XCOM 2: vypiplané pokračování herní legendy | Kapitola 4
Seznam kapitol
Druhý díl moderní reinkarnace klasické tahové strategie UFO: Enemy Unknown je na světě. Jelikož předchozí hra dopadla nadmíru dobře, čekali jsme od ní opravdu hodně – tím spíš, že její vydání bylo o několik měsíců odloženo. V dnešní recenzi si povíme, s jakými novinkami XCOM 2 přichází a zdali se vám jeho koupě vyplatí?
Samotné mise vás překvapí svojí rozmanitostí. Jednou budete doprovázet VIP osobu do bezpečí, podruhé se pokusíte o deaktivaci bomby, poté se pustíte do záchrany civilistů a nakonec to všechno zpečetíte útokem na důležitou státní budovu. Všechny tyto mise se obvykle příběhově prolínají, ale každá z nich je unikát, takže označení „Operace“ je v tomto případě skutečně na místě. Jde to dokonce tak daleko, že většinu misí si budete pamatovat – pokud ne do podrobností, tak alespoň okrajově. A to je skvělé.
Mise jsou tahové – každá postava na bojišti tak dostane přidělené pořadí (nejprve hrajete vy, potom mimozemšťani) a s každou potom odehrajete její tah. Ten je rozdělení do dvou fází, na dva pomyslné akční body. V první fázi můžete popojít. Pokud popojdete v rámci nejbližšího okolí, můžete následně zvolit jednu z dalších akcí – vystřelit, poslat dron na cíl, nebo se například skrčit, abyste byli lépe chráněni za překážkami (v krytu můžete být chráněni dokonale, anebo jenom napůl). Pokud popojdete v rámci širšího okolí, máte s dalšími akcemi smůlu. A to samé platí, pokud jako první vystřelíte – v tomto případě tah postavy končí.
Totéž co vy mohou dělat také mimozemšťani. Ti jsou rozděleni do několika skupin – základní pěšáci nedělají moc problémy, ale obvykle se jich do vás pustí více. Klasičtí mimozešťani jsou nebezpeční tím, že dokážou ovlivnit mysl vašich svěřenců a poštvat je proti vašim kamarádům nebo z nich rovnou udělat zombie.
Jako další se setkáte například i s velkými mimozemskými mutanty. Velké potvory jsou velmi silné. Pokud vás zasáhnou, vezmou vám hned několik políček zdraví, nehledě na to, že sami mají těchto políček na rozdávání. Velké potvory jsou navíc nebezpečné, protože svými pažemi dokážou bořit i vaše okolí, takže pokud se před protivníkem schováte například za zdí, o tento svůj úkryt můžete rychle přijít.
Díky rozličným útokům mimozemšťanů i možnostem vašich lidských svěřenců jsou souboje opravdu rozmanité a zábavné. Navíc se vám nejednou stane, že vaše prvotní strategie nebude ta správná a vy se do hry budete muset pustit znova. Ne, není to otravné. Naopak. Garantuji vám, že souboje jsou zábavné a vy po jejich ochutnání nebudete chtít jinak.
K zábavnosti soubojů platí i detailně poskládané prostředí, které může být rozděleno hned do několika úrovní. Vojáci se tak nepohybují jen na střeše baráku, ale zároveň mohou jít do všech jeho pater (ovládání je velmi šikovně vyřešené a napojené na scrollovací kolečko). To všechno přitom XCOM 2 přidává na komplexnosti i zábavnosti – hráči mají k dispozici tolik věcí, že se skutečně cítí jako generálové.
Ve hře navíc opět budete určovat, jaké mise XCOM přijme a jaké odmítne, díky čemuž se pak budete moci těšit například finanční či materiální podpoře. Vyvažování potřeb jednotlivých destinací je přitom asi to nejobtížnější, co ve hře může být – i pokud budete vládnout nejlépe, jak dovedete, vždycky budete muset dělat kompromisy. A to je další podstatná věc, díky níž vás XCOM 2 udržuje v napětí.