ASUS Radeon HD2900XT aneb klapka číslo dvě
Dnes se podíváme, jak si vede nový Radeon HD2900XT s finálními ovladači Catalyst 7.5. Jestli bude rozdíl ve výkonu oproti našemu minulému testu, kde jsme byli celkovým výkonem na sample ovladačích spíše zklamáni, to už uvidíme v samotném článku.
Na otázku položenou výše není snadné odpovědět, a proto se podíváme jak si vede Radeon HD2900XT s odstupem více jak měsíce a novými ovladači. Do Radeonu HD2900XT všichni vkládali naděje a předpovídali mu zářnou budoucnost a slávu za poražení GeForce 8800GTX. Nakonec se Radeon HD2900XT stal konkurencí pro GeForce 8800GTS, která je svou cenou s novým Radeonem téměř zarovno.
Každá architektura má své mouchy a když recenzenti často horovali nad nelogickým propadem v celkovém výkonu u GeForce 8800GTS oproti modelu GTX, tak nyní mohou horovat nad nevyrovnaným výkonem Radeonu HD2900XT, který je tu a tam srovnatelný s GeForce 8800GTX, ale na druhé straně se často propadá i pod úroveň staršího Radeonu X1950XTX.
R600 proč si ATI (ehm AMD) myslelo, že pouhý počet a výkon unifikovaných shaderů bude stačit na konkurenci s více texturovacími i ROP's jednotkami? Ano jejich výpočet a rozvržení čipu se ukazuje jako správné, ovšem pouze v ideálním světě her s ideálně naprogramovanými hrami z rukou ideálních vývojářů. Skutečnost ovšem je, že nVidia se svými technologicky méně vyspělými čipy opět slaví větší úspěch.
Bude muset R600 zrát jako víno? To jsme již viděli v případě jádra R580, které s odstupem času nyní poráží své tehdejší konkurenty v podobě G71 (GeForce 7900) na plné čáře. Jenže ruku na srdce, grafická karta není víno a nikomu se nechce čekat, než se vyřeší problémy a karta bude poskytovat vysoký a vyrovnaný výkon. Jak si povede Radeon HD2900XT s finálními ovladači uvidíme v samotných testech.
Radeon X1950XTX | GeForce 7900GTX | GeForce 8800GTX | Radeon HD2900XT | |
VPU | R580(+) | G71 | G80 | R600 |
Výrobní proces | 90 nm TSMC | 90 nm TSMC | 90 nm TSMC | 80nm HS TSMC |
Počet transistorů | 384 milionů | 278 milionů | 681 milionů | 700 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 384-bit DDR | 512-bit DDR |
Paměť | 512 MB | 512 MB | 768 MB | 512 MB |
Takt čipu | 650 MHz | 650 MHz | 575 (1350) MHz | 740 MHz |
Takt pamětí | 1000 MHz (2000 DDR) | 800 MHz (1600 DDR) | 900 MHz (1800 DDR) | 825 MHz (1650 DDR) |
Paměťová propustnost | 64.0 GB/s | 51.2 GB/s | 86.4 GB/s | 104 GB/s |
Fill-rate (pixel) | 10400 Mpixel/s | 10400 Mpixel/s | 13800 Mpixel/s | 13800 Mpixel/s |
Fill-rate (texture) | 10400 Mtexel/s | 15600 Mtexel/s | 36800 Mtexel/s | 36800 Mtexel/s |
Vertex Shaderů | 8 | 8 | 128* | 320* |
Pixel Shaderů | 48 | 24 | 128* | 320* |
Geometry Shaderů | - | - | 128* | 320* |
Text. filtering units | 16 | 24 | 64 | 16 |
Text. adressing units | 16 | - ** | 32 | 32 |
Texture sampling units | 16 | 24 | 64 | 80 |
Počet ROP's | 16 | 16 (2*Z) | 24 (2*Z) | 16 (2*Z) |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 4.0 | 4.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 4.0 | 4.0 |
DirectX | 9.0c | 9.0c | 10 | 10 |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 8x sparse 8-16x CSAA | 2-4x RGMS 8x sparse až 16x CFAA až 24x EDAA |
AA speciality | Temporal AA Adaptive AA Centroid Sampling Progr. grid | kombinace SS+MS Transparent AA | Transparent AA Coverage Sampled AA | Adaptive AA (EATM) Temporal AA Custom Filters Progr. grid |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc komprese High-Quality AF Fetch4 | nativní vertex texturing | skalární architektura unifikovaný čip | skalární architektura unifikovaný čip |
* celkový počet unifikovaných procesorů
** pro texture adressing je sdílený primární pixel shader procesor