Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše | Kapitola 9
Seznam kapitol
1440p a 144 Hz – nemožné? Ne! Podíváme se na nový počin Asusu, který je významným krokem na poli herních LCD. Stačilo by jen samotné zvýšení rozlišení, ale první monitor řady ROG má ještě další trumf: modul G-Sync. Ukážeme si i další technologické novinky i to, proč jsou některé testy input lagu špatné a jak jej budeme měřit my.
Vše je připraveno, jde se měřit! Cílů, co všechno změřit a ověřit bylo několik – od samotného panelu ROG, přes vliv kabelových rozdvojek a různých portů, až po vliv frekvence a dalších nastavení monitorů. Začal jsem jako správný zvědavec hned měřením PG278Q. Jako referenční bod jsem použil starý CRT monitor Samsung SyncMaster. Postavil jsem ho vedle ROG monitoru a pustil se do testů. Jednotlivé porovnávací snímky jsem fotil pomocí Nikonu D7000. Uzávěrka nastavena na 1/2000 s, což by mělo zamezit vzniku nějakých překrytí nebo jiných chyb. Výsledek první várky testů je 1,3 ms zpoždění zpracováním signálu v neprospěch ROG. Spokojenost, výsledek odpovídá tomu, na co jsme u herních panelů zvyklí. O chvíli později jsem CRT přesunul pod stůl, aby nepřekážel a pokračoval v jiných testech. Pak jsem si vzpomněl, že jsem nezměřil ROG panel na 60 Hz. Takže jsem se pustil do druhé várky testů. A světe div se, ROG je najednou zhruba stejně rychlý jako CRT - lag cca 0,2 ms. Co se to děje?
CMOS vs. CCD
Po nějaké době zkoumání jsem na to (oklikou) přišel. Většina fotoaparátů – a je jedno jestli za pět nebo padesát tisíc - využívá senzory CMOS. A zde je kámen úrazu. Technologie CMOS vyčítá data (ze senzoru) postupně (po řádcích, v mobilech i diagonálně atd.) S tím je spojena i postupná expozice snímku, která se označuje jako rolling shutter. D7000 má tuto expoziční rychlost 1/250 s, což znamená, že mezi prvním a posledním řádkem je rozdíl i 4 ms. A to byl zdroj fatální chyby měření. Co s tím? Nahradit fotoaparát s CMOS za fotoaparát s CCD! Ty už jsou dnes v segmentu spotřební elektroniky poměrně vzácné, CCD je v poslední době na ústupu. Štěstí se na mě ale usmálo, protože jsem o vánocích pořídil rodině malý kompakt na focení každodenních hloupostí – Nikon Coolpix S2700 a světe div se, zrovna tento model má CCD čip.
¨
Výsledky měření
Nastavení Asus ROG Swift PG278Q bylo ponecháno základní, to znamená kontrast na 50 %, jas na 80 % a Overdrive nastaveno na Normal. Nejprve porovnejme tento ROG panel s CRT, při různých obnovovacích frekvencích. Do tabulek jsem zahrnul i do jisté míry „alternativní“ panel se 1440p. Řeč je o QNIX QX2710, což je přetaktovatelný 27palcový monitor s IPS panelem. Proměřen byl také oblíbený herní monitor Benq 2411Z.
Výsledek ROG Swiftu 1,4 ms pro zpracování signálu (odpovídá první viditelné změně na panelu a označujeme jej jako input lag) a 2,4 ms pro plné překlopení bodu z bílé barvy do černé je nadmíru dobrý. Jedná se o test na 144 Hz (QNIX na 111 Hz). Když vezmeme v úvahu zpoždění celého výstupu, tak 3,8 ms je prakticky nepozorovatelná hodnota, na 100 % splňující požadavky i těch nejnáročnějších hráčů. Pro porovnání jsou vidět i výsledky QNIXu, což je poměrně svižný IPS panel, ale ani tak se na TN matici nechytá.
Zajímavější jsou ale výsledky na 60Hz frekvenci při zachování stejného nastavení jako v předchozím měření. Zde je ROG panel pomalejší než korejský QNIX, inputlag je 3,9 ms plus latence bodů. Naštěstí se jedná o nastavení, které pravděpodobně nebudete muset nikdy používat - neexistuje mnoho důvodů přejít ze 144 Hz na 60 Hz.
Co se nepodařilo (přesně) změřit je samotný G-Sync režim. Ten znemožní hardwarové klonování signálu nebo softwarovou duplikaci mezi dva monitory. Tím pádem je pro srovnávací fotografický test jediná možnost - použít dvě oddělené instance renderované současně, jednu pro G-Sync panel a druhou pro referenční CRT monitor. Bohužel synchronizace mezi těmito dvěma instancemi ve spojení s odděleným renderováním ploch ve Windows vedla k tomu, že výsledky kolísaly okolo hodnoty 3 ms, nicméně rozptyl byl příliš vysoký, aby je šlo považovat za věrohodné. Jedno lze s jistotou však říci. Zpoždění režimu G-Sync je pod úrovní jednoho snímku, to znamená 0 až 6 ms. Existují i další metody měření G-Syncu, ale ty zavádějí odlišné chyby a jejich přesnost je na úrovni jednoho snímku, takže opět nedostatečně přesné.