Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Test: S Windows 10 k plynulejším hrám
Test: S Windows 10 k plynulejším hrám
autor: Petr Diviš , publikováno 18.8.2015
Test: S Windows 10 k plynulejším hrám

Začátkem měsíce vydal Microsoft novou verzi Windows s označením 10. Windows 10 si většina hráčů spojuje s příchodem nového API DirectX 12. Nám se ale podařilo objevit a otestovat ještě jednu zajímavou vlastnost. Nové Windows přistupují odlišně i k paměti grafické karty a tak jsme se dočkali jednoho zajímavého překvapení...


Windows 10 a hry – není to jen o DX12

Test: S Windows 10 k plynulejším hrám

Pokud jste poslední rok sledovali dění v IT, tak vám jistě neuniklo, že Microsoft chystal nový operační systém Windows 10. Sliboval nám lepší uživatelské rozhraní, vyšší stabilitu, maximální produktivitu, a tak dále. Ostatně, takové věci nám s příchodem nové verze Windows slibuje vždy, ale ne pokaždé se jedná o změny, které většina lidí přijme kladně. Jako příklad může sloužit poslední verze Windows 8, kde klasickou nabídku Start nahradilo dlaždicové menu. Možná i kvůli němu se Windows 8 rozšířily méně, než by si Microsoft přál.

Windows 10 byly oficiálně uvedeny 29. července 2015. A přináší sebou opravdu hodně změn. Nabídka Start je zpět, i když ne ve staré podobě. Spíše se jedná o jakýsi kompromis mezi starým startem a novým dlaždicovým menu. Také některé základní nabídky jsou výrazně změněné, a mísí se moderní „flat design“ s klasickými nabídkami ze starších verzí – trochu podivné. Tou největší změnou, na kterou čekali hráči, je ale příchod nové verze API DirectX 12.

DirectX 12 je API, které přináší významné změny v přístupu k hardware. Největšího rozdílu, který můžete vidět už dnes díky testu 3DMark, je výrazné snížení nároků na procesor a zlepšení využití více CPU jader. To umožní zobrazit více objektů a jednotek na scéně. Dobrou zprávou je i fakt, že téměř každá nová oznámená hra již bude podporovat DirectX 12. Dokonce by se podpory měly dočkat i některé již vydané hry (spekuluje se například o hře Zaklínač 3). Zatím ale můžeme DirectX 12 vidět jen v 3D marku, demech Unreal engine 4 a benchmarcích, takže dnes jej testovat nebudu. Při testování Windows 10 jsem si všiml jiného, celkem zajímavého chování, které může mít v některých případech výrazný vliv na hratelnost.

Test: S Windows 10 k plynulejším hrám

Při zkoušení chování her na Windows 10 jsem s grafickou kartou GeForce GTX 670 narazil na zajímavý úkaz. Běžně mám při testování, ale i při normálním hraní aktivní MSI Afterburner a jeho OSD nabídku k monitorování parametrů grafické karty.

V každý okamžik tak můžu vidět například teplotu jádra, frekvenci, rychlost ventilátoru, ale i množství obsazené paměti. Také díky tomu byl objeven „slavný“ podvod s GeForce GTX 970, kde se ukázalo, že 4 GB paměti využívá jen na papíře (ve specifikacích). Ve skutečnosti i v náročných hrách raději končila na cca 3500 MB vytížení a zbytek dotahovala z RAM, čeho jste si právě díky MSI Afterburneru mohli snadno všimnout. 

Po přechodu na Windows 10 jsem ale na 2GB grafické kartě GTX 670 hned u první zkoušené hry (Dying Light) viděl, že něco není v pořádku. Ukazatel paměti poskakoval na číslech kolem 2500 až 3000 MB. Zpočátku jsem spíše odhadoval, že MSI Afterburner ukazuje pod Windows 10 nesmysly a bude zapotřebí nová verze. Při zkoušení dalších her, ale bylo jasné, že „špatný“ ukazatel není jediná věc, která se změnila. U některých her se znatelně zlepšila plynulost a tak mi začalo být jasné, že se musel výrazněji změnit i přístup ke grafické paměti.

V dnešním malém a rychlém testu se tedy podíváme, jak se změnila plynulost pár paměťově nejnáročnějších her, které mám k dispozici. A také sami uvidíte, že ne vždy vyšší průměrné fps musí vždy znamenat plynulejší hraní a obráceně.

Zdůrazňuji, že k této problematice zatím přistupujeme jako k černé skříňce. Pohybujeme se na půdě neprobádané. K tomu, zda a jak se liší rendering pod Windows 10 a pod staršími operačními systémy, je prozatím k dispozici jen minimum informací. Stejně tak nevíme, do jaké míry je příčinou samotný systém a nakolik ovladače grafické karty. A konečně, s jistotou nemůžeme říci ani to, zda diagnostické nástroje a API pro monitoring, které tyto aplikace při sběru dat využívají, už pod Windows 10 fungují stoprocentně, ani jestli zobrazené údaje reprezentují totéž jako pod staršími verzemi Windows 8.

Také máme prozatím vyzkoušený jen jeden scénář a sbíráme i spolu s ostatními hráči první poznatky a zkušenosti. To, co jsme vypozorovali v několika hrách, nemusí nutně platit obecně, tedy pro všechny karty a pro všechny hry.

S jistotou ale můžeme říci, že se chování některých her zlepšilo.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
119 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 54.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.