Hlavní stránka Hardware Ostatní Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený
Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený
autor: Tomáš Šulc , publikováno 8.10.2012
Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený

Kamery do auta se vzhledem k jejich ceně začínající na hranici tisíce korun a chování některých řidičů stávají velmi populární. Přinášíme jejich srovnávací test, ve kterém jsme vyzkoušeli šest kamer s cenou od jednoho do tří tisíc korun. Porovnáme kvalitu videa ve dne i v noci, výhled z vozu anebo upozorníme na právní rizika použití kamer.


Představení kamery

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený

Na test jsme si půjčili celkem šest kamer. V jednotlivých kapitolách je všechny postupně popíšu a rozeberu jejich vlastnosti. Prvním testovaným modelem je kamera Premium CI-203 (HD Onboard Camera) od společnosti Connect IT. V příslušenství ke kameře najdete stručný manuál, USB kabel, mini USB napájecí kabel do autozapalovače a AV kabel. Kameru tedy lze propojit s počítačem (stažení dat) i připojit k televizi (přehrávání videí).

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený

Kamera má jednoduchý design a je provedena v černé barvě. Vyrobena je z levných plastů a důraz na nízkou cenu je znát i v dílenském zpracování. Na druhou stranu to není bezdůvodné, s cenou okolo 1200 Kč je kamera od Connect IT druhou nejlevnější v celém testu. U kamery potěší výklopný displej, který tak při jízdě v noci nijak neoslňuje, vypnout jej totiž nelze. Displej však nelze otáčet do stran, jako je tomu možné třeba u kamery Eltrinex.

Kamera je dále vybavena čtveřicí infračervených diod pro lepší noční vidění. V praxi jsou k ničemu, protože většina čelních skel automobilů má kvůli snížení zahřívání interiéru v létě filtry. Video se nahrává na SD kartu (podpora karet s kapacitou až 32 GB) ve formátu H.264 do kontejneru AVI. Potěší vestavěný akumulátor s kapacitou 1,3 Wh, díky které lze kameru provozovat přibližně hodinu bez zapojení do autozapalovače.

Funkce

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený

2,5" displej má střední rozlišení (konkrétní hodnotu se mi bohužel zjistit nepodařilo) a překvapí stejné GUI jako u výrazně dražší kamery Eltrinex. Oba modely jsou tedy z velké části shodné. Snímat lze jak video, tak fotky. Ty ale většinu zákazníků pravděpodobně nebudou příliš zajímat, proto jsem se jimi nezaobíral. Video lze sice nahrávat až v rozlišení 1440 × 1080 px, to ale nedoporučuji. Výrazně lepší je nižší rozlišení 1280 × 720 px, kdy má kamera výrazně větší pozorovací úhel, který je jednoznačně prioritou. Na rozdíl od vyššího rozlišení je také v rozlišení 720p dvojnásobný framerate (30 fps).

V nastavení kamery najdete kromě zmíněného rozlišení videa také nastavení expozice a vyvážení bílé, obojí doporučuji ponechat na automatickém nastavení. Měnit lze délku nahrávaných úseků (2, 5, 10 minut a vypnuto), vypnout nahrávání zvuku, detekci pohybu (kamera automaticky začne nahrávat, pokud zaznamená pohyb, lze použít u stojícího vozidla), zapnout otočení obrazu, časový vodoznak na videu atd.

Montáž

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený

Držák kamery je velmi jednoduchý, přesto se mi kameru rychle podařilo nainstalovat tak, aby měla co největší zorné pole a současně co nejméně zavazela ve výhledu. Díky malému držáku a umístění kamery „naležato“ bylo omezení výhledu poměrně nízké.

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu kamery je při jízdě ve dne dostatečná. Detaily sice na videu chybí a například RZ aut přečtete jen z největší blízkosti, podstatné však je, že je obraz dobře čitelný při jízdě ve stínu i na přímém slunci a dobře si kamera poradila též s průjezdem podzemních garáží.

Kvalita obrazu v noci je výrazně nižší. Obraz je zašuměný a detaily jako jsou registrační značky aut je téměř nemožné vyčíst. Na druhou stranu velké objekty jako třeba auta zaznamená kamera bez problémů a kdyby vám někdo například z vedlejší ulice nedal přednost, z videa to bude dobře patrné. Ke konci videa v čase 5:50 bohužel selhala přísavka, pomocí které je kamera přilepena k přednímu sklu a kamera spadla pod sedadlo. Jak bude patrné z videí dalších kamer, trápí tento problém téměř všechny modely a přilepit držák s kamerou spolehlivě je téměř nemožné.

Hodnocení

Connect IT Premium CI-203 je ideální levná kamera do auta. Není sice tak vyladěná jako dražší modely, umí však vše, co lze od levné kamery do auta lze čekat. Nabízí dostatečnou kvalitu videa, téměř nezavazí ve výhledu z auta, držák se dobře nastavuje do požadovaného směru, v běžném provozu se o kameru nemusíte starat a při jízdě vás nerozptyluje svítící displej. Připočteme-li k tomu druhou nejnižší cenu v celém testu, rádi kameře odpustíte slabší kvalitu videa při jízdě v noci. Pokud chcete mít v autě co nejlevnější „černou skříňku“, je tohle žhavý kandidát ke koupi.

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený
PCTuning Silver Award, říjen 2012
Connect IT Premium CI-203
„vítěz srovnávacího testu kamer do auta“

Velký test šesti kamer do auta — vyplatí se být připravený



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
101 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 40.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.