých bateriích. Ale ono to bude ještě pár desítek let trvat než to tady bude vypadat jak ve star-treku a je taky možné že se toho ani tvoje děcka nedožijou.
A co se týká fúzního reaktoru, tak už jsem jim podařilo nastartovat fúzi a udržet děj celé (a teď se podrž) DVĚ vteřiny. Ano fúzní reaktor nastartovali na 2 vteřiny a ty takovej frajer už bys to montoval do aut. Bež jim poradit jak to mají udělat aby ten výboj udrželi dýl, oni ti zase poradí jak na gama záření.
26.3.2017 12:58:36   93.91.151.xxx 33
Takze blabolis.
Do aut patri mikrothoriovy reaktor. A thorium gamma zareni neprodukuje, coz samozrejme ty nevis. Ale to nevadi, ono nevis skoro nic.
A protoze nic nevis a nicemu nerozumis, michas fuzi (ta samozrejme do aut nepatri), klasicky uranovy reaktor, thoriovy reaktor a dalsi veci.
Ale zato baterky budou nekonecne kapacitni.
Ok.
Mimochodem revolucnich baterii jsem za poslednich 15 let videl oznamenych uz asi 100 a realne porad nic, jen evoluce 500 kg baterek v Tesle (a poradne napalena spotreba).
A sam si samozrejme odporujes, nejdriv pises, ze se do baterek neivestuje a pak jak investice do baterek zazracne posunuly lionky. Tak bud se neinvestuje nebo se investuje a ma to ty uzasny superprinosy co popisujes.

A mimochodem uchazeni ix35 a ztrata kapacity a samovybijeni baterkovyho auta, no vodik je na tom o dost lepe.
26.3.2017 13:08:23   78.102.211.xxx 11
Uveď výrobce a distributora těch grafenových akumulátorů, pokud mají být do dvou let v mobilech, už dnes musí být k reálně dispozici.
26.3.2017 15:18:10   81.30.247.xxx 12
rnb: Samsung: http://sam sungmania.mobilmania.cz/bleskovky/prulom-samsungu-grafenove-baterie-s-dvojnasobnou-kapacitou/sc-310-a-1331162/default.aspx

misanex: uka thoriový reaktor,kde se dá koupit thorium? kolik stojí?
Když nevím rád se seznámím.
Neodporuju, ale samsung do toho leje peníze sám, kdyby do toho lili všichni prachy jaký lijou do bezcený kravovin typu DSG, které při nástupu jakýkoliv dalších vodíkových/bateriových/thoriových zdrojů el.energie ztrácí smysl, to bys čučel co by tady bylo za baterky.

za těch 15 let já teda vidím obrovský posun od Ni-MH obrovský. Jak říkám kdo nechce vidět úspěch tak ho ani párem volů nepřesvědčíš-nepřesvědčím.
26.3.2017 15:38:04   78.102.211.xxx 00
Výrobce a distributora nemáš, uzavírám to s tím, že reálně použitelné grafenové akumulátory v dnešní době neexistují.
26.3.2017 17:00:48   83.208.161.xxx 00
samozrejme ze nema, tohle jsou deset a vice let vzdaleny veci...
26.3.2017 17:00:22   83.208.161.xxx 02
tak zasadni problem je, ze se absolutne nedari vyrabet grafen v rozumnem mnozstvi. Neexistuje zatim zadna metoda a zadna neni na obzoru.
Cili thoriovy reaktor je stejne realny jako grafenova baterie, princip je jasny, jen u toho thorioveho reaktoru vime i technologii. Jen by to chtelo do toho investovat misto kravin jako gigafactory na lion baterky...
27.3.2017 07:30:58   193.85.153.xxx 10
Lithium není těžký kov.
25.3.2017 13:51:43   78.45.181.xxx 71
Osobně se domnívám, že by se daleko víc mělo zapracovat na vývoji aut na vodík a budování potřebné infrastruktury...

Každopádně soláry v ČR byl klasický podvod, na kterém participovali zástupci valné většiny parlamentních stran a samozřejmě lobbisté a ekonomičtí hochštapleři, neváhající využít jakékoliv cesty k vlastnímu obohacení...

Každopádně činnost Elona Muska je vysoce záslužná...
25.3.2017 14:03:48   78.102.172.xxx 43
Ano, presne tak, je krasne jednoduche a najivne proste vse svadet na zelene, ale kolik meli zeleni hlasu v ceskem parlamentu 10-15? Ale pro "zelene" zakony, ktere dali nakrmit ekopodnikatele hlasovalo 120-150 poslancu parlamentu. Takze tohle by bylo dobre uvest na pravou miru, protoze mnozi z tech, ktere na ten zeleny nesmysl zadelali tam porad sedi!!!
26.3.2017 13:23:18   88.146.217.xxx 12
Většinu v parlamentu neměli, to je pravda. Na druhou stranu jsem žádného z nich neslyšel říkat, že plošná podpora alternativních zdrojů v podobě povinného odkupu energie za vyšší než tržní cenu je špatná cesta. Tihle lidé jsou opravdu hloupí a naivně věří, že lze přírodě pomoct postavením solární a větrné elektrárny místo jaderné. Řada prospěchářů toho jen využila.
Nejde ale jen o naše "domácí" Zelené. Protijaderná hysterie v sousedním Německu škodí i nám, stejně jako emisní povolenky nebo řada obskurních nařízení EU (zákaz klasických žárovek, přimíchávání ethanolu do benzínu apod.).
26.3.2017 10:09:33   81.30.247.xxx 24
Jasně, ovce křičí: Chci tankovat místo benzínu vodík! Musím někomu platit za to že jezdím. Musím odevzdávat své peníze někomu kdo ví jak s mými penězi naloží lépe než li já sám!
Chlapče ty máš dost vygumovanej mozek. Vodíkový auto si doma jen tak nenatankuješ! Ale obyčejný bateriový úplně v pohodě.
26.3.2017 10:24:34   79.134.255.xxx 31
Já myslím, že vodík má určitě smysl a infrastruktura pro úroveň (mezi)městské hromadné dopravy může být dobrý a skvěle funkční začátek věci.
25.3.2017 13:52:15   78.45.181.xxx 33
Osobně se domnívám, že by se daleko víc mělo zapracovat na vývoji aut na vodík a budování potřebné infrastruktury...

Každopádně soláry v ČR byl klasický podvod, na kterém participovali zástupci valné většiny parlamentních stran a samozřejmě lobbisté a ekonomičtí hochštapleři, neváhající využít jakékoliv cesty k vlastnímu obohacení...

Každopádně činnost Elona Muska je vysoce záslužná...
25.3.2017 17:11:24   77.87.242.xxx 66
http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou V kostce - z principu akumulátor NIKDY nedosáhne hustoty energie byť jen srovnatelné s kapalnými palivy, a čím blíž bude, tím to bude nebezpečnější.

Když ne, tak to pouze ukazuje to, co každej rozumnej člověk vidí kolem sebe - ve škole 90 % lidí sere na základy přírodních věd, protože to přecenebuduikdypotřebovatwoe. Pak se samozřejmě ukazuje v praxi, že to je názor velice kreténskej, protože tyhle lidi pak kdejakej tlučhuba uvaří na nudli, jelikož nejsou schopni vidět že to je utopie. A tak vesele skočí na lep nějakejm cucákm, jejich jediným cílem je sáhnout si na penězovod a případně zase něco pěknýho zakázat.

Řešením z dlouhodobého horizontu (protože zatím je ropy dost) je vyrábět benzín synteticky z odpadů, případně využitím řas apod., tady má smysl dělat výzkum. Řikám benzín, ne naftu, to je strašnej šrot. Proč režim dávno nesnížil výpalný z benzínu na úroveň výpalnýho z nafty?? Todle by vás mělo zajímat.

Co se týče úspor paliv a emisí částic, tak je samozřejmě obrovskej prostor ve zlepšení dopravy pro její plynulost. Aktuálně socanští kreténi se zelenou plísní na mozku protlačují opačnej extrém, dopravu omezit, zakázat, zregulovat…no, to fungovat nebude. Lidi stejně pojedou, protože nakonec musí, že, a to postávání v kolonách a neustálý rozjíždění a zastavování ve výsledku emise akorát znásobí. Snad i humanitním blbcům musí být jasný, že auto co profrčí za 5 sekund je lepší než to, co tam popojíždí pět minut.
25.3.2017 18:03:45   192.168.215.xxx 11
Proč nafta? Protože dieselův cyklus poskytuje o dost vyšší účinnost na objemovou jednotku paliva.

Srovnej si spotřebu benzinového a dieselového náklaďáku. Pravda, u malých autíček do města je to fuk.
25.3.2017 18:12:36   77.87.242.xxx 80
Na delší trasy nebo s velkým nákladem ve stabilní zátěži motoru, možná, tj. do traktoru, kamionu.

Ve městě a na krátký vzdálenosti to nemá co dělat. I na delší vzdálenosti s osobákem to už dávno má řešení - LPG. Situace kdy už víc jak polovina vozidel na silnicích je dehtová ukazuje, že je něco špatně. Největší roli v tom přitom hraje umělej rozdíl ve výpalným.
25.3.2017 18:44:59   78.102.172.xxx 54
Asi te to zklame, ale ta situace je pomerne jednoducha.
Na kratke vzdalenosti (typicky vikendove chalupy) a do mest je uplne nejucinejsi elektromotor a dokonce neni problem ani ta baterie. V podstate jedinne co brani rozsireni elektroaut je cena za baterii. Jestli dneska udelam nejakou Dacii do 200.000,- a nejake ekovozitko na elektriku za 500.000,- tak je to proste moc. Jenze pamatuju dobu, kdy 14" LCD monitor jsem v Autocontu obhlizel za 100.000,- a dneska stoji trojku.

Co se tyka dlouhych vzdalenosti, tak jednoznacne nejefektivnejsi jsou vlaky. Problemy jsou dva, neexistuje konkurence a tudiz se natahujou ceny a vlak vyjde draho. Zdravim monopolni Ceske drahy. Potom je to cesta posledni mile, protoze vlak jede nekam do stanice, ale ty se s nakladem (jedno jestli osobak nebo nakladak) potrebujes dostat az do mista urceni, kde koleje nejsou a nebudou. To bude beh na dlouhou trat, ale dokazu si predstavit u nadrazi pristavene ekovozitka, ktera me dovezou az do mista a potom se sami se samonavigacnim systemem opet vrati k nadrazi. Stejne tak si je pri navratu budu moci objednat, aby v urcity cas vozitko prijelo a dopravilo me zpet na nadrazi. :-)

Samozrejme abys me nebral za slovo, nerikam, ze se zaroven musi opustit tradicni spalovaci motory, ale dokazu si predstavit, ze to bude doplnek, ktery z daleka kazdy mit nebude, protoze ho nakonec ani nebude potrebovat.
25.3.2017 21:34:16   78.102.211.xxx 32
Krev není voda a LCD monitor není akumulátor. Cena akumulátorů bude setrvale růst, cena bude kopírovat ceny surovin na světových trzích a ty jdou nepřekvapivě nahoru na základě zvyšující se poptávky.
26.3.2017 08:09:30   78.102.172.xxx 34
No a co myslis to LCD, to myslis ze je z niceho? Nebo dnes AMOLED, toho ze by akumulator nesel casem s cenou dolu se nebojim, jen najit vhodnej levnej matros.

Problem je spis jak se presne pise v clanku, ze zeleny aktivisti jsou hloupy a chteji to hned, ale tan vyvoj bude jeste nejakou dobu trvat.
26.3.2017 13:04:15   78.102.211.xxx 20
V LCD je surovin pomálu a drahý vývoj již je amortizován, proto jsou levné. V (lithiových) akumulátorech se suroviny počítají na tuny a ceny těchto surovin na světovém trhu rozhodně neklesají, spíše slušně rostou.

Až se někomu podaří najít nějaký levný matroš, no tak si o tom popovídáme, zatím tomu nic nenasvědčuje.
25.3.2017 21:35:04   93.91.151.xxx 42
ja nevim, me to prijde jako blouzneni.
Dneska ve mestech drtiva vetsina lidi ma auto kde? Na ulici.
Zadna nabijecka, nic.
A vlhke reci ekologistu (ekolog je clovek co ma vzdelani a neco chape) o nabijeni z lamp atd. jsou uplna pitomost,draty na to samozrejme nejsou staveny.
A otresne naklady na vybudovani nabijecek pro kazde auto na ulici jsou mimo. Nehlede na to, ze vy se zhroutila sit, protoze by ty slavne slunecni panely v noci asi moc nenabily. A auto potrebuju mit nabity kdy? Rano...
26.3.2017 08:13:18   78.102.172.xxx 12
Ty poulicni lampy se taky samy nepostavily. Nechapu, ze to vubec nekdo stavel, vis kolik by se usetrilo, kdyby nebylo poulicni osvetleni vubec? Navic si uvedom, ze kdyz sviti mesic, tak nejake osvetleni ulic ani neni treba. :-D

A cetl jsi vubec ten clanek? Vzdyt ti tam autor jasne pise, ze jsou ty slunecni panely v noci uplne na CENZURA, budoucnost je jaderna energie a material lepsi nez uran uz vime, ze existuje.
26.3.2017 12:47:21   93.91.151.xxx 01
prave ze se tam oslavne heka na baterky do domu nabijene z panelu v taskach a to ja povazuju za kravinu...
25.3.2017 18:12:55   77.87.242.xxx 30
K vodíku ještě jednou http://petr-kubac.blog.cz/1702/strach-z-absolutnich-cisel
25.3.2017 19:00:29   193.8.87.xxx 62
Všem, kteří věří v solární energetiku doporučuji spočítat si, kolik by bylo potřeba km^2 panelů pro pokrytí spotřeby ČR, jakou kapacitu baterií by bylo potřeba pro uchování této energie v rámci denního cyklu pro momenty, kdy je potřeba. Každému kdo sní o pokroku v kapacitě akumulátorů, aby si dal vedle sebe en. hustotu benzínu nebo uhlí a alektrolitu (a uvědomil si, že jedno jaksi nevratně shoří, což u druhého není žádoucí). Každému, kdo sní o nabytí akumulátoru za pár minut, aby si spočítal přikon a tloušťku přívodního vedení.
Takto bych mohl pokračovat. Bohužel je snazší věřit než myslet...
Mé doporučení je, nic neregulujme, nezakazujme a nepřikazujme, nechme trhu otevřenou cestu, ono si to nalezne rozumnou cestu samo.
25.3.2017 20:02:18   109.163.234.xxx 47
Samo se nic nezreguluje, to je stejně utopická představa (osvícená společnost na úrovni každého jednotlivce), jako protipól (centralistická regulace osvícenou elitou) - nevyvratitelným důkazem je například kolaps burzy v r. 1929 a nedávná krize rovněž.
25.3.2017 20:08:37   109.163.234.xxx 36
Mimochodem lidé s erekcí na pravici vzývající zákon džungle, přitom neviditelní za klávesnicí, pravděpodobně třasořiťky, které by v první vlně obětí čítali 90% objemu, mě neskutečně baví.
28.3.2017 11:26:38   77.87.242.xxx 23
Kolaps na burze je právě přirozená regulace, ozdravný restart. Od té doby co se do toho začali montovat socani to je jenom horší.
25.3.2017 20:48:01   109.163.234.xxx 13
Příště až budeš někoho poučovat o počtech a víře, se zamysli nad tím, co máš v peněžence, či na kartě.
26.3.2017 08:19:49   78.102.172.xxx 62
Na vsechno se vykaslat a nic nedelat s dovetkem, ze ono se to nejak samo, je stejne hloupe jako dnesni opacna situace, kdy se rusi vsechno co nema slunicko v dusi a doticni jaksi neumi vyhlednout ven, ze v CR zdaleka kazdej den slunko nesviti a vitr nefouka. Chce to zlatou stredni cestu, alternetivni zdroje podporovat ale neprehanet to a zaroven si nezavirat cestu spolehanim se jen na ne.
28.3.2017 11:28:35   77.87.242.xxx 22
nj rudej Marx
27.3.2017 07:37:34   193.85.153.xxx 01
zašel jsem do obchodu a nabyl jsem tam akumulátor za pár minut, kdybych ho ukradl, nabyl bych ho ještě rychleji
27.3.2017 14:46:48   15.195.185.xxx 210
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.3.2017 11:27:42   77.87.242.xxx 43
Ty kokso co toto je za magora Thoriovej reaktor jako není jadernej reaktor? No já snad spadnu ze židle
29.3.2017 10:35:15   15.195.185.xxx 13
Ty kokso, a ty si co za magora? Kto tvrdi, ze to nie je jadrovy reaktor. Rec je o nahradeni uranu bezpecnou alternativou. Spokojny?
3.4.2017 18:58:02   77.87.242.xxx 21
Aha, tak von je uran strašně nebezpečnej a thorium je bezpečnost sama…tak jo
23.4.2017 11:22:20   89.102.21.xxx 00
Několik faktických poznámek k legistlativě OZE :
Zákon o obnovitelných zdrojích č. 180/2005 Sb. byl schválen v roce 2005 za ministra Libora Ambrozka za KDU-ČSL (schváleno: 31.3.2005, účinnost od: 1.8.2005). Pozměňovací návrh s 5% limitem na meziroční snižování výkupní ceny z FVE dostala do zákona poslankyně za ČSSD Hana Šedivá : "Aby měli investoři jistotu." Nikdy předtím ani potom se eko tematikou nezabývala. Nyní působí bez předchozí soudní praxe jako soudkyně jmenovaná V.Klausem.
Aktivisté "stavějící čapí hnízda" a podobně zákon od začátku kritizují pro nediferencovanost subvencí podle lokalit. Příklad je v sousedním Německu : nejvíc na umístění na domech, pak průmyslové objekty, brownfields, nevyužitelná půda a nejmíň na stavbu na zelené louce.

Teprve reakce průmyslu pohnula zákonodárce k novelizaci Zákona o OZE.

Pokud se trochu dokážete zamyslet, dojde vám čí zájem se v r.2005 v parlamentu prosadil. Napovím: ekologové a Zelení to nebyli.
23.4.2017 11:52:17   89.102.21.xxx 00
pozn. pro nepamětníky:
v r.2005 Strana zelených v parlamentu ani nebyla a Bursík, který ji dovedl do topolánkovy vlády, byl pouhý externí konzultant MŽP. Ano, zelení jsou ideový fanatici, ale pro přijetí zákona o OZE opravdu hlasovat nemohli.
Můj osobní názor je, že přijatý zákon o OZE byl obdobou jiných "věhlasných" projektů té doby, jako například Internet do škol, OpenCard nebo IZIP. Na první pohled idea resp. záminka zdánlivě obecně prospěšná, ale provedení, smluvní vztahy, finanční toky koncipovány jako tunelářský podvod pro vyvolené.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

131 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 56.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.